Fisker Ocean

Nyeste kunngjøringer

"Snakke med USA for å få ned soltaket"...

Glad jeg ikke kjører rundt i elbil, en rullende laptop, so to speak.

BMW har abonnementsordning for enkelte av sine ting på fossilbiler, så konseptet med å måtte betale pr mnd for å få bruke ekstrautstyr er ikke begrenset til elbiler. Å ta betalt for setevarme og rattvarme virker å være noe de har gått tilbake på, men f.eks:

Fortsatt tilbyr BMW enkelte ekstratjenester i abonnementsform. På de norske nettsidene kan man abonnere på parkeringsassistent til 190 kroner i måneden, eller fotoboksvarsling til 30 kroner. Om du ønsker «Driving Assistant Plus» må du ut med 439 kroner i måneden, 4399 kroner for ett år – eller 9799 kroner ut bilens levetid.
 
Du kjører vel fortsatt rundt i en BMW? BMW er vel en av verstingene når det kommer til abonnementsløsninger.

Edit: Ser at Hollabaloo kom meg i forkjøp.
I utgangspunktet synes jeg en slik løsning er bra. Selv om første eier har vært i sparemodus ved bestilling av ny bil så kan neste eier åpne opp en eller flere opsjoner han vil ha.

Audi, BMW, Cadillac, Porsche, Tesla og sikkert flere har slike ordninger.
 
Men hva var poenget?
At jeg ikke ønsker å kjøre rundt i et kjøretøy som er avhengig av oppdateringer for å fungere. Fisker er jo spesielt, men hører jo om problemer for endel Tesla-eiere også.

Har en kollega i en XC40 som også er irritert på stadige problemer med oppdateringer.
 
At jeg ikke ønsker å kjøre rundt i et kjøretøy som er avhengig av oppdateringer for å fungere. Fisker er jo spesielt, men hører jo om problemer for endel Tesla-eiere også.

Har en kollega i en XC40 som også er irritert på stadige problemer med oppdateringer.
Ah, da skjønner jeg. Men det gjelder jo ikke bare elbiler lenger ;)
 
I utgangspunktet synes jeg en slik løsning er bra. Selv om første eier har vært i sparemodus ved bestilling av ny bil så kan neste eier åpne opp en eller flere opsjoner han vil ha.

Audi, BMW, Cadillac, Porsche, Tesla og sikkert flere har slike ordninger.
Vel, det er jo en måte å se på det. Den andre er at det er bilprodusentene som er grådige og skal hive seg på samme grådighetskultur man har sett fra bl.a. gamingindustrien. For om du kan aktivere mange funksjoner i en bil via abonnement, så betyr det jo at den fysiske hardwaren er tilstede i bilen. Så bilen til den som var i sparemodus ville nok kostet ca. akkurat det samme å produsere som bilen til den som var i sløsemodus kostet. Og det er jo tvilsomt at en veldrevent bilprodusent i et etablert marked sikter på å selge bilene med tap, så den bilen som ble solgt til "gjerrigknarken" har nok også gitt fortjeneste, dog selvsagt med lavere fortjenestemargin.

Så her handler det nok om å melke kua for alt det den er verdt framfor å tilby kundene så veldig mye mer. Og blir ikke en slik ukultur stoppet i en tidlig fase, så vil bilprodusentene dreie markedsstrategiene sin mer og mer for å maksimere profitten på slike løsninger med å gjøre de mer og mer kynisk og utnyttende, men som gir dem selv minimale kostnader. Det har vi sett i alle digitale markeder der dette har vært utbredt lenge. Så om du skal kjøpe deg en ny bil om 10 år, og ønsker deg aircondition, så blir kanskje kanskje nødt til å kjøpe masse lootbokser, der de fleste lootboksene ender kun opp med å gi påfyll av antall blink til blinklysene, før du endelig kanskje vinner deg 1 måneds bruk av aircondition.

Men for å være litt mer seriøs, så er det heller ikke sikkert at eier nr. 2, 3 eller 4 vil kunne åpne opp disse funksjonene uansett når de en gang kjøper bilen, da det er ikke sikkert at bilprodusentene orker å gi støtte til disse eldre bilene lengre. Ja, kanskje eksisterende eiere etter hvert også vil miste tilgangen til disse funksjonene nettopp pga av at produsenten avslutter støtten, slik vi har sett fra utallige teknologiselskaper de siste ti-femten årene.
 
Nå er det vel det som er litt av poenget med å drive bilproduksjon? Kanskje bortsett fra enkelte eksempler i UK og Saab, hvor det virket som målet var å maksimere underskuddet :p
Ikke bare når det gjelder bilproduksjon. I vår verden gjelder vel dette egentlig hele samfunnet fra personnivå til firmaer. Vi ønsker alle å maksimere profitten.
Noen slike forsøk forblir forsøk, mens andre er så gode at de blir i markedet for lang tid.

Var det ikke et bilmerke som started med helårsdekk her i Norden, og mente det var like bra som to sett? Det gikk vel inn i skuffen - ikke så vellykket.
 
Nå er det vel det som er litt av poenget med å drive bilproduksjon? Kanskje bortsett fra enkelte eksempler i UK og Saab, hvor det virket som målet var å maksimere underskuddet :p
Nå tok du jo å klippet vekk essensen i den setningen da, for det var ikke det å maksimere profitten som var poenget der, men måten de ønsker å maksimere den på.
 
Ikke bare når det gjelder bilproduksjon. I vår verden gjelder vel dette egentlig hele samfunnet fra personnivå til firmaer. Vi ønsker alle å maksimere profitten.
Noen slike forsøk forblir forsøk, mens andre er så gode at de blir i markedet for lang tid.

Var det ikke et bilmerke som started med helårsdekk her i Norden, og mente det var like bra som to sett? Det gikk vel inn i skuffen - ikke så vellykket.
Ja, vi lever en i kapitalistisk verden der bedrifter og konsern må gå med overskudd. Men kynisk drift er absolutt ikke noe man skal applaudere. Vel, med mindre man er en av de 1 prosentene.

Gode løsninger ganger alle. De er også de mest bærekraftige på sikt.
 
Vel, det er jo en måte å se på det. Den andre er at det er bilprodusentene som er grådige og skal hive seg på samme grådighetskultur man har sett fra bl.a. gamingindustrien. For om du kan aktivere mange funksjoner i en bva du mener, men va il via abonnement, så betyr det jo at den fysiske hardwaren er tilstede i bilen. Så bilen til den som var i sparemodus ville nok kostet ca. akkurat det samme å produsere som bilen til den som var i sløsemodus kostet. Og det er jo tvilsomt at en veldrevent bilprodusent i et etablert marked sikter på å selge bilene med tap, så den bilen som ble solgt til "gjerrigknarken" har nok også gitt fortjeneste, dog selvsagt med lavere fortjenestemargin.

Så her handler det nok om å melke kua for alt det den er verdt framfor å tilby kundene så veldig mye mer. Og blir ikke en slik ukultur stoppet i en tidlig fase, så vil bilprodusentene dreie markedsstrategiene sin mer og mer for å maksimere profitten på slike løsninger med å gjøre de mer og mer kynisk og utnyttende, men som gir dem selv minimale kostnader. Det har vi sett i alle digitale markeder der dette har vært utbredt lenge. Så om du skal kjøpe deg en ny bil om 10 år, og ønsker deg aircondition, så blir kanskje kanskje nødt til å kjøpe masse lootbokser, der de fleste lootboksene ender kun opp med å gi påfyll av antall blink til blinklysene, før du endelig kanskje vinner deg 1 måneds bruk av aircondition.

Men for å være litt mer seriøs, så er det heller ikke sikkert at eier nr. 2, 3 eller 4 vil kunne åpne opp disse funksjonene uansett når de en gang kjøper bilen, da det er ikke sikkert at bilprodusentene orker å gi støtte til disse eldre bilene lengre. Ja, kanskje eksisterende eiere etter hvert også vil miste tilgangen til disse funksjonene nettopp pga av at produsenten avslutter støtten, slik vi har sett fra utallige teknologiselskaper de siste ti-femten årene.
Jeg skjønner faktisk hva du mener, og spesielt spesielt siste avsnitt kan bli et tema. Grunnleggende funksjoner vil nok fortsatt fungere, men hva som skjer med innebygde kart, spotify etc på de store mm skjermene er kanskje noe uvisst. Kan legge til at på min TM3 ble det byttet CPU(datamaskin) etter tre år i mitt eie, fordi jeg hadde kjøpt full selvkjøring. Bilen så plutselig mye mer i rundt seg. Her er poenget mitt at biler kanskje vil få mulighet til å bytte hardware i fremtiden, når slike ting blir mer strømlinjeformet. Dette gjelder nok alle biler, ikke bare de som blir drevet med strøm.

Var også i gang med i4 M50 tidligere i vinter uten at det endte med kjøp, og husker faktisk ikke at abbonementtjenester var et tema. Kun fysiske ting som større stereo, soltak eller ikke, dekkstørrelse, felger o.l var det som ble konfigurert. Mulig selgeren nedprioriterte det siden han ikke nevnte det med et ord.
 
Vel, det er jo en måte å se på det. Den andre er at det er bilprodusentene som er grådige og skal hive seg på samme grådighetskultur man har sett fra bl.a. gamingindustrien. For om du kan aktivere mange funksjoner i en bil via abonnement, så betyr det jo at den fysiske hardwaren er tilstede i bilen. Så bilen til den som var i sparemodus ville nok kostet ca. akkurat det samme å produsere som bilen til den som var i sløsemodus kostet. Og det er jo tvilsomt at en veldrevent bilprodusent i et etablert marked sikter på å selge bilene med tap, så den bilen som ble solgt til "gjerrigknarken" har nok også gitt fortjeneste, dog selvsagt med lavere fortjenestemargin.

Så her handler det nok om å melke kua for alt det den er verdt framfor å tilby kundene så veldig mye mer. Og blir ikke en slik ukultur stoppet i en tidlig fase, så vil bilprodusentene dreie markedsstrategiene sin mer og mer for å maksimere profitten på slike løsninger med å gjøre de mer og mer kynisk og utnyttende, men som gir dem selv minimale kostnader. Det har vi sett i alle digitale markeder der dette har vært utbredt lenge. Så om du skal kjøpe deg en ny bil om 10 år, og ønsker deg aircondition, så blir kanskje kanskje nødt til å kjøpe masse lootbokser, der de fleste lootboksene ender kun opp med å gi påfyll av antall blink til blinklysene, før du endelig kanskje vinner deg 1 måneds bruk av aircondition.

Men for å være litt mer seriøs, så er det heller ikke sikkert at eier nr. 2, 3 eller 4 vil kunne åpne opp disse funksjonene uansett når de en gang kjøper bilen, da det er ikke sikkert at bilprodusentene orker å gi støtte til disse eldre bilene lengre. Ja, kanskje eksisterende eiere etter hvert også vil miste tilgangen til disse funksjonene nettopp pga av at produsenten avslutter støtten, slik vi har sett fra utallige teknologiselskaper de siste ti-femten årene.
Med alt på abonnement kan Man kan jo unne seg ett ekstra visk med vindusviskerne om det regner nåe man har bursdag f. eks
 
Jeg skjønner faktisk hva du mener, og spesielt spesielt siste avsnitt kan bli et tema. Grunnleggende funksjoner vil nok fortsatt fungere, men hva som skjer med innebygde kart, spotify etc på de store mm skjermene er kanskje noe uvisst. Kan legge til at på min TM3 ble det byttet CPU(datamaskin) etter tre år i mitt eie, fordi jeg hadde kjøpt full selvkjøring. Bilen så plutselig mye mer i rundt seg. Her er poenget mitt at biler kanskje vil få mulighet til å bytte hardware i fremtiden, når slike ting blir mer strømlinjeformet. Dette gjelder nok alle biler, ikke bare de som blir drevet med strøm.

Var også i gang med i4 M50 tidligere i vinter uten at det endte med kjøp, og husker faktisk ikke at abbonementtjenester var et tema. Kun fysiske ting som større stereo, soltak eller ikke, dekkstørrelse, felger o.l var det som ble konfigurert. Mulig selgeren nedprioriterte det siden han ikke nevnte det med et ord.
Hvorfor bailet du fra i4?
 
Erkjente at jeg/vi har kommet i ryggalderen, og ønsker å sette oss inn i en bil og ikke ned. Samtidig var den litt lav for baksetepassasjerene i høyden for å pirke. Isolert sett er det nok den beste bilen jeg har kjørt, og for 600.000 kroner et regelrett røverkjøp spør du meg.
Selv jeg kan glatt innrømme at middelsstørrelse SUV er praktisk å sette seg inn i.
Men i4 var dog ikke et problem i så måte.
Ivareta ryggene!

Hva med den BMW små-SUVen? IX1? Må bare innømme at BMW møter mange av kriteriene (evt. er noen mindrr irriterende en andre)
Hva er potensiell eietid?
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp