Bilkjøp 2024

Jepp, i tillegg må man jo sjekke selv, og ser man ymse riper og skader men ikke får dekket, så er det bare si nei og gå for en annen bil.
 
Ser det også tilbys endel leasing av brukbiler, men usikker på helt hvordan det fungerer. Er ikke veldig lysten å binde meg for 3 år på en 3 år gammel bil.
 
Ser det også tilbys endel leasing av brukbiler, men usikker på helt hvordan det fungerer. Er ikke veldig lysten å binde meg for 3 år på en 3 år gammel bil.
Ja, hvordan fungerer det for eksempel om noe dyrt skulle ryke etter at nybilgarantien har gått ut? Er det leasingtaker sitt ansvar?
 
Ja, hvordan fungerer det for eksempel om noe dyrt skulle ryke etter at nybilgarantien har gått ut? Er det leasingtaker sitt ansvar?
Virker som det der ikke er så lett lease i 12 mnd.

Men vurderer nå en 1 år gammel ID4 GTX til 6000 i måneden
 
Uten innskudd? Høres billig ut det.

Gikk litt fort, men den er 2 år gammel, og betaler 5500 per måned. Samt hadde et innskudd på 10.000. Rød er den og, så litt mindre kjedelig.

Den er mindre enn EQBen, men definivt bedre å kjøre. Cruise control har de samme "sikkerhetstullet", men får forske på noen innstillinger. Ellers var det deilig med en kjøretur uten at radioen bytter stasjon plutselig eller jeg får "kjeft" av bilen for å ikke holde riktig på rattet :p

Tror jeg egentlg hadde klart Stavanger-Asker uten å lade. Var 96% full da jeg dro, men på de 10 minuttene jeg spiste pølse og pisset på Notodden ladet jeg 12,6kwh (+17% kapasitet) og parkerte hjemme med hele 19% igjen :p
 
Gikk litt fort, men den er 2 år gammel, og betaler 5500 per måned. Samt hadde et innskudd på 10.000. Rød er den og, så litt mindre kjedelig.

Den er mindre enn EQBen, men definivt bedre å kjøre. Cruise control har de samme "sikkerhetstullet", men får forske på noen innstillinger. Ellers var det deilig med en kjøretur uten at radioen bytter stasjon plutselig eller jeg får "kjeft" av bilen for å ikke holde riktig på rattet :p

Tror jeg egentlg hadde klart Stavanger-Asker uten å lade. Var 96% full da jeg dro, men på de 10 minuttene jeg spiste pølse og pisset på Notodden ladet jeg 12,6kwh (+17% kapasitet) og parkerte hjemme med hele 19% igjen :p
Grattis med ny bil da :)

Så da er det ett år med ID.4en før den skal leveres? Må du tilbake til Stavanger for levering?
 
Grattis med ny bil da :)

Så da er det ett år med ID.4en før den skal leveres? Må du tilbake til Stavanger for levering?
Nei, 3. Leveres i Oslo ;)

Ideelt sett hadde fått noe med 1 eller 2 år igjen, men følte dette var en god nok deal til å akseptere 3 år. Har snaue 15.000 km per år. mer enn nok for oss
 
Gikk litt fort, men den er 2 år gammel, og betaler 5500 per måned. Samt hadde et innskudd på 10.000. Rød er den og, så litt mindre kjedelig.

Den er mindre enn EQBen, men definivt bedre å kjøre. Cruise control har de samme "sikkerhetstullet", men får forske på noen innstillinger. Ellers var det deilig med en kjøretur uten at radioen bytter stasjon plutselig eller jeg får "kjeft" av bilen for å ikke holde riktig på rattet :p

Tror jeg egentlg hadde klart Stavanger-Asker uten å lade. Var 96% full da jeg dro, men på de 10 minuttene jeg spiste pølse og pisset på Notodden ladet jeg 12,6kwh (+17% kapasitet) og parkerte hjemme med hele 19% igjen :p
Du kan skru av "forutse strekningsforløp" i menyen for navigasjon. Da virker acc som vanlig, og du bestemmer hastigheten selv. funksjonen med å la bilen styre hastigheten er ubrukelig på ID.4, Den leser fartsgrenser på avkjørsler og bremser på motorvei. I tunneler finner den på å følge fartsgrense på veier på oppsiden.
 
Du kan skru av "forutse strekningsforløp" i menyen for navigasjon. Da virker acc som vanlig, og du bestemmer hastigheten selv. funksjonen med å la bilen styre hastigheten er ubrukelig på ID.4, Den leser fartsgrenser på avkjørsler og bremser på motorvei. I tunneler finner den på å følge fartsgrense på veier på oppsiden.

Takk skal få gjort det. Mye av det samme greiene hos Mercedes.
 
Du kan skru av "forutse strekningsforløp" i menyen for navigasjon. Da virker acc som vanlig, og du bestemmer hastigheten selv. funksjonen med å la bilen styre hastigheten er ubrukelig på ID.4, Den leser fartsgrenser på avkjørsler og bremser på motorvei. I tunneler finner den på å følge fartsgrense på veier på oppsiden.

Jeg har ikke ID (men Golf 8) og bruker aldri ACC. Men et annet fenomen er at på E6 eller E18 sydover fra Oslo setter den fartsgrensen til 90 om det er lenge siden den har "sett" et 110 skilt. Ikke noe stort problem, men når biler skal begynne å pipe eller riste når du ikke følger "fartsgrensene" blir det helt håpløst.

Når jeg skal bytte bil neste gang vil kravet være at det er superlett å slå av dette.
 
Jeg har ikke ID (men Golf 8) og bruker aldri ACC. Men et annet fenomen er at på E6 eller E18 sydover fra Oslo setter den fartsgrensen til 90 om det er lenge siden den har "sett" et 110 skilt. Ikke noe stort problem, men når biler skal begynne å pipe eller riste når du ikke følger "fartsgrensene" blir det helt håpløst.

Når jeg skal bytte bil neste gang vil kravet være at det er superlett å slå av dette.
Enig!
Liker ikke alt aom piper og blinker!
For å ikke snakke om lysende skjermer og innlagd høyttaler-lyd ved pådrag!
Pling-plong nei takk!
 
Jeg har ikke ID (men Golf 8) og bruker aldri ACC. Men et annet fenomen er at på E6 eller E18 sydover fra Oslo setter den fartsgrensen til 90 om det er lenge siden den har "sett" et 110 skilt. Ikke noe stort problem, men når biler skal begynne å pipe eller riste når du ikke følger "fartsgrensene" blir det helt håpløst.
De to nyeste bilene mine er heldigvis såpass antikvate at de verken plinger eller vifter med rattet. Kun et lite ikon skifter farge for å vise at jeg synder.

Men samme som med din bil, det er nå litt så som så om bilene vet hva den gjeldene hastigheten faktisk er. BMW'en er mer presis, da jeg tror den også har kartgrunnlag i tillegg til skiltgjenkjenning, men Toyota'en har ikke noe kartgrunnlag å falle tilbake på. Så den viser ofte feil, blant annet når det er lenge siden den har sett et skilt. Og siden jeg bor innen en sone (30 km/h) som grenser nokså rett opp oppheving av sonen og samtidig grenser også til en annen sone (40 km/h), så er det jo ingen skilt innenfor disse sonene. Kun skilt for oppheving og endring av sone. Jeg har også inntrykket at den er nokså dårlig å lese skiltene for når sonene oppheves eller endres. Så bilen er nokså forvirret.
 
Toyota'en har ikke noe kartgrunnlag å falle tilbake på. Så den viser ofte feil, blant annet når det er lenge siden den har sett et skilt. Og siden jeg bor innen en sone (30 km/h) som grenser nokså rett opp oppheving av sonen og samtidig grenser også til en annen sone (40 km/h), så er det jo ingen skilt innenfor disse sonene. Kun skilt for oppheving og endring av sone. Jeg har også inntrykket at den er nokså dårlig å lese skiltene for når sonene oppheves eller endres. Så bilen er nokså forvirret.

Slik er Mercedes. I tunnellen under Sandvika på E16 har jeg opplevd den påstår det både er 100kmt og 30kmt, ingen av delene er korrekt.

Men siden jeg kjører mye med ACC på vil jeg jo helst jeg skal måtte slippe justere hele tiden.
 
Slik er Mercedes. I tunnellen under Sandvika på E16 har jeg opplevd den påstår det både er 100kmt og 30kmt, ingen av delene er korrekt.

Men siden jeg kjører mye med ACC på vil jeg jo helst jeg skal måtte slippe justere hele tiden.
Toyota'en har heldigvis ikke blitt så forvirret at den påstår at det er noen 100-soner her blant boligene :)

Og når den blir forvirret, så viser den heller ingen hastighet framfor å benytte seg av en RNG for hastighetsanvisning.

BMW'en har derimot en tendens å legge ut tilfeldige hastigheter når den blir forvirret. Mulig tyskerne er litt mer påståelige og mindre beskjeden enn japanerne, og av den grunn ikke ønsker å framstå som at de ikke vet hva hastigheten faktisk er.
 
når biler skal begynne å pipe eller riste når du ikke følger "fartsgrensene" blir det helt håpløst.
Når jeg skal bytte bil neste gang vil kravet være at det er superlett å slå av dette.
Nå når det først er lovpålagt at det skal være på hver gang man starter bilen, så burde det vært en dedikert fysisk knapp for å kunne slå det av og på, slik som var vanlig for start/stopp-systemet. Eller i det minste at man kunne lagre det som en "shortcut" fra hovedmenyen på skjermen, så man slipper å klikke seg inn i en rekke sub-menyer for å skru det av.
 
Har ikke bilene en enkel avknapp i dag? Vet Mod Y og EX30 har det etter egen erfaring, og trodde kanskje det var gjengs for alle. Det er uansett noe sykt herk som er funnet på her. Må du rote deg inn i sub menyer hver gang vet jeg ikke om jeg hadde giddet kjøre rundt i ny bil. Da hadde det blitt noe uten dette og dermed brukt.
 
Har ikke bilene en enkel avknapp i dag? Vet Mod Y og EX30 har det etter egen erfaring, og trodde kanskje det var gjengs for alle. Det er uansett noe sykt herk som er funnet på her. Må du rote deg inn i sub menyer hver gang vet jeg ikke om jeg hadde giddet kjøre rundt i ny bil. Da hadde det blitt noe uten dette og dermed brukt.
Samme her. En rekke punkter gjør nye biler rmindre attraktive!!!
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp