Råd omkring kjøp av liten henger

En ting jeg har stusset litt på tidligere er at du leier henger selv om du kommer fra gård. Jeg trodde liksom at alle som har gård også har henger, men det er mulig det finnes et unntak der hos foreldrene dine?

Faren min hadde en biltransporter som han dro land og strand rundt med en Citroën BX 16 for å kjøpe veterantraktorer og biler i sin tid, men noen ordinær tilhenger har vi aldri hatt. Store ting har enten blitt fraktet i varebil eller med traktor.
 
En ting som kan være verdt å tenke på er hva de største tingene du skal frakte er. Hva veier de og hvor sotre er de. Det er med på å bestemme hvilken henger du trenger. Er det ofte mange små ting så kan man til en viss grad dele opp lasset i flere turer, hverfall hvis det er kort vei.

Tenk også over hvor du skal lagre hengeren og hvor mye plass den tar. Noen hengere kan settes på høykant, og da er også draglengda vesentlig hvis det er innendørs. Noen kan knekke ned draget, men da blir det ofte spinklere hengere. Tipphengere er nok ikke egnet for å knekke draget helt ned slik at de tar lite plass.

Tingene jeg frakter jevnlig er ikke spesielt tunge. Det er hagemøbler, gressklipper, sykler og andre sesongvarer som kjøres til og fra lagring hos foreldrene mine. Har tatt alt i én jafs tidligere med enten ulovlig tung leid henger, eller 750 kilos skaphenger fra Freetrailer. Men hvis jeg hadde hatt min egen henger kan det tas litt etter litt som du sier, og da slipper jeg den fæle dugnadsfølelsen hver gang sesongene skifter.

Lagringsplass er ikke noe problem. Bare setter hengeren på låven når den ikke brukes i så fall.
 
Jeg vil si det har liten hensikt med tipp på en varehenger i den størrelsen med mindre du ofte har med deg ting som skal trilles på som feks plenklippertraktor eller lignende. Tipp kan ha en hensikt på båthengere ved sjøsetting på langgrunt vann, men det er en annen historie (jeg har selv hatt båthenger med tipp), løser det nå på annen måte med ekstra vinsj for å vinsje båten av hengeren og samtidig løfte bakenden av båten.

Det er ikke umulig at en eventuell henger skal brukes til å frakte traktorklipper en gang i blant. Jeg kikket på en Brenderup i dag som sto utendørs på utstilling, men det var etter butikkens stengetid. For meg så det ut som om vinkelen i tippet tilstand var så bratt at en traktorklipper ville slitt veldig med å komme seg opp der.

196_4ab33a6a-3872-4b22-b0d3-a0d4f67fdb9b.jpg
 
En kandidat for mer bredde innafor 15000 kr er Brenderup 3205SUB750 som har plan på 205x142x35 ifølge Brenderup sin nettside:


Denne koster 14990 kr og er akkurat innafor budsjettet ditt, tillatt totaltvekt 750 kg og uten bremser. Men så kommer det ofte registrering i tillegg.

Jeg har selv samme hengeren med bremser og med tillatt totalvekt på 1000 kg. Den kostet 8000 kr splitter ny i 2008, inkludert formsydd presenning (som egentlig kostet 800 kr ekstra, men som jeg fikk med på kjøpet). Nå er prisen på samme henger over 18.000 kr (uten presenning), altså godt over doblet.

Den var absolutt interessant, og da har jeg endelig skjønt hva som mener med høy- og lavtbyggende henger. Har bare tenkt på det som lasteplan over og mellom hjulene.

Angående prisstigninger er det en ung mekaniker som har mast veldig på pappa om få å kjøpe en av Fiat-Agri traktorene hans i det siste. Han kunne gi 150 000 kroner og ville hente den når som helst.

Siden han var så ivrig på å gjøre denne dealen la jeg ut et innlegg på en større facebook-gruppe og ba om tilbakemelding på hva denne traktoren egentlig var verdt, og det var unison enighet om at dette var en stor luring som garantert ville selge den videre for det dobbelte. For øvrig mener jeg å huske at den ble kjøpt for 260 000 for over ti år siden.
 
Selv mange av oss med kraftig trekkbil og litt alfabet i førerkortet kjører ofte rundt med små hengere, så det er ganske normalt.

Volvoen har 390 hester, så det er en relativt kraftig trekkbil selv om den ikke er godkjent for spesielt tunge hengere.

En gang ble jeg litt lei av en kleggete gammel BMW 5-serie E60 som skulle ligge helt oppi hekken min, så jeg måtte vise den hvem som var sjefen ut av en rundkjøring. Den gangen hadde jeg bare hageavfall i søppelsekker i den leide skaphengeren, og siden jeg ikke tok meg bryet med å stroppe det fast før jeg smalt igjen døra tømte hengeren nærmest seg selv da jeg åpnet den igjen.
 
Tillatt totalvekt er 2550 kg. Har sjekket et par 900 kilos hengere på vegvesenets sin tilhengerkalkulator, og det er ikke alt den godtar.
Tillatt totalvekt bil 2550kg + tillatt totalvekt henger 900 kg = 3450 kg som er mindre enn grensen på 3500kg, så det er ok.

1720263330644.jpeg
 
Den var absolutt interessant, og da har jeg endelig skjønt hva som mener med høy- og lavtbyggende henger. Har bare tenkt på det som lasteplan over og mellom hjulene.

Angående prisstigninger er det en ung mekaniker som har mast veldig på pappa om få å kjøpe en av Fiat-Agri traktorene hans i det siste. Han kunne gi 150 000 kroner og ville hente den når som helst.

Siden han var så ivrig på å gjøre denne dealen la jeg ut et innlegg på en større facebook-gruppe og ba om tilbakemelding på hva denne traktoren egentlig var verdt, og det var unison enighet om at dette var en stor luring som garantert ville selge den videre for det dobbelte. For øvrig mener jeg å huske at den ble kjøpt for 260 000 for over ti år siden.
Utrolig. Sammen med HiLux må jo sånt være noe av det med lavest verdifall.
'Brukt er gull verdt for selger'
 
Faren min hadde en biltransporter som han dro land og strand rundt med en Citroën BX 16 for å kjøpe veterantraktorer og biler i sin tid, men noen ordinær tilhenger har vi aldri hatt. Store ting har enten blitt fraktet i varebil eller med traktor.
At en BX16 dro bilfrakte-henger med traktor bakpå? Hvor tungt var dette?
Får vondt i clutchen bare av å høre sånt!
 
For å oppdatere/avslutte tråden er jeg litt glad for at jeg ikke var for rask med å handle henger før ferien. Viste seg at onkelen min hadde en liten Gaupen fra Felleskjøpet som han aldri bruker. Den var han glad til for å parkere på sin brors gård framfor å la den oppta plass i garasjen sin, så nå har jeg egentlig fått meg gratis henger.

Den kunne gått hatt høyere karmer for å romme mer, men på mine hittil tre turer på søppeldynga har jeg også satt pris på å slippe å strekke meg for mye for å plukke ut skrot.

20240724-173132.jpg
 
så nå har jeg egentlig fått meg gratis henger.
Fint det ordnet seg. Ser ut til at det er en med tillatt totalvekt 750 kg (evt mindre) slik at du slipper bekymringer rundt summen av tillatt totalvekt på maks 3500 kg.

Muren på det som antakelig er aggregat-tilbygg i bakgrunnen så forøvrig litt tvilsom ut.
 
Muren på det som antakelig er aggregat-tilbygg i bakgrunnen så forøvrig litt tvilsom ut.

Det tilbygget har stått i over 60 år, men veggen sprakk for noen uker siden. Hele gården ligger for øvrig i knallrød sone på NVEs skredfare-kart, så jeg håper det ikke er et forvarsel om noe.
 
Det tilbygget har stått i over 60 år, men veggen sprakk for noen uker siden. Hele gården ligger for øvrig i knallrød sone på NVEs skredfare-kart, så jeg håper det ikke er et forvarsel om noe.
Geolog og forsikring? Skumle soner.

Forøvrig smågromt med småhenger, tipper Kvadsheim syns dealen er innenfor.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp