Klassisk musikk

Dette er høyden av klassisk musikk.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Moderne dirigenter har ikke peiling. Mutti f.eks er søppel i forhold til Furtwangler på topp.
 
Jeg må nevne tegnefilmen fra Disney, da. Tegnet en gang på førtitallet om jeg husker rett.
Fantasia :
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Mannet meg opp til å høre enda mer på Brucker - igjen 9. Han brukte visstnok to år på den, og rakk bare tre satser...

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Mye fantastsisk her, Karajan markerer tydelig slutten på da universet virker å kollapse, at 55:33 - men det var ikke helt slutt.. likevel.. hør fra 54:00.
 
Sjostakaovich (skrives på ulike måter) - mitt første møte med komponisen i Konserthuset trosdag. Leningradsymfonien den sjuende. Flott konsert, under ledelse av Mäkelä også der. En voldsom slutt. Wow. Den nærmest banale og reperterende marsjen i første sats er jo fengende, på den måten den bygges opp og kommer i stadig nye klanger og former... Aftenpostens anmelder godt fornøyd med klangen, men kritisk til at dirigenten ikke fikk fram noe mer av det som ligger i kompoisjonen. Den har en del "kjedelige" partier, som de nok er viktig å fokusere på om det ikke skal bli traust mellom høydepunktene.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
En bør kanskje ha en egent råd for klassisk musikk, om det er noen som er interessert.

Ingen lang utlegning her - men dette er jo en verden som er nesten uuttømmelig. Jeg er ingen ekspert. Og jeg er ganske lat. Hva gjelder klassisk musikk, som annen musikk - jeg finner noen favoritter og blir støkk med disse.

I klassisk musikk har jeg en spesiel forkjærlighet for Gustav Mahler. Oppdaget mer eller mindre kraften til klassisk musikk gjennom å høre Mahlers 1. symfoni på CD for mer enn 30 år siden.

Spoler man fram til vår tid, så var jeg i konserthuset og overhørte Mahlers 4. symfoni på onsdag. Samtig ble også Sibelius 7. symfoni fremført av OFO under ledelse av Klaus Mäkäle.

Det interessante var at jeg likte Sibelius bedre enn Mahler denne kvelden.

Så blir det å sjekke litt rundt og se litt på YouTube. Et sted blir den unge dirignenten spurt om hvilke av Sibelius sine symfonier han liker best, og så svarer han at han liker den første når han føler seg ung, nummer 4 når han føler seg litt gammel - men det skinner gjennom at han er aller mest fascinert av den 7. symfonien.

Enda mer interessant blir det når han sier at han mener at Sibelius i løpet av 20 minutter, altså 7. symfoni, forteller "det samme" som Mahler forsøker å fortelle på 1,5 time (!) i sin 3. symfoni.

Det er så interessant! Jeg har hørt alle Mahlers symfonier flere ganger, med unntak av nettopp 3. og 7.....

..... forrige uke så jeg også på YouTube en italiensk dirigent si at Adagioen i den 6. symfonien til Mahler (min favoritt!) er en fortsettelse av adagiettoen i 5. symfoni - som er Mahlers mest berømte stykke. Men som han han sa, og som jeg har tenkt på, at dette er jo bare enda vakrere og finere...

NB - jeg ser absolutt ikke klassisk musikk som noe "finere" enn annen musikk. Dette blir ofte misforstått. Men variablene er så uendelig mange, fordi de forskjellige dirigentene, orkestrene og tidsånden spiller inn på hvordan man tolker musikken.
Kan man dra den gamle vitenskap om at musikk må lyttes tiø, ikke bare høres på?

Enkelte driver stort innen stereoanleggets beskaffenhet. Ja, et viktig emne.
Men hva med ørenes beskaffenhet?

Så snekkervitsen:
Franz legger List, Gustav Mahler veggene og Claude deBUSSy kjører dem hjem om kvelden.
 
En måtte være rask på labben for å sikre seg billett til Lise Davidsen og konsertversjonen av Den flyvende hollender i august... Billettene ble lagt ut 11:00 og var vel utsolgt 11:15...

.. jeg var heldigvis rask på labben. Vurderte å bestille to billetter, for antar at kanksje noen ville være med på dette - men når OBOS-prisen var over 1.000-lappen så tenkte jeg det kunne bli i overkant dumt om ingen ville.

Uansett - gleder meg, forrige konsert med henne i Operaen ble avslyst pga runde 2 med Covid.
 
En annen legende - Kjell Hillveg - bor i nabolaget. Passet godt å slå av en prat nede på hjørnekafeen her. Han sa jeg sa det som stadig mange sa til ham - husker ham godt fra Kontrapunkt, siden butikken på Karl Johan og deretter i Aftenposten osv.... Sa vi vel kunne prates senere, noe han repliserte kunne være hyggelig, fordi han likte å prate om seg selv, spøkte han... Fikk med meg at han ikke likte Sibelius sine symfonier, og visste fra før at Mozart var det store.
 
Da var to konserter til sommerferien sikret. Wagner - Den flyvende hollender - Varna Summer Festival - utendørsscenen der. Det blir stilig. Enda mer stilig Wien - Musikverein - Winer kammerorkester og noen unge kinesere (ikke tre små, håper jeg!) som varter opp med blant annet Mozart, Grieg (A-mollkonsert) og Rachmaninov (Pianokonsert nr 2). Bare å glede seg!!
 
Wagner i Varna var fantastisk.

Enda mer fantastisk i Musikverein - tre små kinersere før en halvvoksen og den russiske læremsteren til slutt. Klassiske førstestatser før pause. Etter pause tok det av.

Men før pause ble jeg sittende rett foran kinesisk familie - ja, 80 prosent av publikum var jo kinsere, fordi det var noe sånn kinesisk samarbeidsgreier...En god del barn. Barnet bak meg var utstyrt med elektronisk underholdning, som var lydløs, selvsagt, men det var ikke gutten. Satt å småprata med seg selv hele tide. Selv etter at både jeg og dama ved siden av meg hadde snudd meg og sendt blik og fakter - var det ingen endring. Makan!

Flytt meg så lang fram - og der langt bedre - men selv da hørte man kinesere prate i stille partier. Hva pokker er dette?? Kan de da for fanden ikke holde kjeft - av respekt for seg selv og andre. Den verste gangen var det vel halvparten som snudde seg.....

Men altså - stort kammerkorkester - nesten som et lite sympfoniorkester - en kinesisk halvvoksen kar spilte Greigs A-moll konsert. Må si at det var nokså gåsehudfremkallende å høre denne musikken langt hjemmefra og med stort sett andre folkeslag i salen....

... gamlingen selv, læremesteren, spilte Rachmaninovs andre - og det var bare helt fantastisk, spesielt i omgivelsene. Utrolig opplevelse.
 
Men før pause ble jeg sittende rett foran kinesisk familie - ja, 80 prosent av publikum var jo kinsere, fordi det var noe sånn kinesisk samarbeidsgreier...En god del barn. Barnet bak meg var utstyrt med elektronisk underholdning, som var lydløs, selvsagt, men det var ikke gutten. Satt å småprata med seg selv hele tide. Selv etter at både jeg og dama ved siden av meg hadde snudd meg og sendt blik og fakter - var det ingen endring. Makan!
Typisk kinesisk og typisk nyrikt. Nada respekt for det ærverdige der de ferdes.
 
Typisk kinesisk og typisk nyrikt. Nada respekt for det ærverdige der de ferdes.
Ja, merker meg litt at det er annerledes oppførsel, i hvert fall. Det skal sies at de fleste holdt kjeft under konsernten, og de fleste barna var også stille. Men det var åpenbart hvem som pratet. Det er jo også svært god akustikk i lokalet, så lyden bærer langt....

.. dog - dette med prating og sånn under klassiske konserter er kanksje litt ymse, jeg her mest kjent i Konserthuset, der det i alle fall er knyst stille hele tiden. I Grieghallen er det viss litt annerledes, så jeg skal ikke påbeope meg noen absolutt fasit for kotyme, men generellt synes jeg småsnakk når andre fremfører ting er en uting.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp