- 9 Jul 2023
- 193
For å starte med en observasjon fra forumets hengerkonge:
Jeg er i ferd med å bruke såpass mye penger på hengerleie at jeg vurderer å kjøpe en i nær framtid. Den skal ikke trekkes av en pickup, men av en V60 hybrid kjørt av fører med kun klasse B.
Bruker låven til foreldrene mine til vinterlagring av utemøbler, sykler, fotballmål, trampoline og alt annet rask, så hengeren skal primært brukes til å kjøre dette.
Samtidig er jeg midt i startfasen med et prosjekt som går ut på å rydde vekk flere generasjoners skrot fra familiegården, og da jeg fant ut hva det kostet å leie en søppelcontainer i fire dager var jeg nesten halvveis til en henger i pengebruk uansett - og da kan jeg heller ta ting litt etter litt som jeg har tid og ork.
Siden det tross alt bare skal være en henger som brukes sporadisk, ser jeg ikke for meg å bruke mye penger på dette. Helst ikke mer enn 10 - 15 000 kroner. Utvalget i denne prisklassen er ikke all verden, men det eneste jeg ønsker meg på hengeren er litt høye lemmer og at den er noe større enn om jeg hadde hektet en trillekoffert etter bilen.
Såvidt jeg kan se er utvalget av hengere på opptil 750 kilo stort sett rundt 200x116 cm i størrelse, med lasteplan innenfor hjulene, mens hengerne hvor planet er noe bredere og går over hjulene ofte har egenvekt på 1000 kg. (?)
Pr. nå har jeg sett meg ut følgende kandidater:
Dette er ganske stusselige greier sammenlignet med hengerne jeg vanligvis sikler på, men det har nettopp vært pride og man skal være stolt av den hengeren man har.
Er det hipp som happ hva jeg velger av de ovennevnte? Hvor høye karmer trenger jeg egentlig? Er det noe poeng med tippfunksjon på en henger jeg mest sannsynlig kan vippe bakover i et slags markløft? Har det noe å si at Gaupen-hengeren har et helt rett feste mens alle de andre er formet som en V?
Kommentarer?
Legg merke til at når det er litt store 3-akslede hengere, så blir de trukket av pickup-er.
Jeg er i ferd med å bruke såpass mye penger på hengerleie at jeg vurderer å kjøpe en i nær framtid. Den skal ikke trekkes av en pickup, men av en V60 hybrid kjørt av fører med kun klasse B.
Bruker låven til foreldrene mine til vinterlagring av utemøbler, sykler, fotballmål, trampoline og alt annet rask, så hengeren skal primært brukes til å kjøre dette.
Samtidig er jeg midt i startfasen med et prosjekt som går ut på å rydde vekk flere generasjoners skrot fra familiegården, og da jeg fant ut hva det kostet å leie en søppelcontainer i fire dager var jeg nesten halvveis til en henger i pengebruk uansett - og da kan jeg heller ta ting litt etter litt som jeg har tid og ork.
Siden det tross alt bare skal være en henger som brukes sporadisk, ser jeg ikke for meg å bruke mye penger på dette. Helst ikke mer enn 10 - 15 000 kroner. Utvalget i denne prisklassen er ikke all verden, men det eneste jeg ønsker meg på hengeren er litt høye lemmer og at den er noe større enn om jeg hadde hektet en trillekoffert etter bilen.
Såvidt jeg kan se er utvalget av hengere på opptil 750 kilo stort sett rundt 200x116 cm i størrelse, med lasteplan innenfor hjulene, mens hengerne hvor planet er noe bredere og går over hjulene ofte har egenvekt på 1000 kg. (?)
Pr. nå har jeg sett meg ut følgende kandidater:
- Brukt Gaupen fra 2014.
- Brenderup 1205 SUB XL.
- Samme Brenderup med høye karmer og netting inkludert.
- NorTrailer 212 med ekstra karmer og presenning.
Dette er ganske stusselige greier sammenlignet med hengerne jeg vanligvis sikler på, men det har nettopp vært pride og man skal være stolt av den hengeren man har.
Er det hipp som happ hva jeg velger av de ovennevnte? Hvor høye karmer trenger jeg egentlig? Er det noe poeng med tippfunksjon på en henger jeg mest sannsynlig kan vippe bakover i et slags markløft? Har det noe å si at Gaupen-hengeren har et helt rett feste mens alle de andre er formet som en V?
Kommentarer?