Hvilke eksotiske biler har du sett i dag?

20240715-162149.jpg
 
IMG_8826.HEIC.jpeg


Eksotisk i ordets rette forstand.

Vi ble kjørt rundt i denne i forrige uke, i et naturreservat på Mauritius. Veiene var smale, humpete, sølete og helt i grenseland for denne LC'en. Vegvesenet her hjemme ville klikka i vinkel over det aller meste på denne bilen, og det er kanskje like greit. Jeg følte vel at HMS ikke var like nøye for hverken de som kjørte oss rundt eller oss bak på lasteplanet. Men gøy var det og det gikk bra!
 
IMG_8826.HEIC.jpeg


Eksotisk i ordets rette forstand.

Vi ble kjørt rundt i denne i forrige uke, i et naturreservat på Mauritius. Veiene var smale, humpete, sølete og helt i grenseland for denne LC'en. Vegvesenet her hjemme ville klikka i vinkel over det aller meste på denne bilen, og det er kanskje like greit. Jeg følte vel at HMS ikke var like nøye for hverken de som kjørte oss rundt eller oss bak på lasteplanet. Men gøy var det og det gikk bra!
Fint bilde det der. Tenker 80 talls LC når jeg ser den, men så ser frontlykter nyere ut og minner mer om 90 talls eller rundt årtusenskiftet.

Samme dag som du postet dette så ble min dobbelkabiner pickup sjekket litt av Vegvesenet langs E18 og de sa det var greit med god margin. Skiltet kontroll og symbol med lastebil 2,5 tonn. Jeg har tillatt totalvekt 3,1 tonn og måtte da innom kontrollen. Veid til 1280 kg foran og 1120 kg bak, totalt 2,3 tonn og greit innafor. Hadde last både inni bilen og på planet under kontrollet.

En bil med campingvogn valgte å ta seg en pause på ei lomme rett før første skilt (ser skiltet derfra). Tipper den kanskje sliter med vekta og vil vente til kontrollen er over.
 
Før helga, så kjørte en 2. gen Honda CR-X forbi mens jeg sto parkert.
Martin Schanche hadde vel en Honda CR-X som privatbil for sånn ca 22 år siden om jeg ikke husker helt feil. Hvilken generasjon det var er jeg ikke sikker på da det var Ford og Opel det var mest fokus på. Begge de to er jo merker du har hatt i ditt eie.
 
Sist redigert:
Den bilen har hatt åtte eiere siden 2020.

Virker som om et mer passende skilt hadde vært "UELSKET" sammen med et foliert bilde av en omplasseringsvalp på panseret.
Stakkars valp. Ikke bare er den hjemløs, men nå må den også pryde en stygg SUV.
 
Jeg kjørte en el-Porsche her forleden, en Taycan 4, 2021 modell.
Ved første øyekast synes jeg den ikke er spesielt pen, selv om fronten er klassisk Porsche.

Som ventet innvendig veldig gode seter, du sitter lavt med et oversiktlig panel med touch screen, og karosseri heving/senking er temmelig kult.

Måtte nesten le litt når du switcher fra Standard mode til Sport turbo, det som skjer er rett og slett at den brummer noe helt vilt. Da kommer det masse lyd, tøft hvis man vil ha litt oppmerksomhet men det sliter faktisk litt på batteriet. Maks rekkevidde ligger på ca 40 mil på denne hvis man ikke kjører vilt.

Jeg skjønner nok at Porsche-entusiastene vegrer seg litt for å gå over til EV.
Men en brukt Taycan 4 til rundt 800-900k ? Meeh, tror ikke det nei, føler ikke den var så kul.
 
Leverte familie på flyplassen i Alicante og kom inn på avgang side om side med en eller annen Ferrari spider. Doble runde baklykter og så ganske heftig ut. På spanske importskilt, «placas verdes».
 
Jeg kjørte bak en Defender av den nye typen (altså ikke den gode gamle). Den virket unaturlig lav til å være en Defender og reservehjulet var dekket av et deksel med svart overflate like blank som resten av bilen (og i samme farge) der det stod URBAN.

Å kjøpe seg en Defender kan jo være lurt, men når man da senker den og gir den by-styling så ødelegger man jo mye.

Det er jo ikke dermed sagt at man ikke trenger bakkeklaring i byen, for litt senere på samme tur så svingte jeg til venstre et sted jeg skulle hente opp noe for jobben. Der ved bygningen før der jeg skulle var det varelevering med lastebil som stod på tvers av veien og sperret hele høyrefeltet og mesteparten av vensrefeltet slik at jeg måtte inn på venstre fortau for å komme forbi, men bilen min har jo 24 cm bakkeklaring og takler lett fortauskanter. Noen minutter senere skulle jeg tilbake og da var det samme opplegget med en liten tur opp på fortauet. Men da stod det en bil i motsatt retning og bare ventet på at lastebilen skulle flytte seg, og hun som satt bak rattet (Audi SUV tror jeg det var) så litt overrasket ut over at jeg forserte disse kantene. Og på den større veien utafor stod det en bil og blinket inn, men den måtte jo vente på at hun skulle flytte seg da det bare var plass til en bil der inne. Og det virket ikke som om hun hadde lyst til å kjøre der.

Min bil er jo hovedsakelig tilpasset bruk på landet. Men også i byen så er den bedre egnet enn såkalte bybiler synes jeg. Den takler fartshumper fint, man får god oversikt ved at man ser over reklameplakater. Og den er lettparkert og grei (kan åne dørene over benker istedenfor at benkene sperrer for dørene så man ikke kan benytte parkeringsplassen). Formen med god oversikt over panserets ende gjør den lettmanøvrert i feks parkeringshus. Selv om den er 5,3 meter lang så har den forholdsvis liten svingradius (forhjula kan svinge mye), som også bdrar til enklere manøvrering i parkeringshus (selv om det naturligvis ikke er på nivå med gaffeltrucker, som jeg kjørte senest for noen ca 10 timer siden). Og faren for dørbulker fra nabobiler er mindre ettersom bilen er ganske høy så mange vil da dunke døra si inn i stigtrinnet mitt istedet for å lage merke i døra mi. Og har man handlet mye og kommer til bilen og skal låse opp osv mens hendene er fulle så er det jo enkelt å bare lempe noe oppi lasteplanet før man låser opp og så lemper det inn i bilen. Kortversjon: Jeg har ikke bare en perfekt bygdebil, men også en perfekt bybil.
 
Jeg så sånn ca 40 Studebaker på parkeringsplassen ved Sundvollen Hotell (like ved E16, noen få km fra Hønefoss) på lørdag.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp