Bilkjøp 2024

De sliter litt hva de skal gjøre med alle bilene som var under Fleks.

Bostyrer Leif Petter Madsen prøver å få kontroll på bilparken etter Fleks-konkursen. Planen er at bilflåten ikke skal pumpes inn i et allerede skakkjørt bruktbilmarked.

Prøver å få kontroll over 2400 biler etter konkurs: – Antallet er et problem​

 
Hei, kjøper en brukt liten varebil som jeg skal ha i reserve på småturer.
En Peugeut Bipper 2017 modell, noen som har erfaring med de ?

Er en enkel bil som kan ta opptill 600 kilo med last. Den veier jo litt mindre enn andre varebiler så regner med den ikke er altfor treg ?

Utifra det jeg kan se er det ikke så mye feil med de.
 
De sliter litt hva de skal gjøre med alle bilene som var under Fleks.

Bostyrer Leif Petter Madsen prøver å få kontroll på bilparken etter Fleks-konkursen. Planen er at bilflåten ikke skal pumpes inn i et allerede skakkjørt bruktbilmarked.

Prøver å få kontroll over 2400 biler etter konkurs: – Antallet er et problem​


300 av dem er Model Y
 
De som lånefinansierer må jo se på totalprisen inkl. renter. Store variasjoner her.
(Og de riktig finurlige ser vel på alternativkostnad for hva beløpene kunne tjent eller tapt andre steder.)
 
De som lånefinansierer må jo se på totalprisen inkl. renter. Store variasjoner her.
(Og de riktig finurlige ser vel på alternativkostnad for hva beløpene kunne tjent eller tapt andre steder.)
Joda. Viktig med nyanser. Samtidig ser vi ofte at andre biler kjører kampanjer med vinterdekk inkludert. Det utgjør fort vekk +- justeringene Tesla holder på med.
 
Joda. Viktig med nyanser. Samtidig ser vi ofte at andre biler kjører kampanjer med vinterdekk inkludert. Det utgjør fort vekk +- justeringene Tesla holder på med.
Ja. Så et par eksempler: Tesla før dagems/nattens prisjustering: 139 tusen i renter på finansieringseksempel!
Hyundai Kona: Ca. 13 tusen i ett eksempel. Forøvrig en bil jeg syns er høyt priset.

'Enkleste' er vel å bare kjøpe den man har lyst på med mest garanti og så bytte et år før garantien går ut. Så er man sjeldnere innom prissvingningene.
 
Vi testet EX30 forrige helg, og ankepunktet er vel egentlig setene, som ikke holder standarden vi er vant med fra Volvo. At bilen er liten, og at det ikke er plass til noen bak meg om jeg kjører, kan vi leve med. Bilen virket ellers godt sammenskrudd, stille og fri for knirk og ulyder, fin på veien om enn litt hard over kanter og slikt, og gikk som et uvær.

Kona mener at hun sitter akseptabelt i utgaven med ull-trekk da disse er mindre glatte enn plastsetene. Utfordringen er at en da må opp på topputgaven som passerer 500 med god margin. I den prisklassen er det mye annet å velge i. I kombinasjon med verditapet på XC40 så er det beste kanskje å vente minst et år til.
Jeg har kjørt ex30 litt i forbindelse med jobb, og synes det er en helt forferdelig bil. Jeg venner meg ikke til at speedometeret ikke er foran meg, jeg irriterer meg over at omtrent alt må styres fra skjermen, og hvis man ikke holder hendene helt "rikitg" på rattet, så ser ikke dette kameraet øynene dine hele tiden, så da maser bilen på deg.

Det aller verste er imidlertid forsinkelse på servostyringen, hver gang man setter bilen i drive, noen ganger har jeg kunnet kjøre i så mye som 7-8 sekunder, før servoen går på. Jeg regner med de kan fikse dette med oppdatering av programvaren, men kombinert med alle de andre irritasjonsmomentene fikk jeg raskt nok av denne bilen.

Den går imidlertid meget bra, som du påpeker.
 
Måtte dog fikse ny Autopass-avtale på Fleks-bilen, siden de tydeligvis hadde mistet sin. Hadde uansett en brikke liggende i skuffen, jeg fikk aktivert.

Ellers å får jeg se hva jeg nå ender opp med å redusere strømregningen i året med gjennom Tibbers Grid Awards, som på en eller annen måte bruker bilbatteriet til å balansere nettet. På de første par ukene med det ligger jeg an på å tjene/spare cirka 1500kr på dette, gitt samme "run rate" fremover. Blir jo et par flasker god vin ut av det.
 
Fikk nå beskjed at jeg i løpet av sommeren vil få beskjed om at bilen skal leveres tilbake til Fleks-kreditorene. Dog med 3 ukers frist nå først varselet kommer.
Men den tid den sorg, og det får jeg fikse, da jeg er på ferie i utlandet de neste 11 dagene.
 
Fikk nå beskjed at jeg i løpet av sommeren vil få beskjed om at bilen skal leveres tilbake til Fleks-kreditorene. Dog med 3 ukers frist nå først varselet kommer.
Men den tid den sorg, og det får jeg fikse, da jeg er på ferie i utlandet de neste 11 dagene.
Kan bli litt usikkerhet hvis man feks skal reise bort på 4 ukers ferie og underveis får beskjed om at man må reise hjem og levere bilen.

Når er det Fleks-avtalen din egentlig går ut, hvis det ikke hadde vært noe konkurs? Er det en gitt dato som ved leasing eller er det løpende i evighet inntil ene parten sier opp med en gitt antall ukers oppsigelsesfrist?
 
Ellers å får jeg se hva jeg nå ender opp med å redusere strømregningen i året med gjennom Tibbers Grid Awards, som på en eller annen måte bruker bilbatteriet til å balansere nettet. På de første par ukene med det ligger jeg an på å tjene/spare cirka 1500kr på dette, gitt samme "run rate" fremover. Blir jo et par flasker god vin ut av det.
Hvordan fungere dette og hvor god kontroll får du selv i forhold til å ha nok strøm på batteriet når du plutselig finner ut du skal dra på hytta om 10 minutter?

Høres jo mest ut som et opplegg hvor batteriet fylles opp til lav pris og tømmes ved høy pris, men det blir jo et tap og sikkert nettleie, så rart det kan bli noe lønnsomhet i det, hvertfall så mye som 1500 kr på et par uker. Så får man jo batterislitasje også, selv om det i ditt tilfelle er et Fleks-batteri du ofrer.

Er vel sjelden et batteri koster mindre enn 1 kr pr kWh i innkjøp.

Mitt ladehybridbatteri koster 149.000 kr og hadde bare igjen halve kapasiteten etter 7 år, hvor det vel har blitt ladet ca 35.000 kWh (pluss noe regenerering). Om det så hadde klart like mye til, Tim tross for at det går på mindre strøm pr lading så ville det vært en batterikostnad på 2 kr pr kWh. Noe som betyr at jeg måtte solgt strømmen mer enn 2 kr dyrere enn jeg kjøpte den for ar det skulle lønne seg å bruke batteriet som strømbuffer for salg.
 
Kan bli litt usikkerhet hvis man feks skal reise bort på 4 ukers ferie og underveis får beskjed om at man må reise hjem og levere bilen.

Når er det Fleks-avtalen din egentlig går ut, hvis det ikke hadde vært noe konkurs? Er det en gitt dato som ved leasing eller er det løpende i evighet inntil ene parten sier opp med en gitt antall ukers oppsigelsesfrist?

Da er det bare gi beskjed at man ikke er hjemme, så blir det deres problem. Uansett er jeg bare borte 11 dager, og hadde de skulle ha bilen da måtte de hente den selv.

Elelrs så heller ikke noe det jeg bekymrer meg over, som det meste annet her i livet, og det er litt sånn "Det er ikke mitt problem"

Ingen tidbegrensning på min avtale lenger, men jeg kan avslutte den på et sted mellom et par dager og en måneds varsel avhengig av hvilket dag i måneden det.
 
Hvordan fungere dette og hvor god kontroll får du selv i forhold til å ha nok strøm på batteriet når du plutselig finner ut du skal dra på hytta om 10 minutter?

Høres jo mest ut som et opplegg hvor batteriet fylles opp til lav pris og tømmes ved høy pris, men det blir jo et tap og sikkert nettleie, så rart det kan bli noe lønnsomhet i det, hvertfall så mye som 1500 kr på et par uker. Så får man jo batterislitasje også, selv om det i ditt tilfelle er et Fleks-batteri du ofrer.

1500 er hva jeg beregnet på et helt år. Og nei, det er ikke slik det bare fyller når det er billig og gir tilbake når det er dyrt. Eller negativ strømpris. Kort sagt, det er enkelte korte perioder det er en ubalanse i strømnettet. Det synes ikke på din (og min) vanlige strømregning. Men da får jeg tydevis litt kreditt på strømmen. F.eks i natt ser jeg strømprisen var jevnt drøye 50 øre, men på ett eller annet tidpunkt har jeg plutselig fått penger for strømmen for det. Det er litt som den klassiske Ut i vår hage sketsjen om Norsk Reststrøm

Jeg har heller aldri opplevd batteriet ikke er fullt når jeg skal bruke bilen. Så virker som dine bekymringer her er høyst teoretiske. Ikke kan jeg se jeg har betalt noe for nettleie heller. Jeg tror slik jeg skjønner det at dette er også noe nettselskapet indirekte er med på
 
Da skal EQBen leveres tilbake 8 august, så får vel begynner sjekke litt rundt når jeg kommer tilbake fra ferien om noen dager, om hva som kan være aktuelt.
 
Får se, men ideelt sett er jo å overta en gunstig leasingavtale av noen som må ut av den.
Dersom man overtar en annens leasingavtale, hvordan håndterer man det økonomiske ift eksisterende "unormal slitasje" på bilen som vil gi påkost ved tilbakelevering av bilen til leasingselskap når avtalen utløper? Kjedelig å være den som må betale for "unormal slitasje" som tidligere leasingtaker har påført bilen, og etter at den nye bransjenormen fra NBF kom i 2021, så kan man sikkert si at vurderingen har blitt mer "ryddig" enn før, man også at den har blitt veldig streng. I den grad at dersom man tar over en leasingbil med endel km på nakken, så vil jeg tro det er mer sannsynlig enn ikke at det allerede er "unormal slitasje" på den (steinsprut og riper f.eks.)
 
Dersom man overtar en annens leasingavtale, hvordan håndterer man det økonomiske ift eksisterende "unormal slitasje" på bilen som vil gi påkost ved tilbakelevering av bilen til leasingselskap når avtalen utløper? Kjedelig å være den som må betale for "unormal slitasje" som tidligere leasingtaker har påført bilen, og etter at den nye bransjenormen fra NBF kom i 2021, så kan man sikkert si at vurderingen har blitt mer "ryddig" enn før, man også at den har blitt veldig streng. I den grad at dersom man tar over en leasingbil med endel km på nakken, så vil jeg tro det er mer sannsynlig enn ikke at det allerede er "unormal slitasje" på den (steinsprut og riper f.eks.)

Forhandler tar inn bilen på kontroll, og nåværende eier må påkoste evt unormal slitasje før ny eier overtar.

Fra hjemmesiden til Santander:

«
Eksisterende leietaker:
Leverer bilen til forhandler for kontroll av skader, unormal slitasje og registrering av kilometerstand. Kostnadene forbundet med denne kontrollen blir belastet eksisterende leietaker. Eventuell slitasje utover normal, faktureres eksisterende leietaker og utbedres før ny leietaker tar over bilen.

Ny leietaker:
Ny leietaker får på denne måten trygghet for bilen han eller hun tar over. Kontroll og eventuell utbedring av skader og unormal slitasje før overtakelse er i alles interesse. Ny leietaker er ansvarlig for tilstanden på bilen ved innlevering etter endt leasing.»
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp