De tøffeste bilene innenfor bakkeløp

Alfa Romeo 4C er en liten, lett sportsbil med midtstilt motor og en 1,75 liters turbomatet rekkefirer. Hva skjer så når man bytter ut den motoren med en 4-liters Judd V8 sugemotor og letter bilen rundt 130 kilo? Ja det ser (og hører) du her.

Bil: Alfa Romeo 4C MG-AR 01 Furore (760kg)
Motor: Judd DB 4.0 V8 (670hk)
Eier/sjåfør: Marco Gramenzi

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.


Her er en video fra depotet som viser detaljer:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Norge har jo en del monstre, og flere av dem driver med bakkeløp. Stian Hafsengen og hans Ford Fiesta er blant dem. Firehjulstrekk, kort akselavstand og en 1000-hesters rekkefemmer fra Volvo gjør dette til en potent bakkeklatrer. Så vidt jeg forstår er ikke denne motoren veldig pålitelig, og ryker rett som det er. Får håpe at Stian bytter ut maskinisten med noe som har mer power i bunn og som tåler trøkket. Hvis han eller noen som kjenner ham leser dette kan jeg tipse om denne motoren: https://juddpower.com/our-engines/judd-gv-5-0-5-5l-v10/ (og twin turbo!). Når han først holder på burde han kanskje gå over til midtstilt motor også, som for eksempel en Ultima GTR-plattform - konvertert til 4-hjulstrekk og rally understell. DA snakker vi monster! Uansett, her er Stian på vei opp bakken i Målselv.

Bil: Ford Fiesta (1000kg)
Motor: Volvo B5254T3 (1026hk)
Eier/sjåfør: Stian Hafsengen

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Jens Møkleby har bygget en Mercedes med en voldsom kraft, her på vei opp fjellet i hjembygda Målselv i fjor.

Bil: Mercedes 190E (1400kg)
Motor: Mercedes M119 V8 twin turbo (900hk)
Eier/sjåfør: Jens Møkleby

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Jens sin Facebook-side er åpen og har massevis av fine bilder og flere videoer. Det virker som om han har jobbet med denne bilen i 10+ år, for jeg fant eldre videoer med "bare" 500hk på YouTube.
 
Noe av det som er kjekkest med å være på biltreff er lukta av racefuel, brent gummi og grillmat, og synet av alle de flotte bilene som står utstilt, i depotet eller på banen. For ikke å snakke om lyden av turbo poff og smell, og illsinte motorer som makses ut. Folkelivet er jo også i seg selv en attraksjon. Derfor er det kjekt å av og til få noen bilder fra festivalområdet og den spesielle stemningen der. HillClimb Fans gjør mer av dette (og kræsj!) enn HillClimb Monsters, så denne uka linker jeg til hele videoen deres fra Rechberg 2024.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en onboard-video med en prototype-klasse Norma/Nova:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Sist redigert:
Her er nok et monster fra Målselv. Jeg er jo glad i lyden av rekkefemmeren til Audi og Gruppe B rally fra 80-tallet, så Frode Jørgensen sitt hjemmesnekra prosjekt passer som hånd i hanske.

Bil: Audi Quattro S1 replica (1100kg)
Motor: Audi R5 20vT (830hk)
Eier/sjåfør: Frode Jørgensen

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Minner om at filmen Race for Glory - Audi vs Lancia nå er sluppet. Dessverre har den så langt kun 5.8/10 på IMDB, noe som indikerer at den ikke er all verden, men smaken er jo kanskje som baken.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Her er en video fra Spa Classic 2024.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Nydelig! HillClimb Monsters slapp akkurat en "best of" kompilasjon med sugemotor-lyder av høy klasse.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Masse poff og smell i denne Best Of-samlingen til HillClimb Monsters; Turbo edition 2024.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
KTM X-Bow GTX har originalt 530hk, og er bygget med tanke på GT4-regler. Marek her har tunet dette opp til 700hk for det friere regelverket i European HillClimb Championship, så den er nok vesentlig raskere.

Bil: KTM X-Bow GTX (1066kg)
Motor: Audi TFSi 2.5 i5 EA855 Evo (700hk)
Eier/sjåfør: Marek Rybnicek

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en onboard video på Mareks egen kanal fra fjorårets Rechbergrennen:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Pikes Peak 2024 arrangeres nå på søndag. Jeg er på reisefot og får muligens ikke anledning til å legge ut så mye på akkurat den dagen, men man vet jo at det kommer massevis av videoer i etterkant.

Her er en videosnutt fra testhelga som var for litt siden:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

OG her er finner du live coverage fra eventet:

 
I følge denne videoen er Romain Dumas årets vinner av Pikes Peak. Men jeg får ikke dobbeltsjekket om dette kun var i en kategori eller om det var nr1 uansett biltype.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Lotus Exige får æren av å starte opp igjen etter sommerens pause. Denne her har fått seg turbo og blåser rundt i de spanske fjell.

Bil: Lotus Exige (875kg)
Motor: Toyota 2ZZ-GE turbo (480hk)
Eier/sjåfør: Beñat Poblacion

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er Poblacions egen YT-kanal, med mer onboard fra det samme løpet:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Audi RS5 er nok den Audien fra nyere år som jeg liker best utseendemessig. Her har 73 år gamle José fått tak i en DTM-versjon som han bruker til bakkeløp. Gjør det bra også - for den som kom først i denne videoen er ikke en GT-bil, men en ultralett silhouette som kjører i en annen klasse. Det er rått å se hvor godt denne bilen ligger på veien.

Bil: Audi RS5 (1120kg)
Motor: Audi RS5 DTM 4.0 V8 (500hk)
Eier/sjåfør: José Lopez-Fombona

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Walkaround fra 2022:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Lengre video fra i fjor:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Jeg har nå fått bekreftet at Romain Dumas vant Pikes Peak i år i en Ford Supervan elbil, med tiden 8.53.553, nesten minuttet tregere enn samme manns rekordløp i 2018 med VW ID.R, og 5 sekund eller så tregere enn han hadde med samme bil i 2023. Dette mest på grunn av en teknisk svikt som gjorde at bilen stoppet en stund i begynnelsen av løpet.

Men den raskeste tiden i en bil med forbrenningsmotor kom fra to gamle kjenninger i tråden; Christian Merli i en Wolf GB08 (9.04.454). Merli vant "rookie of the year" for denne bragden, som viser at det ikke er tilfeldig at han har vunnet European Hillclimb Championship (i prototype-klassen) 5 ganger. Som en kuriosa viser racing-historien på hjemmesiden hans at italieneren slo igjennom som en fører i snøskuter-racing!

Bil: Wolf Aurobay GB08 (650kg)
Motor: Aurobay 2.0 CVT (380hk)
Eier/sjåfør: Christian Merli

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Og her Aurobays versjon, som har kameraet pekende fremover:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er Merlis hjemmeside: https://www.christian-merli.it/pagina.asp?pid=254

Pikes Peak sin artikkel om løpet og mannen: https://ppihc.org/behind-the-wheel-christian-merli/

Og til slutt en video som viser Merli kjøre sin Osella FA30 sett fra utsiden, med noen atmosfære-shots fra Saint Ursanne i nordvest-Sveits de første 2.30 minuttene:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Sist redigert:

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp