Skiboks- og taklastspotting

Husker debattkrangelen i Dagbladet: Noen beklaget seg over å ikke ha råd til å dra til dyreparken mens faren i motinnlegget hadde vært i Dyreparken og sa han heller burde vært hjemme på sofaen med øl.

På et annet forum jeg frekventerer ble det en gang skrevet at Dyreparken var et eldorado for Rolex-spotting, og noen syrlige sjeler kommenterte at det var så dyrt der at kun folk med Rolex hadde råd til å dra dit.

Jeg har ikke vært i Dyreparken før, men kan ikke si det var sjokkerende priser heller. Selve billettene koster jo litt og 89 kroner for en barnepasta med fire kjøttboller var stusselig, men ikke flyplasstilstander heller. Syns vi kom ganske helskinnet fra det med Hakkebakkeskogen-drikkeflasker, Tante Sofie-kjole og litt mat og is, men har man mange barn som alle skal ha komplett Sabeltann-kostyme flyr jo tusenlappene.
 
På et annet forum jeg frekventerer ble det en gang skrevet at Dyreparken var et eldorado for Rolex-spotting, og noen syrlige sjeler kommenterte at det var så dyrt der at kun folk med Rolex hadde råd til å dra dit.

Jeg har ikke vært i Dyreparken før, men kan ikke si det var sjokkerende priser heller. Selve billettene koster jo litt og 89 kroner for en barnepasta med fire kjøttboller var stusselig, men ikke flyplasstilstander heller. Syns vi kom ganske helskinnet fra det med Hakkebakkeskogen-drikkeflasker, Tante Sofie-kjole og litt mat og is, men har man mange barn som alle skal ha komplett Sabeltann-kostyme flyr jo tusenlappene.
Er glad jeg kan leve på mytenee og ikke på erfaringer i så måte!
Egner gjør seg bra i bøker og på kassetter.
 
På et annet forum jeg frekventerer ble det en gang skrevet at Dyreparken var et eldorado for Rolex-spotting, og noen syrlige sjeler kommenterte at det var så dyrt der at kun folk med Rolex hadde råd til å dra dit.

Jeg har ikke vært i Dyreparken før, men kan ikke si det var sjokkerende priser heller. Selve billettene koster jo litt og 89 kroner for en barnepasta med fire kjøttboller var stusselig, men ikke flyplasstilstander heller. Syns vi kom ganske helskinnet fra det med Hakkebakkeskogen-drikkeflasker, Tante Sofie-kjole og litt mat og is, men har man mange barn som alle skal ha komplett Sabeltann-kostyme flyr jo tusenlappene.
Der har du en 'proff' Dyreparkenturist:

 
Man skal kanskje ikke forvente all verden av en Dacia, men denne skiboksen ser ut som noe som ble droppet ut av et fly under krigen.

20240718-150226.jpg
 
Man skal kanskje ikke forvente all verden av en Dacia, men denne skiboksen ser ut som noe som ble droppet ut av et fly under krigen.

20240718-150226.jpg
Det er en Thule takboks fra 80-tallet. Det er en slik jeg har kjørt tusenvis av km med. Sist gang jeg kjørte med denne var i 2016, da var den nesten 30 år gammel og stod på taket av min under et år gamle bil hele påsken.

Kan godt hende noen dengang også trodde den var droppetfra et fly, siden bilen stort sett stod på Gardermoen den tiden boksen var på taket.

Har ikke kjøpt takbøyler til nyeste bilen, men tenkte å dekke om de fra forrige passer. Det er takrails på bilen min, selv om det antakelig er ekstrautstyr og jeg ikke bestilte det da jeg bestilte ny bil.
 
20240719_215305.jpg

Så denne i Kragerø gor noen få timer siden.
Taklasten er tatt av, men "takstativet" er fortsatt på i form av 2 stk 2x2" eller tilsvarende treverk festet til takrails med lastestropper. Fungerer sikkert greit om lasta ikke er for tung, men litt nysgjerrig på hva vegvesenet eller politiet ville sagt i en kontroll med last og et takstativ som ikke har CE merking eller lignende.
 
Sist redigert:
Det er en Thule takboks fra 80-tallet.
Ved nærmere ettertanke så er nok skiboksen på Dacia som fp postet en 87 modell eller nyere. Det ble en slags facelift ca 1987 da overdelen gikk fra å være hvit til å bli grå. Det er forøvrig den grå varianten jeg har kjørt med, glemte jo i farta at den først var hvit og deretter ble byttet til grå.
 
Vis vedlegget 17031
Så denne i Kragerø gor noen få timer siden.
Taklasten er tatt av, men "takstativet" er fortsatt på i form av 2 stk 2x2" eller tilsvarende treverk festet til takrails med lastestropper. Fungerer sikkert greit om lasta ikke er for tung, men litt nysgjerrig på hva vegvesenet eller politiet ville sagt i en kontroll med last og et takstativ som ikke har CE merking eller lignende.
Oi😬

Det var en orginal løsning for å si det mildt. Synes også jeg nesten hører vindstøy fra den firkantete planken helt hit.
 
Hv
Vis vedlegget 17031
Så denne i Kragerø gor noen få timer siden.
Taklasten er tatt av, men "takstativet" er fortsatt på i form av 2 stk 2x2" eller tilsvarende treverk festet til takrails med lastestropper. Fungerer sikkert greit om lasta ikke er for tung, men litt nysgjerrig på hva vegvesenet eller politiet ville sagt i en kontroll med last og et takstativ som ikke har CE merking eller lignende.
Hvordan fungerer det egentlig med vektbegrensninger på tak? Gjelder det bare under kjøring? Jeg tenker da på disse takteltene.
Og høyde på taklast, inkl. sikring?

Grei ut og drøft.
 
Så denne i Kragerø gor noen få timer siden.
Taklasten er tatt av, men "takstativet" er fortsatt på i form av 2 stk 2x2" eller tilsvarende treverk festet til takrails med lastestropper. Fungerer sikkert greit om lasta ikke er for tung, men litt nysgjerrig på hva vegvesenet eller politiet ville sagt i en kontroll med last og et takstativ som ikke har CE merking eller lignende.

Dette var virkelig en verdig taklast-spot. Vedkommende som lagde denne MacGyver-løsningen burde kanskje spottes litt også. Lurer på hva som ble fraktet med denne innretningen.
 
Løsningen med to trelister oppå rails har jeg brukt flere ganger. Stropper lasten i railsen. Skal være trygt.
 
Løsningen med to trelister oppå rails har jeg brukt flere ganger. Stropper lasten i railsen. Skal være trygt.
Helt enig, det viktigste for trafikksikkerheten er at lasta er godt og forsvarlig sikret, ikke hvordan dette er gjort.

To biler tilbake så hadde jeg Thule takbøyler. Når disse var festet som angitt kunne jeg ta tak med en hånd og lett dytte tskstativet fremover og kunne lett ha røsket av hele greia med en hånd hvis jeg hadde fortsatt. Strammer man bedre vil man bare bøye noenbtynne plater som går inn døråpningen og holder takstativet på plass. Det er rett og slett en dårlig økning, me. Man har sitt på det tørre ved en evt kontroll fra vegvesenet side i motsetning til hva som kan bli tilfelle om man setter en solid trebjelje på tvers og stropper den godt fast så ingen normale mennesker klarer å rikke den.

Har tenkt litt på å lage takbøyleinnfestning selv av tre eller stål hvis det jeg har fra forrige bil ikke passer på nåværende bil. Det er særlig hvis jeg skal ha med stige på langtur det kan være aktuelt for å slippe å redusere fartsgrensen med 30 km/t ved å hekte å en henger.

Men kunne jo alternativt i ladteplanet satt en stabel med paller som er litt høyere enn biltaket og så stropper pallestabelen hodt fast og stigen liggende oppå der, godt stroppet fast selvfølgelig.
 
Helt enig, det viktigste for trafikksikkerheten er at lasta er godt og forsvarlig sikret, ikke hvordan dette er gjort.

To biler tilbake så hadde jeg Thule takbøyler. Når disse var festet som angitt kunne jeg ta tak med en hånd og lett dytte tskstativet fremover og kunne lett ha røsket av hele greia med en hånd hvis jeg hadde fortsatt. Strammer man bedre vil man bare bøye noenbtynne plater som går inn døråpningen og holder takstativet på plass. Det er rett og slett en dårlig økning, me. Man har sitt på det tørre ved en evt kontroll fra vegvesenet side i motsetning til hva som kan bli tilfelle om man setter en solid trebjelje på tvers og stropper den godt fast så ingen normale mennesker klarer å rikke den.

Hva slags skrøpelige biler eller stativmodeller er det du kjøper?

Nå har jeg hatt endel stativ fra Thule og når jeg strammer til så verken flytter de på seg eller skader bilen
 
Hva slags skrøpelige biler eller stativmodeller er det du kjøper?

Nå har jeg hatt endel stativ fra Thule og når jeg strammer til så verken flytter de på seg eller skader bilen
Kjøpte et av Thule stativene som var oppgitt å passe på hrv. Takrails der er av typen skinne utenn åpning under.

Takstativet settes oppå, så åpner man først og setter en bøyd platebit inn der så den tar tak under øvre del av dørkarmen. Denne playebiten er en del av takstativet og bøyes hvis man skrur til litt hardere for å få ting til å sitte. Gummi under delen som settes oppå takrails for bedre friksjon, men ikke bra nok.

Fantes også en variant som krus fast i gjengene hull som er under deksler i takrails som nok er en mye bedre variant. Minuset er at den er dyrere, til tross for st det er ekstremt mye enklere å lage enn den varianten jeg hadde.

Andre takstativ jeg har bært borti har hatt god innfestning.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp