Generelle nyheter om bil

Nyeste kunngjøringer

BMW fornyer 1-serien, men siden den ikke kommer som elbil tas den ikke inn til Norge.

Synes designet er bra til å være en såpass "liten" bil.

Kommentaren i artikkelen er jo hysterisk (og spot on):

"og er derfor uaktuell for elbil-landet Norge" 😂

Helt håpløst, altså.
 
Det relativt lave salget av elbiler til næringslivskunder i mai skyldes at regjeringen innfører nye regler på moms på bensin- og dieselbiler til firmaer. Så nå gjelder det for disse kundene å sikre seg bensin- og dieselbiler før regelen trer i kraft.

På Ulsrud ligger det en ganske liten Toyota-forhandler. Der kom det en trailer med 8 RAV4 i går og en ny med 8 RAV4 i dag. De nye reglene berører også leasing.
 
En litt generell betraktning. Veldig mange blir nå tatt for det jeg vil kalle ekstreme hastigheter. Er det flere kontroller, eller er det nå et utslag av betydelig flere motorsterke elbiler som er årsaken? Synes stadig vekk er slike meldinger nå, noe som var sjelden kost tidligere.
 
Du trenger vel ikke en spesielt stor motor for å nå det du tydeligvis kaller "ekstreme hastigheter", og spesielt ikke hvis det var nedoverbakken i tunnelen.
 
Saken er tilfeldig, men sakene er ikke det. Selv i artikkelen står det om enda flere overtredelser som representerer fengselsstraff. I går eller forgårs sto det om en mann i 70 årene som hadde blitt tatt i rundt 170, og uansett fartsgrense i Norge er det ubetinget fengsel. Synes at det spesielt i år har vært mange artikler om dette.

Edit. 150 i 80 sone var det. Pallesnekring venter uansett.

 
Du trenger vel ikke en spesielt stor motor for å nå det du tydeligvis kaller "ekstreme hastigheter", og spesielt ikke hvis det var nedoverbakken i tunnelen.
For the record: 170 km/t i en 80 km/t sone kaller jeg også en ekstrem hastighet, selv om det var i en tunnel. Minner forøvrig om denne, selv om det der ble kjørt enda fortere (målt 200 km/t):

 
De "ordentlige" elbilene som er konstruert fra grunnen er nesten alle høyhus. Det er mulig at det er det alle kundene vil ha.
Da det var mengder av bilmodeller å velge mellom i Norge var det lett å finne biler som ikke var over 150 cm høye.

Jeg kommer aldri til kjøpe en SUV eller noe som kan ligne på en SUV. Selv biler som VW ID.4 er alt for høy og diger.
Finansavisen lørdag 8. juni kaller Tesla Model Y for 'høye drivhus'.
 
Enda en stor produsent som tråkker på elbil bremsen.

The automaker has had to rethink its EV plans and will use money once earmarked for electrification to keep its combustion engines competitive.

Ja hva ville man selv sagt som bransje-konsulent? Der fremstår jo som ukurant med elbil i en del 'utland'.
Eller ville man bare sagt 'tut og kjør etter Elbilforeningens glade budskap?'

Og: Dersom VW kommer med kjekke bensinbiler får vi jo ikke se dem via Møller i Norge? Bare å dra til utlandet og få seg leiebil....
 
Ja hva ville man selv sagt som bransje-konsulent? Der fremstår jo som ukurant med elbil i en del 'utland'.
Eller ville man bare sagt 'tut og kjør etter Elbilforeningens glade budskap?'

Og: Dersom VW kommer med kjekke bensinbiler får vi jo ikke se dem via Møller i Norge? Bare å dra til utlandet og få seg leiebil....
Worst case er jo bare at de tradisjonelle bilprodusentene trekker seg ut av Norge. Men vi har jo alltids Tesla og de kinesiske elbilprodusentene, så elektrifiseringen av bilene i Norge kan jo fortsette. Det å støtte bilkonsern som driter i arbeidstakernes rettigheter og et regime som driter i individets rettigheter er en liten pris å betale for kunne oppnå at vi har 100% med elbiler på veiene våre, som vil bidra med tilnærmet null og niks med globale utslippet.
 
Worst case er jo bare at de tradisjonelle bilprodusentene trekker seg ut av Norge. Men vi har jo alltids Tesla og de kinesiske elbilprodusentene, så elektrifiseringen av bilene i Norge kan jo fortsette. Det å støtte bilkonsern som driter i arbeidstakernes rettigheter og et regime som driter i individets rettigheter er en liten pris å betale for kunne oppnå at vi har 100% med elbiler på veiene våre, som vil bidra med tilnærmet null og niks med globale utslippet.
Så lenge Bu & Co smiler får vi kaste både livserfaring og penger på båten:)
 
Worst case er jo bare at de tradisjonelle bilprodusentene trekker seg ut av Norge. Men vi har jo alltids Tesla og de kinesiske elbilprodusentene, så elektrifiseringen av bilene i Norge kan jo fortsette. Det å støtte bilkonsern som driter i arbeidstakernes rettigheter og et regime som driter i individets rettigheter er en liten pris å betale for kunne oppnå at vi har 100% med elbiler på veiene våre, som vil bidra med tilnærmet null og niks med globale utslippet.

Njaa nå er det jo ikke bare det globale utslippet som er en greie. Det er en ganske radikal forskjell på vinterlufta i Oslo etter elbilenes inntogs marsj de senere årene.
 
Njaa nå er det jo ikke bare det globale utslippet som er en greie. Det er en ganske radikal forskjell på vinterlufta i Oslo etter elbilenes inntogs marsj de senere årene.
Ja, det tror jeg på. Men nå spekulerer jeg ikke om historiske hendelser, men framtidige. Så spørsmålet du må da spørre deg selv, hvor mye bedre blir vinterlufta i Oslo og andre større byer med å øke elbilandelen blant private biler i forhold til i dag. Og hvor mye verre blir eventuelt vinterlufta i de byene om nye og moderne biler med forbrenningsmotor, biler som nå har veldig strenge utslippskrav?
 
Ja, det tror jeg på. Men nå spekulerer jeg ikke om historiske hendelser, men framtidige. Så spørsmålet du må da spørre deg selv, hvor mye bedre blir vinterlufta i Oslo og andre større byer med å øke elbilandelen blant private biler i forhold til i dag. Og hvor mye verre blir eventuelt vinterlufta i de byene om nye og moderne biler med forbrenningsmotor, biler som nå har veldig strenge utslippskrav?

Neida det er et helt legitimt poeng. Om elbil andelen består på nåværende nivå så er det plenty bra nok.
 
Ja, men hvor mye av forbedringen skyldes større andel elbiler, kontra andre faktorer?

Det er selvfølgelig vanskelig å fastslå men forbedringen merkes best midt i trafikkmaskinen rundt Grønland og inngangen til Hammersborgtunnellen der trafikken er tettest så det er all grunn til å tro at det er en betydelig faktor.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp