Tour de France 2024

Nyeste kunngjøringer

12 Jul 2023
4.451
Ser ikke noe tråd om årets Tour de France, så jeg får ta ansvar og lage en. Etter å ha vært en "die hard" Giro-fan i de beste av de drøye 20 årene jeg har fulgt sykkel, og spesielt i perioden rundt 2005 til 2020, gleder jeg meg nå mer til Touren i stedet. Det skyldes en kombo av at Giro-rutene og deltagelsen der har blitt svakere, mens rutene i Touren har blitt bedre, og de siste årene har i tillegg gitt duellen mellom Pogacar og Vingegaard. Og i år kan det potensielt bli enda mer interessant enn det har vært de siste par årene, selv om jeg ikke synes de utnytter muligheten med avslutning i Nice fullt ut til å lage en rute med enda mer futt i. Det er neppe 100 %-versjoner av Pog og Vingegaard som stiller opp, og i tillegg har man de to argeste rivalene i form av Roglic og Evenepoel som iallfall i teorien bør kunne være i bedre form enn de to favorittene og dermed sørge for enda spissere konkurranse og et bedre oppgjør. Og selvfølgelig er det en dimensjon at man har Uno-X på plass, og har ganske mange interessante etappeprofiler på papiret som bør gi noe annet enn rene spurtoppgjør.

Viktige linker linker:
Offisiell hjemmeside
Procyclingstats sin side om rittet.
Cyclingnews sin side om rittet.

Rytterne:
Vi må nesten starte med Jonas Vingegaard, de siste to årenes overlegent beste rytter og vinner. I år er han langt mer usikker på det veldig stygge kræsjet i Baskerland rundt, og han har ikke syklet ritt etter det. Mest sannsynlig har han ikke rukket å komme i form til å forsvare seirene, men man skal definitivt ikke utelukke ham. Favoritten da blir kanskje Tadej Pogacar, vinner i 2020 og 2021, og andremann de to siste årene. Den største usikkerheten omkring Pog er jo at han syklet Giroen i år, og vant denne med overlegen margin, så man må nesten anta at han brukte en del krefter der. Men han er jo en unik rytter som er nesten alltid i form, og han svidde neppe av alt i en relativt enkel Giro. Så med en svekket Vinge, får nesten han få favorittstemplet.

De to øvrige favorittene og siste av de "4 store" er Remco Evenepoel og Primoz Roglic. Sistnevnte vant nylig Criterium Daupine, men overbeviste likevel ikke og holdt på å tape hele greia på den siste etappen etter han fikk hammeren. Jeg tror ikke han er i samme form som tilbake i 2021 da han vant Vueltaen overlegent, og blir overrasket om han vinner. Evenepoel er kanskje det største sykkeltalentet i moderne tid, og etter den stygge velten i 2020 som satte ham en del tilbake, var han tilbake med brask og bram i 2022, da han også sikret seg sin første og hittil eneste GT-seier med Vueltaen. I fjor og så langt i år har han ikke vært like god. Greie resultater, men han har ikke en gang fremstått som den beste av de bak Pog og Vinge, og det kan derfor stilles spørsmål om han er en direkte utfordrer til disse. Han var jo også klart bak Roglic i CD (hvor han kanskje også var ikke 100 % pga fallet i Baskerland). Men kanskje har han spisset formen og timet denne til Touren i år? Tiden vil vise.

Bak disse bærer startlisten preg av at veldig mange av de beste sammenlagtrytterne nå har samlet seg i noen få lag, og primært blir hjelperyttere for de allerede 4 nevnte. Den kanskje sterkeste av disse er Adam Yates som ble nr 3 sammenlagt i fjor. I UAE har de også med seg Joao Almeida og gigatalentet Juan Ayuso. I Jumbo er det kanskje Matteo Jorgenson som er den sterkeste utenom Vinge i Kuss sitt fravær. Mens Roglic har med seg Jay Hindley og Alexandre Vlasov. Skulle noen av de fire store favorittene feile, kan nok noen av disse kanskje være med og kjempe om en pallplass sammenlagt. Remco har nok det svakeste laget rundt seg av de store, og Mikel Landa er nok hans løytnant. Usikker på om han kan være en topp 3 eller topp 5-kandidat om Remco svikter eller velter ut.

Bortsett fra disse er nok Simon Yates i Jayco, samt Ineos-gutta med Carlos Rodriguez, Thomas Pidcock og Geraint Thomas i spissen de viktigste GC-rytterne. Vi kan kanskje også ta med Richard Carapaz i EF, Enric Mas i Movistar, Felix Gall i AG2R og David Gaudu i FDJ. Men her snakker vi nok heller om topp 10 eller i beste fall topp 6-kandidater enn noen som kan havne på pallen. Bortsett fra disse er det også med mange andre sterke navn som vil primært jakte etappeseire. I fjor så vi jo noen spinnville bruddetapper med noen av feltets beste endagersryttere, og det kan også skje i år. Den største er så klart Mathieu van der Poel. Videre hans erkerival Wout van Aert som nok primært blir hjelperytter for Vinge, men også kan jakte enkeltetapper. Matej Mohoric var involvert i noen av de nevnte etappene i fjor, og vil nok også prøve seg i årets versjon. Og allerede nevnte Pidcock vil kanskje heller jakte etapper enn GC? Av sprintere er den største i form av Jasper Phillipsen på plass. Ellers er nok Mads Pedersen, Dylan Groenewegen og Arnaud de Lie blant hans største konkurrenter til sprintseire og grønn trøye.

Så må vi så klart nevne våre egne menn i Uno-X. Sannsynligvis vil de operere etter to dimensjoner. Alex Kristoff eller Søren Wærenskjold jakter etappeseire på de flate og sprinetappene. På mer småkuperte etapper blir det, Magnus Cort, Rasmus Tiller og Jonas Abrahamsen. Spesielt sistnevnte har vært råsterk denne sesongen, og vil bli en interessant mann å følge på bruddetapper. For eksempel på den 9.etappen til Troyes hvor det er mange grusseksjoner. På de mer kuperte etappene, hvor ikke de største GC-favorittene og deres lag tar kontrollen og kjemper om seieren, kan nok primært Tobias Halland Johansen og sekundært Johannes Kulset og Odd Christian Eiking prøve seg. Antar dette vil gjelde kanskje 4-5 etapper i løpet av Touren.


Løypa:
Som nevnt over er det en rimelig interessant løype. Starten går i Italia og Firenze, og begge de to første etappene er ganske kuperte og vil neppe ende i massespurt. Favorittene vil neppe røre på seg allerede på 1.etappe pga litt for langt til mål etter siste stigning, men det kan fort skje på 2.etappe. Uansett vil det bli en voldsomt kamp om å bli med i riktig brudd, og Uno-X må kjenne sin besøkelsestid her. Spesielt 1.etappe tror jeg kan passe for THJ, men samtidig blir det nok et voldsomt kjør og mange veldig gode ryttere som er ivrig etter å komme i brudd på denne etappen. De fortsetter i Italia med 3.etappe til Torino, og dette blir nok en ren spurtetappe.

Så er det inn i Frankrike igjen og opp i fjellene. 4.etappe går over Col de Galibier og til Valloire, men dette er den lette veien opp Galibier og med en ikke altfor vanskelig utforkjøring. Det kan bli et brudd, eller en spurt i en mindre gruppe med favorittene. 5.etappe er akkurat i grenseland mellom at et brudd kan lykkes, eller at det kan bli spurt i et litt redusert hovedfelt, mens 6.etappe nok ganske sikkert blir en massespurt igjen. Så er det tempoetappe på 7.etappe, før 8.etappe virker ganske interessant med tanke på brudd. En slik etappe kan nok være noe for f.eks Cort eller Abrahamsen om de kommer i riktig brudd. 9.etappe blir veldig interessant med over 3 mil med gruspartier på vei til avslutningen i Troyes. Her er det bare å håpe at grusen ikke er like grov som for et par år siden i kvinnenes Tour, og at det mer på linje med det man ser i Strade Bianche. Det vil redusere sjansen for masse punkteringer og at favorittene taper tid pga dette.

Etter 9.etappe er det hviledag, og så bærer det sørover i Frankrike. 10.etappe blir nok en ny massespurt, mens på 11. og 13.etapper kan det igjen være sjanser for brudd, særlig siden de kommer før og mellom tøffere etapper for GC-rytterne. Igjen ser jeg Abrahamsen og Cort som mulige ryttere for et brudd på disse etappe. Imellom her er det en fjelletappe inne i Massif Central med en tøff avslutning på 12.etappe. Det er neppe nok til store tidsdifferanser, men her vil vi nesten helt sikkert få se favorittene røre litt på seg. Så kommer de til Pyreneene på 14.etappe og de to første virkelig tøffe fjelletappene til hhv. Pla d'Adet på 14.etappe og Plateau de Beille på 15.etappe. Her er det sjanser for at vil bli masse action og første gang vi vil få se virkelig tidsdifferanser i fjellene. I de tøffe og ofte varme stigningene i Pyreneene har jo Vingegaard som regel trivdes veldig godt, og vi får se om han har kommet i form til dette om ca. 2 uker fra nå.

Etter andre hviledag kommer 16.etappe som er nesten helt flat og sannsynligvis blir en ny massespurt i Nimes. Så nærmer de seg Alpene og får en medium tøff fjellavslutning til Superdevoluy på 17.etappe. Her kan det være at favorittene ikke gidder å dra inn et eventuelt brudd og at en rytter som THJ kunne prøvd seg igjen. Det gjelder nok i enda større grad på 18.etappe som er den mest typiske bruddetappen i årets Tour. Her vil det veldig sannsynlig ende med en bruddseier og Uno-X bør være på hugget her. Så er de kommet til finalen og de to siste og avgjørende fjelletappene som begge går ned i Mercantour-fjellene. Først til Isola 2000 via det høyeste asfalterte passet i Frankrike i form av Col de la Bonette. Og deretter via Turini og Comiane til Col de la Couillole på 20.etappe. Her vil det nesten garantert bli mye action mellom sammenlagtfavorittene. Så beveger de seg til Monaco for en tempoetappe til avslutningen i Nice på 21.etappe.

1.etappe: Firenze - Rimini, 206 km
2.etappe: Cesenatico - Bologna, 199 km
3.etappe: Piacenza - Torino, 231 km
4.etappe: Pinerolo - Valloire, 140 km
5.etappe: Saint-Jean-de-Maurinne - St.Vulbas, 177 km
6.etappe: Macon - Dijon, 163 km
7.etappe: Nuits-Saint-Georges - Gevrey Chambertin, 25 km tempo.
8.etappe: Semur-en-Auxois - Colombey-les-deux-Eglises, 183 km
9.etappe: Troyes - Troyes, 199 km
10.etappe: Orleans - Saint Armand Montrond, 187 km
11.etappe: Evaux-les-Bains - Le Lloran, 211 km
12.etappe: Aurillac - Villeneuve-sur-Lot, 204 km
13.etappe: Agen - Pau, 165 km
14.etappe: Pau - Pla d'Adet, 152 km
15.etappe: Loudenvielle - Plateau de Beille, 198 km
16.etappe: Gruissan - Nimes, 189 km
17.etappe: Sain-Paul-Trois-Chateaux - Superdevoluy, 178 km
18.etappe: Gap - Barcelonnette, 180 km
19.etappe: Embrun - Isola 2000, 145 km
20.etappe: Nice - Col de la Couillole, 133 km
21.etappe: Monaco - Nice, 34 km tempo
 
Da er TdF endelig i gang - 20 min til :love:

Blir nok å se på Eurosport. Håper på mer spenning enn Giroen ga.
 
TV2 har en tendens til å ikke ha livebilder fra starten av etappene. Noen som vet hvordan det ligger an i årets utgave med tanke på dette? 😁
 
Jeg hadde veldig sans for Kaggestad seniors kommentering - der fikk man historieundervisning med seg på veien rundt Frankrike - historiske steder, ost og vinlaging osv.

Men mengden reklame er et problem med tv2, unngår kanalen hvis det er mulig,
 
Den gangen Johan Kaggestad kommenterte var TV2 en selvfølge - men ikke nå lenger.
Jeg var i motsatt ende av skalaen. Så mest på TV2 kun når jeg måtte, og til tross for Kaggis. Eurosport hadde kortere reklamepauser og helt overlegne hovedkommentatorer i mange år i form av KEK, Ole Kristian Stoltenberg og spesielt Arild Eriksen. Nå er Theis Magelsen blitt nokså varm i trøya og er en meget god hovedkommentator.
 
Sist redigert:
Og i år kan det potensielt bli enda mer interessant enn det har vært de siste par årene, selv om jeg ikke synes de utnytter muligheten med avslutning i Nice fullt ut til å lage en rute med enda mer futt i.
Dette var for øvrig hva jeg håpet på/mener ASO burde laget når Nice skulle bli brukt som avslutning på årets TDF. I det store og hele er fjellene i de sørlige Alpene klart mindre brukt enn sentralt og i nord, sikkert mest fordi det er mindre landsbyer og mindre skisteder og vanskeligere logistikk. Og stigninger som Col des Champs og ikke minst den massive Col de la Cayolle har ikke vært brukt på ca. 50 år. Da håpet jeg de skulle kjøre begge gigantene Cayolle og Bonette i en og samme etappe med avslutning f.eks i det lille skistedet Auron på sørsiden av Bonette. Men "standarden" i Touren nå er dessverre fjelletapper på 130-150 km.
1719660405254.png
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp