Man kan si mye om Tesla. Del 3

Teslafabrikken i Berlin må settes på pause i 2 uker, siden blant annet batterier fra Kina er forsinket siden mange skip nå ikke går gjennom Rødehavet.

 
De sterkeste overlever, sånn er livet.
Det hjelper ikke å være sterk eller best i dette sammenheng. Her gjelder det kun å ha saueflokken etter seg. Gjerne sauer av zombietypen. Og zombier av dem dumme sorten som gladelig sier fra seg alt av personvern for å spare noen kroner.
 
Det hjelper ikke å være sterk eller best i dette sammenheng. Her gjelder det kun å ha saueflokken etter seg. Gjerne sauer av zombietypen. Og zombier av dem dumme sorten som gladelig sier fra seg alt av personvern for å spare noen kroner.
Tull. Mann finner seg et krysningspunkt mellom kvalitet og pris, og så blir det den bilen. Det være seg Tesla, Polestar, BYD eller BMW. Er ikke verre enn at tyskerne må begynne å lage bedre biler til en lavere kostnad. Er noe med at man ikke skal ønske at andre er dårligere, men at en selv er bedre. Sånt som driver utviklingen fremover. Tommel opp til kineserne.
 
Tull. Mann finner seg et krysningspunkt mellom kvalitet og pris, og så blir det den bilen. Det være seg Tesla, Polestar, BYD eller BMW. Er ikke verre enn at tyskerne må begynne å lage bedre biler til en lavere kostnad. Er noe med at man ikke skal ønske at andre er dårligere, men at en selv er bedre. Sånt som driver utviklingen fremover. Tommel opp til kineserne.
Tror kanskje du bør lese deg litt opp på hvordan Kina driver sin handel med utlandet.

Du kan jo sjekke med REC hva de synes om måten Kina driver konkurranse på, men du synes kanskje det er flott at de må legge ned fabrikker og arbeidsplasser i Norge mens Kina overtar markedet?

Mye eksportrettet produksjon i Kina er subsidiert på måter som ikke er tillatt ifølge internasjonale handelsregler. Dette er ofte godt skjult.

Kinesiske selskaper gjør omfattende brudd på internasjonale patentrettigheter. Noen privateide selskaper har fått svi for dette, men statseide selskaper i Kina er beskyttet.

Så alle tomler ned for Kina.
 
Tror kanskje du bør lese deg litt opp på hvordan Kina driver sin handel med utlandet.

Du kan jo sjekke med REC hva de synes om måten Kina driver konkurranse på, men du synes kanskje det er flott at de må legge ned fabrikker og arbeidsplasser i Norge mens Kina overtar markedet?

Mye eksportrettet produksjon i Kina er subsidiert på måter som ikke er tillatt ifølge internasjonale handelsregler. Dette er ofte godt skjult.

Kinesiske selskaper gjør omfattende brudd på internasjonale patentrettigheter. Noen privateide selskaper har fått svi for dette, men statseide selskaper i Kina er beskyttet.

Så alle tomler ned for Kina.
De kranglet jo på 80-tallet om det var en ønsket devaluering av Yes mot dollar. Og Japan slo seg opp på å lage/selge biler og TVer til USA.
Så kan de som vet mer om biler enn meg kommentere om Corolla faktisk var/er et bedre produkt enn Detroits tilbud.

Skal man være antagende kan man jo spekulere i at vesten er opptatt av innholdet på tiktok og tv, mens kineserne selv lager dingsene som gjør at folk 'kaster vekk' tid på disse greiene mens kinesere jobber flittig og sensureres vekk fra en del av tingene folk i vesten er opptatt av.

Jeg personlig syns det er greit å tenke litt hyggelig patriotisme og lignende i hba man lesser penger til. (For i første instans er det jo snakk om å lesse lånerenter inn i norske banker. Småsurt bare det.)
 
Interessant video om Tesla og kvalitet fra ståstedet til et uavhengig Tesla-verksted i Sverige:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Interessant video om Tesla og kvalitet fra ståstedet til et uavhengig Tesla-verksted i Sverige:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Bra med litt erfaringsbasert informasjon.
Kommentar-rytterne synes å enten være veldig for eller veldig imot.
 
Funderud Antirust med gjennomgang av Model Y:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Siden Leaf'en blir levert tilbake til forhandler på søndag driver jeg og tester og øver meg på Bilkollektivet. De har en del Tesla 3 og Y stående rundt i nabolaget. Jeg tok ut en T3 for noen timer i forrige uke. Den kunne jeg ikke bli kvitt fort nok. Stiv, stumpete, skranglete, bråkete og 100% uegnet på holkeføret i Oslo. Jeg tror jeg ville hatt det mer behagelig på en Stiga Snowracer ned hengene i Kitzbühel. Jeg ble nærmest sjokkert over hvor kjip jeg synes den var og ble skeptisk til om Bilkollektivet var noe for meg.

Overraskelsen var derfor stor da jeg i går tok ut en Y, midt i "snøstormen" som herjet Oslo. At disse to bilene, som jeg hele tiden har innbilt meg at var så og si like, var såpass ulike i Y's favør var gledelig. Alt var bedre med Y og jeg tok meg i å kose meg bak rattet til tider. Det skal sies at Y'en var relativt ny, mens 3'en hadde 35k km på seg.

Dette er selvfølgelig 100% subjektiv oppfattelse, men heretter kommer jeg til å velge Y når jeg trenger bil.
 
En gang hundehus, alltid hundehus :)
Ha ha, jeg vurderte et øyeblikk å legge inn et forbehold rettet mot deg, men droppet det. Klart, når våren kommer er sikkert T3 morsommere enn Y på bygdeveier. Men hvis småveier er målet med bruk av Bilkollektivet så tar jeg heller ut en Mazda MX-5, eller låner kompisen sin 964. Vi er heldigvis enige om at en 2 tonns batteribil ikke er bygget for aktiv kjøring, uansett.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp