Reise med kun rutebuss

Nyeste kunngjøringer

Canucks

Teknisk
Moderator
4 Jul 2023
2.663
Jeg fant så rute 930 med Skyss(Tide) til Odda via Jondal. Denne har en ferge, men samme buss hele veien til Odda. En tur på 3 timer.

Fra Odda er det mulig med buss med Skyss til Etne med buss 640. Etne er et knutepunkt for Kolumbus og Tide slik at man kan komme seg inn i Rogaland. Buss 260 med Kolumbus tar deg til Haugesund. Nå trodde jeg at jeg hadde kommet meg over hinderet. Problemet var at det ikke finnes noen ruter mellom Haugesund og Stavanger med lokale busser. Stopp på ferge og ingen vei over Boknafjorden.

Jeg prøvde og se på ruter rundt dette. Første ide var å hoppe av i Ølen på buss 260 for så og ta buss 150 til Sauda. Her oppstår igjen samme problemene som i Haugesund. Kun båt videre. Man kan komme seg til Sand, men ikke videre uten båt.

Jeg slo derfor fra meg ideen om å gjøre dette. Så blir vanlig kystbuss for min del.

Derimot ville jeg sjekke om det var noen hypotetiske ruter rundt dette problemet med å reise østover først.

Det er et par muligheter østover i alle fall. Enten fra Voss til Flåm også over til Ål.

Derimot den bedre løsningen er igjen fra Odda hvor man kan komme seg med buss 991 fra Skyss til Geilo. Fra Geilo kan man så ta buss 420 med Brakar til Kongsberg.

Herfra var det stopp inn i Telemark. Ingen busser mellom Kongsberg og Notodden som fyller kravene. Faktisk heller ingen buss direkte til Drammen fra Kongsberg som fyller kravene heller som var hvor jeg tenkte meg som neste steg ned i dette hullet jeg hadde gravd meg av nysgjerrighet.

Det er derimot buss 430 til Svarstad som tar deg inn i Vestfold. Og derfra med 214 til Larvik. Nå trodde jeg at jeg kunne finne en hypotetisk vei inn i Telemark. Dessverre finnes ikke det da det kun er flybusser fra Unibuss som ikke er lokale eller tog inn i Grenland fra Larvik. Så veis ende på denne ruten blir med andre ord enten Larvik eller Kongsberg hvor man ikke kommer seg inn i Telemark med lokale busser.

Hadde vi derimot kommet oss inn i Telemark hadde resten av ruten vært mulig. For det er forbindelser mellom Agder og Telemark som er mulige. Samt Agder og Rogaland.

Fra Skien med lokale busser via Seljord også Treungen til Åmli også til Arendal og hele Agder til Flekkefjord hvor man ville kommet videre med Kolumbus til Egersund også til Stavanger. Så kunne man gått fra Kongsberg til Notodden eller Larvik til Skien f eks så hadde det vært mulig.

Ett siste spørsmål gjenstår riktignok. Ikke rundt min rute, men ja det er mulig og reise Bergen til Oslo med kun lokale busser. Fra Larvik ville man kommet seg oppover Vestfold byene til Drammen og fra Drammen via Lierskogen til Oslo.

Bergen til Stavanger med lokale busser uansett melkerute er dessverre ikke mulig i dag i det scenarioet jeg tenkte meg ut.

Brukte i stor grad entur for å sjekke opp rutene for å finne forbindelser til mitt forsøk på et slikt sært eksperiment. Noe som viser hvor vanskelig det kan være, og ikke minst det ville tatt lang tid og trolig overnattinger på veien siden flere av disse rutene ikke går ofte.
 
Jeg prøvde og se på ruter rundt dette. Første ide var å hoppe av i Ølen på buss 260 for så og ta buss 150 til Sauda. Her oppstår igjen samme problemene som i Haugesund. Kun båt videre
Men ferja er gratis som passasjer uavhengig om du er i buss, bil eller går på ferja. Kan argumenteres for at det er mulig økonomisk å reise utelukkende med rutebuss.
 
Men ferja er gratis som passasjer uavhengig om du er i buss, bil eller går på ferja. Kan argumenteres for at det er mulig økonomisk å reise utelukkende med rutebuss.
Godt poeng. Flere av disse fergene er jo også som lokalbuss å regne, men i purist muligheten med kun buss så var det ingen løsning.

Tror også fort det blir dyrere enn disse lenger bussene med lokalbuss økonomisk.
 
Elsker sånt. I UK får du gratis busstransport når du går av med pensjon (eller fylte 60 ,litt usikker på hvilken) og det er en kar som reiste hele veien på langs gjennom UK fra Land's End i Cornwall til John O'Groats i Skottland med lokalbuss. Eneste nyhetssaken jeg fant på det er dessverre bak betalingsmur.


Har visst blitt bok av det også. Får du det til i Norge så får du ikke være noe dårligere og lage bokprosjekt.

 
Har visst blitt bok av det også. Får du det til i Norge så får du ikke være noe dårligere og lage bokprosjekt.
Siden man ikke kommer seg fra Vestfold til Telemark med buss så er det alt der låst fra en Nordkapp til Lindesnes.

Man kan gjøre Bergen til Oslo da.

Ikke sett på rutene mellom Trondheim og Oslo eller videre nordover enda.
 
Siden man ikke kommer seg fra Vestfold til Telemark med buss så er det alt der låst fra en Nordkapp til Lindesnes.

Man kan gjøre Bergen til Oslo da.

Ikke sett på rutene mellom Trondheim og Oslo eller videre nordover enda.

Uten å ha sett på det selv vil jeg tro Dovre vil være en utfordring. Muligens mulig opp gjennom Møre og over mot Trondheim den veien. At det ikke er mulig å komme fra Vestfold til Telemark er jo innmari snodig når det inntil nylig var samme fylke, ganske tettbygd i norsk skala er det jo også.
 
Uten å ha sett på det selv vil jeg tro Dovre vil være en utfordring. Muligens mulig opp gjennom Møre og over mot Trondheim den veien. At det ikke er mulig å komme fra Vestfold til Telemark er jo innmari snodig når det inntil nylig var samme fylke, ganske tettbygd i norsk skala er det jo også.
Problemet med Telemark og Vestfold er at de bussene som går er Unibuss sine flybusser fra Torp, eller lokaltog som dekker rutene.

Samme mellom Buskerud og Telemark oppe med Notodden og Kongsberg. Til tross for nærhet. Er faktisk ikke lokalbuss mellom Drammen og Kongsberg heller som følge av toget. Så man må via Larvik og derfra til Sandefjord og Tønsberg for å komme seg til Drammen. Fra Drammen ti Oslo må man også bytte buss på Lier.
 
Sjekket nå over Dovre og det er mulig. Lillehammer til Ringebu så til Folldal så Alvdal, Tynset også over til Røros til Trondheim. Så den dekkes kun av lokale busser. Nå sjekket jeg kun den biten av strekningen. Ikke sjekket Lillehammer til Oslo, men det burde jo gå greit.

Lillehammer til Dokka og derfra til Oslo går med lokale busser. Så da er Oslo til Trondheim mulig.
 
Fra Trondheim og nord så kommer man seg til Mo i Rana så er det bomstopp. Ingenting i retning Bodø derfra. Så Oslo til Mo i Rana er det som er mulig nordover. Eller fra Larvik til Mo i Rana om man skal ta nord til sør.
 
Hva er egentlig lokalbuss?
Mellom (Oslo) Drammen og Kongsberg (Notodden) har VY bussavgang flere ganger i døgnet. Det er den de lokale bruker … selv om den kanskje kalles ekspress … men den har mange stoppesteder … og er vel ikke mer ekspress enn 420 fra Geilo til Kongsberg?

Er forresten mulig å ta annen buss mellom Drammen og Kongsberg også … utenom skoleferien. 101 Drammen-Hokksund og 115 Hokksund-Kongsberg.
 
Hva er egentlig lokalbuss?
Mellom (Oslo) Drammen og Kongsberg (Notodden) har VY bussavgang flere ganger i døgnet. Det er den de lokale bruker … selv om den kanskje kalles ekspress … men den har mange stoppesteder … og er vel ikke mer ekspress enn 420 fra Geilo til Kongsberg?
Lokale busser er busser drevet regionalt av fylkene. Vy er nasjonalt drevet. Så derfor regnes ikke Vy med. På samme måten som Nor-Way, Flixbus, Unibuss.

Så Brakar, Kolumbus, Skyss etc. Er de som er godkjente som lokale rutebusser.
 
Sist redigert:

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp