Reiselivsgründer vil kjøpe Trollstigen

Nyeste kunngjøringer

9 Jul 2023
612
Forretningsmann og reiselivsgründer Erik Berg i Molde er klar til å ta over Trollstigen for 50 millioner kroner.
God eller dårlig ide om private veier i Norge ?

 
Sist redigert:
Forretningsmann og reiselivsgründer Erik Berg i Molde er klar til å ta over Trollstigen for 50 millioner kroner.
God eller dårlig ide om private veier i Norge ?

Hvis alternativet er at veien forblir stengt bør man selvfølgelig privatisere den.
 
Forretningsmann og reiselivsgründer Erik Berg i Molde er klar til å ta over Trollstigen for 50 millioner kroner.
God eller dårlig ide om private veier i Norge ?

Bli heller kvitt det meste av turismen.....den er en plage for natur og boende...forurenser i mengder. Skal man få tilstander lik Italia og Hellas......alkoholforbud etter kl 22 på utesteder? Der er de drittlei turismen. Nordpå forstyrrer de dyrelivet og all båt trafikken på havet. Håper en hvithval snart har fått nok er nok............
 
Turisme er noe Norge som samfunn ikke skulle bry seg mer om enn en vilkårlig klesbutikk på et kjøpesenter. De får da lov til å drive på, men vi gir totalt blaffen i hvorvidt de går konk eller ikke. Turisme er en lavverdi-bransje, som burde stå langt bak i køa for tilrettelegging, sånn omtrent rett foran utvinning av kryptovaluta.

Bobilturisme spesielt burde man nesten aktivt la være å tilrettelegge for. De legger igjen langt mindre enn de som kommer og tar inn på hotell og hytte, men likefult så legger de krav på veier og slikt. Cruiseskip kan man i alle fall kreve penger fra for å legge til ved kai og kontrollere hvor mange som får komme inn i fjordene.

Men noen har gitt de sugerør inn i statskassa via f eks Innovasjon Norge sine finansieringsordninger. De burde få klare seg med å få lån i banken.
 
Hvorfor?
Er det tanken på at noen skal tjene penger på norsk natur og allemannsretten eller hva er problemet?
Fordi fylket tar regningen og skal ha veien klar igjen til neste år. Når investorene skal sette opp bom for å ta betalt uansett mener jeg fylket bør være den som setter opp bom for å finansiere veien samt samle eventuell profitt, ikke private aktører.
 
Dette forslaget burde selvsagt være fullstendig uaktuelt. Det er vel ikke så mange private veier av denne standarden i Norge (joda det er en del private bomveier rundt om, men de er gjerne av grus osv og har ikke så veldig god standard som regel, det er som regel grunneiere i skog og fjell som er greie der). Tussentunnelen i samme fylke var vel faktisk et privat veianlegg til 2015. Men det var vel likevel kommunene som eide selskapet som stod bak veien.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp