Album jeg hører på nå

Beat_-_Original_Vinyl_Cover.jpeg

King Crimson - Beat (1982)

Av en eller annen grunn trodde man at Three of a Perfect Pair var album nummer 2 i rekken av nyoppståtte 80-talls King Crimson utgaven. Men det viste seg at Beat ble utgitt før tredjeskiva.
Nå skal jo Adrian Belew, Tony Levin, Steve Vai og Danny Carey senere i år utpå turne for å spille 80-talls King Crimson, og går da under det passende navnet Beat.

Så ikke umulig det kanskje også kan komme noe ny musikk ut av alt.

Uansett, ble litt overrasket over hvor lavt rated Beat og Three of a Perfect Pair var, kontra Discipline (1981).
Synes de to oppfølgerne innehar såpass med kvalitet og kremlåter at tja, det er kanskje enkelte som synes det blir litt for mye av det samme, men skulle jo tro at dersom en likte 1981 albumet ville en nå likevel fått masser igjen på veien videre.

For innholdet er nå slettes ingen haug med kun forhastede og tamme left overs. I stedet er det en tidvis meget stødig fortsettelse videre i det å kombinere heftig og rytmisk new wave med progrock.

Er det noe å utsette på er det at denne 2016 Stereo Mixen kommer med ei litt vel utvidet 12 minutter pluss utgave av det avsluttende sporet Requiem, der betyr nesten dobbelt så lang som originalen.
Joda, det er jo stemningsfullt og minner i grunn om det Fripp og Eno gjorde på No Pussyfooting, men allerede 2-3 minutter ut sitter man å småkjeder seg og er alt annet enn gira på hva en får igjen.

Har forsøkt å gi den et par runder ekstra, men her og nå gir det meg veldig lite, og føles dessverre ut som en slags reprise av de mer overlange og ujamne sporene på side 2 av Three of a Perfect Pair.

Requiem er nok ikke så gæren om en liker slikt, men igjen den er nå ingen Sheltering Sky.

Alt i alt, Beat er igjen en veldig positiv og langt sterkere skive enn hva ryet virker å tilsi, hvor selv mange King Crimson fans virker å nærmest avfeie den som et av deres aller svakeste. Men ei plate som innehar perler som Heartbeat, Sartori in Tangier og The Howler havner definitivt ikke i noe minus for min del.

Nei, er blitt glad i Adrian Belews stemme, og tenker at i fremtiden får jeg se å lete opp noe av hans egne soloutgivelser, for okei, John Wetton er og forblir favoritt vokalist men Belew er jommen ikke langt bakom.

Han bidrar med en blanding av showman og eksentriske men viser også til en sårbarhet som en ikke har truffet for mye blant prog rock frontmennene fra 70 og 80-tallet.

Rating: 7,5/10

Høydepunkter: Neal Jack and Me, Heartbeat, Sartori in Tangier, Waiting Man, Two Hands og The Howler

Jeg syns det er bandets svakeste, men jeg syns skiva er bra. Liker den bedre nå enn for en stund siden.
Er nok enig med poengsummen din, siden den allikevel er bandets svakeste så betyr vel bare det at jeg er superfan av bandet.
 
Nick Cave and the Bad Seeds

lsG10CB.jpeg


The Boatman's Call fra 1997

Antagelig det albumet jeg har spilt mest av Nick og bandet.

Sparsommelig instrumentering, rolige låter, ganske mørkt - og veldig vakkert.

Et par videoer fra albumet:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms



For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Nick Cave & The Bad Seeds - (Are You) The One That I've Been Waiting For?
 
Jeg syns det er bandets svakeste, men jeg syns skiva er bra. Liker den bedre nå enn for en stund siden.
Er nok enig med poengsummen din, siden den allikevel er bandets svakeste så betyr vel bare det at jeg er superfan av bandet.
Hadde vært interessant å sett hvordan du rangerte/ratet Crimson skivene fra best til verst.

Nå har jeg fortsatt en del til gode av både et par studio og live plater, men dersom en skulle gyvd løs på en kjapp oppramsing fra best til verst, så ville det sett slik ut:

01. Red (1974) - 10/10
02. Larks Tongues in Aspic (1973) - 10/10
03. Discipline (1981) - 9,5/10
04. USA (1975) - 9,5/10
05. In the Court of the Crimson King (1969) - 9/10
06. Islands (1971) - 7,5/10
07. Starless and Bible Black (1974) - 7,5/10
08. Beat (1982) - 7,5/10
09. Three of a Perfect Pair (1984) - 7/10
10. In the Wake of Poseidon (1970) - 5,5/10
11. Lizard (1970) - 4,5/10
12. THRAK (1995) - 4,5/10
13. Earthbound (1972) - 3/10
 
dNXweRj.jpeg


Queen - Sheer Heart Attack fra 1974

Kanskje Quens beste album - alltid vært en favoritt hos meg. Utrolig variert - noe jeg synes er Queens største styrke. Her bidrar også John Deacon med en låt for første gang - det skulle bli mange flere - hvor noen ble store hits.

Mercury skrev den mest kjente låten fra albumet:

Killer Queen

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Favorittlåt? Antagelig Tenement Funster & Flick of the Wrist - de glir over i hverandre og funker så godt sammen.
 
Tony Joe White - The Path of a Decent Groove (1993)

NS8G8O8.jpeg


Jeg er ikke noe spesielt fan av Blues, men Swamp Blues Rock varianten til Tony Joe liker jeg. Har det meste han har gitt ut i fysisk utgave.

Særlig de 3 albumene etter hans "Disco-periode" - Closer to the Truth (1991), Lake Placid Blues (1995) og omtalte album.

Synes det er merkelig at han ikke er mer populær/kjent - særlig i USA. For eksempel er eneste Wiki siden av omtalte album faktisk norsk???


Vet han siktet seg mer in på Europa under visse perioder, kanskje ikke populært? Litt som Def Leppard som siktet seg inn på USA og ble veldig upopulære i UK pga det.

Uansett, masse gode låter, glimrende gitarspilling og en seriøst "Decent Groove" :cool:
 
Bob Dylan – Time Out Of Mind (2022 Remix)

E2JspS2.jpeg


Herlig skive - veldig upolert - "naturlig" lyd på instrumenter kan man kanskje si - men det er positivt. Sterke låter. Mannen kan jo ikke synge, men godt det aldri har stoppet han 😄
 
Bob Dylan – Time Out Of Mind (2022 Remix)

E2JspS2.jpeg


Herlig skive - veldig upolert - "naturlig" lyd på instrumenter kan man kanskje si - men det er positivt. Sterke låter. Mannen kan jo ikke synge, men godt det aldri har stoppet han 😄
Skulle til å skrive at det var rart du dro frem Dylan og Tony Joe rett etter hverandre da jeg såg Tony Joe som opener for Dylan i Oslo Spektrum midt på 90tallet engang var det vel.

Men jeg begynner nok å bli gammel for etter å ha tenkt meg om så var det nok for Joe Cocker han åpnet for i Spektrum rundt samme tida som jeg såg Dylan der.

Cocker hadde forøvrig med seg en da noe ukjent Sheryl Crow i Spektrum jeg tror det var noen år før da ho ga ut sitt Tuesday Night Music Club. Det var vel i 93.

Begge opening acts var forøvrig glimrende. Som de også er de to skivene du har dratt frem her :)
 
Nick Cave and the Bad Seeds

lsG10CB.jpeg


The Boatman's Call fra 1997

Antagelig det albumet jeg har spilt mest av Nick og bandet.

Sparsommelig instrumentering, rolige låter, ganske mørkt - og veldig vakkert.

Et par videoer fra albumet:
Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms
Nick Cave & The Bad Seeds - (Are You) The One That I've Been Waiting For?
Meget bra album ja.
Into My Arms har blitt et mer eller mindre fast innslag på konsertene, mens det er sjeldnere å høre den like nydelige (Are You) The One That I've Been Waiting For. Slik sett en undervurdert låt.
Brompton Oratory er også slående vakker.
 
Da har jeg hørt ferdig de to siste studioalbumene til Eminem. Han skal komme med et nytt album nå i 2024 som jeg skal høre når det kommer. Men for nå kjenner jeg at jeg gleder meg til gå over til noe annet enn rap. Jeg tror Metallica blir neste band. De to siste albumene kan oppsummeres slik:

Kamikaze - Eminem
Nei.

Music to Be Murdered By - (Side B deluxe edition) - Eminem
Så enormt mye bedre enn Kamikaze.
 
Nå går det i nye skiva til Alcest
Les chants de l'aurore
1216803.jpg

Nydelig

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Mine to favorittmusikkerne i min barndom før rocken tok meg meg

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
De som fikk øynene mine opp for musikk for 60 år siden.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Jeg liker Skeeter Davis - særlig låten The End of the World (1962)

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her synger hun den på Nrk - når var det og i hvilket program?

Silver record from Norway og greier :cool:
 
Bad Omens - Bad Omens

For et par år siden kom jeg over et par låter av dette bandet som jeg likte godt. Nå har jeg hørt gjennom debutalbumet deres. Dette er et metallcore-band med mye skrikende vokal. Men det har også litt elementer av pop, industriell-metal og nu-metal i seg. Noen låter minner meg litt om tidlig Linkin Park. Dette var hardt og tøft, med noen rolige elementer innimellom. Litt ujevnt, men mye bra her. Jeg gleder meg til resten av katalogen. De låtene jeg hadde hørt tidligere er fra senere album. Så disse skal jeg høre mer av.
 
SoRedTheRose_albumcover_fairuse.jpg

Arcadia - So Red the Rose (1985)

Der Power Station bød på mer rett i fleisen party faktor med svære trommedrønn og funky synther, fremstår Arcadia og resten av Duran Duran guttas "time-out" album som en noe mer variert og fyldigere blanding av voksenpop, fest og moro samt noen overraskende fine bidrag innimellom.

Etter ei positiv innledning med Election Day og Keep Me in the Dark bikkes det kjapt over i mer forglemmelige låter som mangler melodi eller driv til å holde på interessen, og det hjelpes ikke på av ei gjentagende brautende overproduksjon.

Midtveis ut får man heldigvis et fint og overraskende taktskifte da med Missing før det blir en riktig så godkjent og mer variert låtrekke som fokuserer mer i varmere og romantisk lydbilde.
Nesten litt synd at de ikke gikk for mer av dette tidligere ut, da kunne kanskje raten bikka litt mer oppover.

Alt i alt, et helt klart mer stødig album enn debuten til The Power Station, men mangler kanskje den ene hiten som sistnevnte klarte å levere til å gjøre den riktig så bra.

Rating: 6/10

Høydepunkter: Election Day, Keep Me in the Dark, Missing, The Promise og Lady Ice
 
Jeg liker Skeeter Davis - særlig låten The End of the World (1962)

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her synger hun den på Nrk - når var det og i hvilket program?

Silver record from Norway og greier :cool:
Er ikke sikker på dette nei. Og da rocken tok meg så var det denne gruppa ja. Og spessielt denne skiva selv om jeg vet at John Kay missliker den og spessielt fordi bassist Nick St Nicolas var så grønnjævlig out of tune pga visse substanser i blodet. Nå er uansett begge i Tyskland på Filmfesival der nede med kone og Nicks sønn på kinopremieren av filmen om dem. Det er jo litt fordi begge opprinnelig kommer fra Tyskland. De var jo uvenner og snakket ikke ti hverande på ett par tre tiår fordi Nick drev på med denne bogus Steppenwolf greiene men nå har de lagt uoverhetstemmelsene bak seg.

Det John sier først der er take the curtain down eller noe i den duren fordi teppe hadde hengt seg opp da de skulle gjøre entre.

Mitt pofilbilde er fra Tyskland der de er nå ved kinopremieren av filmen.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
.
 
Sist redigert:
Talk_Talk_-_London_1986.png

Talk Talk - London 1986 (1999)

Det nærmeste en selv har kommet en full konsertopplevelse av Talk Talk er gjennom den solide DVDen Live at Montreaux: 1986 som ble utgitt i 2008. Her fikk man ei langt mer løs og leken utgave av bandets tidligere synthpop era (1982-1984), godt blandet inn med nyere materiale fra deres kommende album The Colour of Spring.

Overgangen mot mer varm og improvisert voksenpop viste seg å være kun en liten forsmak på hvor de snart skulle bevege seg videre, og hvor fokus på å gjøre store turneer og konserter ble ikke lenge etter fullstendig skrinlagt til fordel for årevis med intenst arbeid i studio.

Det blir jo litt tidlig ut i at man sitter og sammenligner med nevnte Live at Montreaux konserten, og klart London 1986 har kun 8 spor og 56 minutter å stille med, samt at et par andre låter fra Hammersmith Odeon konserter ble av en eller annen grunn ignorert eller fjernet.

Likevel, fremførelsen av disse åtte låtene er såpass godt gjennomført og tight levert at det er fint lite å utsette på det området. Klart, mye vil ha mer, spesielt med slik kvalitet og hadde plata inkludert I Don't Believe in You, Chameleon Day og kanskje et par av deres mer tidligste hits ville det vært vanskelig å ikke gått hele veien på ratingstigen.

Av åpenbare høydepunkter der live versjonen her trumfer både Live at Montreaux og originalen, må spesielt den fartsfylte Living In Another World dras frem, men ikke minst også Tomorrow Started nevnes. Sistnevnte ankommer i en nydelig fremføring og får en til å undre seg over hva denne besetningen kunne ha vært i stand til om andre tidlige og mer stemningsfulle synthpop sanger som Candy, The Party's Over eller Have You Heard the News? fra 1982 debuten deres hadde fått lignende behandling.

Sprøtt at det tok "kun" 21 år før man omsider kom over denne offisielle live platen utgitt av Pond Life i vinter 1999 (men det står 1998 bakpå coveret) og virker ikke som det ligger noen øyeblikkelige planer om at den vil bli gjenutgitt det med det aller første.
Så underkant av 400 kroner for ei meget pent brukt CD utgave, var kanskje ikke en så stiv pris og er man fan av Talk Talk er jo dette et must å ha i samlingen.

Alt i alt ei fantastisk konsertplate der oppsummerer et band som var på høyden av karrieren med tanke på det kommersielle men hadde nå langt mer å by på av det kreative, og hvor sistnevnte snart ble hovedfokus for britene, da til plateselskapets store frustrasjon i årene som fulgte.

Rating: 9,5/10

Høydepunkter: Tomorrow Started, Life's What You Make It, Does Caroline Know?, Living In Another World, Give It Up, It's My Life, Such a Shame og Renée
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp