Man kan si mye om Tesla. Del 3

Nyeste kunngjøringer

"Tesla stopper utleveringer: Potensielt livsfarlig
Tesla er godt i gang med utleveringer av den omdiskutere pickupen Cybertruck i USA. Men det er ikke alt som går på skinner så langt.

Nå rapporteres det om et nokså uvanlig problem, nemlig at gasspedalen kan løsne på enkelte biler. Nærmere bestemt er det snakk om at selve platen på gasspedalen løsner.

Og ikke bare det: Problemet har ført til at gasspedalen kiler seg fast – og dermed vil bilen med opptil 845 hestekrefter låses på full gass. Det kan potensielt være livsfarlig – med mindre man holder igjen på bremsen.

Tesla-problemet går nå viralt verden rundt, etter at en Cybertruck-kunde postet en video på TikTok og X.
"

https://www.tv2.no/broom/tesla-stop...iVSXPqS7YvLPbqouUAOLrAggOTm9tpPyw5VR4yw6V31zG
 
Tesla kutter prisene i en rekke land på grunn av dårlig salg

Også her i Norge:


For kr 387 600,- totalt får man en Model 3 Highland med følgende specs:
Bakhjulstrekk
Farge: hvit (andre farger må man betale ekstra for)
513 km WLTP rekkevidde
0-100: 6,1 sek.
Topphastighet: 201 km/t

1713819210465.jpeg
 
Sist redigert:
Tok en runde i dagens Model 3. Altså den Highland LR. 5 år siden sist jeg kjørte Mod 3.

Ser man bort fra ordskiftene rundt Musk og Kina så er dette en bedre bil.

Kanskje 'skulle ikke så mye til' er et passende utsagn......
Men dempere føltes bedre, ikke knirking å snakke om. Rimelig bra kjøreegenskaper ut fra konseptet lav batteribil.

Og rusrbehandlig synes å være ikke-tema.

MEN fortsatt mye støy fra hjul. Syns ikke stereoanlegg var himmelsk. For meg er der fortsatt skjerm 'midt i synet', dog ikke så plagsomt som på andre biler. Så en del Tesla med skvettlapper og folie på bakdør, mangel på dette har jo vært tema tidligere.

Pluss for energieffektivitet og enkel lading fra KORT kabel.

For å rangere: Ville LANGT foretrukket dagens Mod 3 for ukens langturer fremfor Bz4x. Sistnevnte må jo være Toyotas svakeste tilbud i Norge idag. Relativt sett er vel Yaris en stjerne blant amåbiler mens bz4x er en 'dog' blant elbilene.
 
Sist redigert:
Skal man være fornuftig forbruker så er jo rust et tema:
 
Tesla har så dårlig lakk så de trenger å dominere bilene

Jeg ser artikkelen din, og høyner med denne:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Tesla legger hverken på PVC slitebelegg og mangler fuging på flere utsatte plateskjøter +++
 
Sist redigert:
Jeg ser artikkelen din, og høyner med denne:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Tesla legger hverken på PVC slitebelegg og mangler fuging på flere utsatte plateskjøter +++
...... men ifølge Tesla utsalgssted trenger jeg ikke tenke på rust i det hele tatt.
 
...... men ifølge Tesla utsalgssted trenger jeg ikke tenke på rust i det hele tatt.
Det sier vel alle nybil-selgere uavhengig av merke. Og dersom du kjøper bilen ny og selger den etter 3-5 år, som sikkert gjelder mange som kjøper en fabrikkny bil, så stemmer jo det. Da blir det en av de påfølgende eierne sitt problem når bilen blir eldre, selv dårlig rustbeskyttede biler idag ruster ikke like raskt som gamle Alfaer på 80-tallet.
 
Sist redigert:
Det sier vel alle nybil-selgere uavhengig av merke. Og dersom du kjøper bilen ny og selger den etter 3-5 år, som sikkert gjelder mange som kjøper en fabrikkny bil, så stemmer jo det. Da blir det en av de påfølgende eierne sitt problem når bilen blir eldre, selv dårlig rustbeskyttede biler idag ruster ikke like raskt som gamle Alfaer på 80-tallet.
Jepp, har hørt påstandene både her og der.
Til og med Consumer Reports sier man skal unngå rustbehandling:

Screenshot_20240602-004751_Chrome.jpg
 
Det sier vel alle nybil-selgere uavhengig av merke. Og dersom du kjøper bilen ny og selger den etter 3-5 år, som sikkert gjelder mange som kjøper en fabrikkny bil, så stemmer jo det. Da blir det en av de påfølgende eierne sitt problem når bilen blir eldre, selv dårlig rustbeskyttede biler idag ruster ikke like raskt som gamle Alfaer på 80-tallet.
Mange importører, selgere har et obligatorisk anti rustprogram når bilene kommer til landet. Varierer litt hvilgen guffe de sprøyter inn under bilen. Det synes jeg er en flott ting, men noe å være obs på hvis du henter bil i eks Tyskland. Tesla har ikke det, og du bryter garantert et eller annet vilkår hvis du behandler den. I sin tid gjorde jeg det likevel med Mod 3'ern. Kjører mye på saltede veier og tanken på et nesten ubehandlet understell mot saltsørpe gjorde meg gal.

Jeg så to VW Up side om side her om dagen, og der var tilstanden helt totalt forskjellig når det gjelder rust. De så ut som samme årsmodell, men den ene var helt opprustet, mens den andre var helt fin. Kan det være import mot norsk bil? Eller har de forskjellige fabrikker? Veldig spesielt syn.
 
Så reddit artikkelen om saken. Samt så litt på videoen han la ut. Vel, vel. Snakke så mye om et basseng som strengt tatt er tull i Norge er spesielt. I bunn og grunn er han bare et offer for alle renteøkningene som har skjedd. Noe han burde tatt med i beregningen når det ble bygget. Lave renter er alltid forbigående. Vet ikke om det ordnet seg, men ut fra youtube videoen så står det solved og da er nok alt ok.
 
Jeg ser i ettertid at saken jeg lenket til, var bak betalingsmur. Derfor har jeg klippet og limt litt:

– Jeg visste ikke at det skulle ta 2,5 år å få ferdig huset. Jeg så for meg at det ville ta 1,5 år. Prosjektet ble forsinket, noe som har slått uheldig ut for oss. Det skjedde da de verste renteøkningene kom og vi skulle selge. Da fikk vi ikke like mye for det gamle huset som vi ønsket, sier Nyland.

Husprosjektet ble ifølge Nyland også forsinket. Nyland fikk da ta opp et lån hos Idéhus for at huset kunne ferdigstilles.

Lånet var på 1,3 millioner kroner og påfølgende renter, som har en rente på 15 prosent etter forfall. Nyland har derfor to lån han må betale ned.
 
Jeg så i kommentarfeltet til artikkelen at det var en som påpekte at Tesla-Bjørn kanskje burde hørt på DNB da de ikke ville gi ham lån. Istedet hadde han da laget en video hvor han kritiserte DNB for at de ikke ville gi ham lån. Denne videoen hadde han visst fjernet nå i ettertid siden det jo viste seg at DNB hadde rett. Har ikke tatt noen kildekontroll på det, bare la merke til det som stod i kommentarfeltet.

Det er vel mange som kritisereer at det er så vanskelig å få ta opp lån, men så viser det seg jo ofte at det er en grunn til at de ikke får ta opp så mye lån de ønsker.

Virker jo også litt spesielt å lage stort svømmebasseng når man må ta opp stort lån på huset. Sånn "unødig luksus" burde man jo vente med til man har fått lånet ned i kontrollerbar størrelse.

Selv tok jeg opp litt lån da jeg kjøpte hus, men har aldri tatt opp lån når jeg har kjøpt bil. Har rett og slett kjøpt bil ut ifra hva jeg har på konto. Bedre å bruke penger på bil enn på renter på forrige bilen.

Kjører Tesla-Bjørn fortsatt rundt i en stor og dyr Model X mens han funderer på hvordan han skal få økonomien til å gå opp?
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp