Krigen i Ukraina

Nyeste kunngjøringer

Enda mer folkemord propaganda. Og disse mener "fredsbevegelsen" at det skal forhandles med? Latterlig. Hun bare skvaldrer som en papegøye det kreml har til planer, og dette er faktisk deres offisielle politikk. Synes våre politikere bør begynne å ta de for hva de sier. Dette er en fasciststat, og bør behandles deretter.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Det er kun Vesten som sanksjonerer russerne, selv om det begynt å sprekke opp der også. Mange selskaper er nå for eksempel tilbake i russiske hyller etter et par års fravær. Ikke-vesten handler fortsatt med russerne, ikke nødvendigvis fordi de hater ukrainerne eller at de støtter krigen, men fordi de ikke vil at vesten skal vinne.

Det er nok ikke lett, men vi må nok regne med at Kremlin finner en måte å holde krigen gående økonomisk.

Mulig det, men det er enda lettere for vesten å holde seg økonomisk flytende og det er ikke s
Dette er helt riktig. De trenger ikke ha noen horn i siden til vesten, eller være investert i krigen på noen måte, men tenker økonomi for eget lands skyld. Krigen er langt unna, og angår disse landene i liten grad.

Samme forholdet som jeg har til en krig i Sudan. Det er jo triste greier, men ....
 
Når det gjelder F-16, så trenger de glatte og rene rullebaner, siden de er sårbare for ting fra bakken som kan bli dratt inn i motoren. Sovjetiske fly er produsert på en annen måte. Dette gjør det til en enkel sak å sabotere alle rullebaner i Ukraina som F-16 kan bruke.
En rullebane kan ødelegges hvis russerne sender noen missiler som til sammen koster noen titalls millioner. Så jevner ukrainerne ut og legger ny asfalt for noen titusener. Hvis vi er heldige så prøver russerne å gjenta dette noen ganger, det er antagelig det mest meningsløse de kan gjøre med missilene sine.
 
En rullebane kan ødelegges hvis russerne sender noen missiler som til sammen koster noen titalls millioner. Så jevner ukrainerne ut og legger ny asfalt for noen titusener. Hvis vi er heldige så prøver russerne å gjenta dette noen ganger, det er antagelig det mest meningsløse de kan gjøre med missilene sine.
Og ikke når de fram heller. Vi kan være trygge på at F-16-basene har luftvern så det holder. At russlands upresise missiler skulle treffe noe som helst der, har jeg ingen tro på.
 
Og ikke når de fram heller. Vi kan være trygge på at F-16-basene har luftvern så det holder. At russlands upresise missiler skulle treffe noe som helst der, har jeg ingen tro på.

Billigere med stein, grus, sand og asfalt enn antiluftvernsraketter, men klart en kan ikke stole på at missilene lander rett på rullebanen.
 
Når det gjelder F-16, så trenger de glatte og rene rullebaner, siden de er sårbare for ting fra bakken som kan bli dratt inn i motoren. Sovjetiske fly er produsert på en annen måte. Dette gjør det til en enkel sak å sabotere alle rullebaner i Ukraina som F-16 kan bruke.

Sovjetiske fly kan lande i en utbomba steinrøys har jeg hørt.
Mulig de ikke engang trenger rullebane for å ta av.
 
Vesten innførte de første sanksjonene mot Russland og russiske subjekter mv allerede de siste dagene i februar 2022. Deretter har et dusin nye runder med sanksjoner tilkommet.

Det har vært ulike oppfatninger / propaganda utspill vedr spørsmålet om sanksjonene virker. Her en fersk melding om at Russlands største private flyselskap har besluttet å ta ut av tjeneste / slutte å bruke («decommissioned») sin flåte av Airbus A320 pga sanksjonene:

«Russia's largest private airline is decommissioning its planes due to sanctions.

S7 Airlines, Russia's largest private air carrier, plans to decommission its fleet of Airbus A320neo aircraft, Rosaviatsia head Dmitry Yadrov said Monday.


According to him, the airliners in question are those with engines made by the US company Pratt & Whitney, which have become impossible to repair and maintain due to sanctions against Russia.

S7's problems with Airbus aircraft first became known in October last year, when the company was forced to cut its fall-winter schedule by 15% because 20% of its fleet was not flying.»


For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Vesten innførte de første sanksjonene mot Russland og russiske subjekter mv allerede de siste dagene i februar 2022. Deretter har et dusin nye runder med sanksjoner tilkommet.

Det har vært ulike oppfatninger / propaganda utspill vedr spørsmålet om sanksjonene virker. Her en fersk melding om at Russlands største private flyselskap har besluttet å ta ut av tjeneste / slutte å bruke («decommissioned») sin flåte av Airbus A320 pga sanksjonene:

«Russia's largest private airline is decommissioning its planes due to sanctions.

S7 Airlines, Russia's largest private air carrier, plans to decommission its fleet of Airbus A320neo aircraft, Rosaviatsia head Dmitry Yadrov said Monday.


According to him, the airliners in question are those with engines made by the US company Pratt & Whitney, which have become impossible to repair and maintain due to sanctions against Russia.

S7's problems with Airbus aircraft first became known in October last year, when the company was forced to cut its fall-winter schedule by 15% because 20% of its fleet was not flying.»


For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Dette var ventet, men heller litt merkelig at det har tatt så lang tid før de ble nødt til å sette flyene på bakken. Russland har vel utfordret sikkerheten lenge nok nå, antar jeg, så de hadde ikke lenger noe valg.

Interessant å lese at av de rundt 400 nyere passasjerflyene som russland regelrett stjal etter invasjonen i 2022, så sliter eierne og leasingselskapene å få igjen penger på forsikringen de har. Det har oppstått en skikkelig krangel angående forsikringsutbetalinger rundt disse flyene, som jo er tapt. Det er mange milliarder dollar på spill her, og forsikringsselskapene gjør sitt for å begrense (og til og med nekte) utbetalingene. De legger ansvaret over på leasingselskapene og eierne, bl.a. for å ikke ha gjort mer for å hente flyene tilbake tidlig i krigen, men også dekker seg bak det faktum at det er krig, og da at andre lover gjelder.

 
Sist redigert:
Russiske myndigheter skal øke flyavgiftene (off avgift for bruken av flyplasser, flygeledertjeneste mv) med hhv 37 % på innenriks flyvninger og 74 % på internasjonale flyvninger.

Pengene angis å skulle brukes til å reparere infrastrukturen på flyplassene.

De største russiske flyselskapene er imot avgjftsøkningen, og peker på at økningen vil føre til økte billettpriser:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Min kommentar:
Stort avgiftshopp. Begrunnelsen for økningen innebærer en innrømmelse av å ha neglisjert vedlikeholdet av flyplassenes infrastuktur i årevis.

Inflasjonen i Russland er høy (8,3% i mai 2024). Den blir ikke lavere av slike tiltak. Videre er det grunn til å anta neglisjert vedlikehold av infrastruktur er et problem også utenfor flyplassene. Enten må russerne leve med forringet infrastruktur. Eller så må man finne finansiering av reparasjon og vedlikehold av den.

 
Dette var ventet, men heller litt merkelig at det har tatt så lang tid før de ble nødt til å sette flyene på bakken. Russland har vel utfordret sikkerheten lenge nok nå, antar jeg, så de hadde ikke lenger noe valg.

Interessant å lese at av de rundt 400 nyere passasjerflyene som russland regelrett stjal etter invasjonen i 2022, så sliter eierne og leasingselskapene å få igjen penger på forsikringen de har. Det har oppstått en skikkelig krangel angående forsikringsutbetalinger rundt disse flyene, som jo er tapt. Det er mange milliarder dollar på spill her, og forsikringsselskapene gjør sitt for å begrense (og til og med nekte) utbetalingene. De legger ansvaret over på leasingselskapene, bl.a. for å ikke ha gjort mer for å hente flyene tilbake tidlig i krigen, men også dekker seg bak det faktum at det er krig, og andre lover gjelder.

De fleste forsikringsvilkår fastsetter at de ikke dekker skade pga krig.

Med Putlers og Russlands langvarige fastholdelse av at det som foregår kun er en nærmest politimessig spesiell mil operasjon for å fjerne nazister i Ukranina og demilitarisere landet, er det ikke uventet at i alle fall noen forsikringsselskap ønsker å teste verdien av klausulen om at ‘krigsskader’ ikke dekkes.

Det foreligger ingen krigserklæring fra noen av partene eller deres støttespillere.
 
Sist redigert:
De fleste forsikringsvilkår fastsetter at de ikke dekker skade pga krig.

Med Putlers og Russlands langvarige fastholdelse av at det som foregår kun er en nærmest politimessig spesiell mil operasjon for å fjerne nazister i Ukranina og demilitarisere landet, er det ikke uventet at i alle fall noen forsikringsselskap ønsker å teste verdien av klausulen om at ‘krigsskader’ ikke dekkes.

Det foreligger ingen krigserklæring fra noen av partene eller deres støttespillere.
Sykt dersom forsikringsselskapene kan slippe unna med slikt. Det holder for pokker lenge at et land har blitt angrepet av et annet i årevis. Når et land angriper et annet med alle midler de har, er det krig. Punktum.
 
Vesten innførte de første sanksjonene mot Russland og russiske subjekter mv allerede de siste dagene i februar 2022. Deretter har et dusin nye runder med sanksjoner tilkommet.

Det har vært ulike oppfatninger / propaganda utspill vedr spørsmålet om sanksjonene virker. Her en fersk melding om at Russlands største private flyselskap har besluttet å ta ut av tjeneste / slutte å bruke («decommissioned») sin flåte av Airbus A320 pga sanksjonene:

«Russia's largest private airline is decommissioning its planes due to sanctions.

S7 Airlines, Russia's largest private air carrier, plans to decommission its fleet of Airbus A320neo aircraft, Rosaviatsia head Dmitry Yadrov said Monday.


According to him, the airliners in question are those with engines made by the US company Pratt & Whitney, which have become impossible to repair and maintain due to sanctions against Russia.

S7's problems with Airbus aircraft first became known in October last year, when the company was forced to cut its fall-winter schedule by 15% because 20% of its fleet was not flying.»


For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Sanksjonene har en effekt. Den gnager sakte, men sikkert løs på russlands evne til den daglige driften.

Men dette tar tid og mottiltak for å dempe effekten kan ofte fungere, men det koster mye.
 
Nye russiske damer observert ved fronten. Trolig kriminelle. Synd de ikke fikk leve for å fortelle sine medsøstre om galskapen som skjer i Ukraina, men det positive er at de ikke får muligheten til å fortsette sin kriminelle løpebane.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Litt om skalaen for de russiske tap i krigen. Nesten fem ganger flere russere har blitt drept i Ukraina innen utgangen av 2023, enn tapene til hele Sovjetunionen i Afghanistan for de som kom fra Kursk og omegn. Har sett lignende tall fra andre steder i russland, og at ingen griper inn der borte er veldig rart. I tillegg kommer alle lemlestede som må sørges for med ressurser. Beskrivelsen om at vi er vitne til et selvmord av en nasjon er meget beskrivende.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Litt om skalaen for de russiske tap i krigen. Nesten fem ganger flere russere har blitt drept i Ukraina innen utgangen av 2023, enn tapene til hele Sovjetunionen i Afghanistan for de som kom fra Kursk og omegn. Har sett lignende tall fra andre steder i russland, og at ingen griper inn der borte er veldig rart. I tillegg kommer alle lemlestede som må sørges for med ressurser. Beskrivelsen om at vi er vitne til et selvmord av en nasjon er meget beskrivende.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Ja, helt kokkos tall. Det som gjør at det ikke skaper større reaksjoner innad i russland, er nok at Putin klarer å overbevise russerne om at dette er en eksistensiell krig for russland. Altså en kamp for den russiske føderasjonen om å overleve som nasjon..

Bare det er så absurd at man ikke kan tro hva man er vitne til.
Det russiske folket ER virkelig hjernevasket (ikke at det var noen tvil..).
 
I perioden april 2023-april 2024 ble minst 38 russiske glidebomber pga feil sluppet over den russiske byen og/eller regionen Belgorod ved grensen til Ukraina. De fleste av disse 38 detonterte ikke.

Det er Washington Post som den 01 07 2024 har publ en artikkel om dette. Avisen skal ha fått tak i et dokument fra bymyndighetene i Belgorod. Det skal ha blitt utarbeidet av nødetatene i Belgorod.

Kilden for opplysningene skal altså være russisk.

38 stk glidebomber er et høyt antall, og vitner om alvorlige feil / feilfunksjoner ifm avleveringen av bombene, jfr også opplysningen om at de fleste ikke detonerte. Se kommentar i artikkelen i Kyiv Independent.

Sekundær kilden:

https://kyivindependent.com/documen...keeps-accidentally-bombing-itself-wp-reports/

Original kilden (betalingsmur):

 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp