- 9 Jul 2023
- 3.719
El-biler minner om ei børsboble som bare venter på å sprekke.
Prisras på biler ingen vil ha unntatt i Norge - og knapt nok det.
Straks man kommer utenfor Norge så er det knapt hurtigladere å se, det vil faktisk være umulig å bygge ut nok i millionbyer med begrenset tilgang på kraft, dessuten blir de trafikale konsekvensene altfor store.
I Norge begynner forsikringsbransjen å vegre seg mot el-biler etter vraking for bagateller, bilforhandlere vil ikke ta inn brukte el-biler og når garantien på batterier går ut etter ca. 8 år - lykke til med å få noe igjen for en bil som har en stipulert levetid på kun 10 år.
Men Norge er annerledes-landet, folk lar seg villig forføre av politikere som vil bygge batterifabrikker og innføre grønt skifte i et land der vi har ren vannkraft.
Lille Norge skal redde verden. Dessuten fikk de jo avgiftsfritak og lov til å kjøre i kollektivfelt så lenge dét varte.
Kommer til å bli mange skuffede el-bileiere i årene som kommer, når virkeligheten synker inn.
Prisras på biler ingen vil ha unntatt i Norge - og knapt nok det.
Straks man kommer utenfor Norge så er det knapt hurtigladere å se, det vil faktisk være umulig å bygge ut nok i millionbyer med begrenset tilgang på kraft, dessuten blir de trafikale konsekvensene altfor store.
I Norge begynner forsikringsbransjen å vegre seg mot el-biler etter vraking for bagateller, bilforhandlere vil ikke ta inn brukte el-biler og når garantien på batterier går ut etter ca. 8 år - lykke til med å få noe igjen for en bil som har en stipulert levetid på kun 10 år.
Men Norge er annerledes-landet, folk lar seg villig forføre av politikere som vil bygge batterifabrikker og innføre grønt skifte i et land der vi har ren vannkraft.
Lille Norge skal redde verden. Dessuten fikk de jo avgiftsfritak og lov til å kjøre i kollektivfelt så lenge dét varte.
Kommer til å bli mange skuffede el-bileiere i årene som kommer, når virkeligheten synker inn.