Generelle nyheter om bil

Stellantis har satt inn sin helt standard elektriske drivlinje i Opel Astra, og blir således en ordentlig elektrisk stasjonsvogn. Dog 156hk og 400 WLTP kilometer er det kanskje ikke pakken som gir mest for pengene når man tror en pris på godt over 400k

 
Vi begynner å bli relativt bortskjemt med at dagens familieelbiler helst skal kunne holde følge med en Ferrari F40, men 0 - 100 på 8,5 blir litt som om Opel har skrudd tida 15 år tilbake og lansert en litt sprek diesel.
Husk at rask akselerasjon er intet hinder for å fortsatt sinkekjøre og å la være å kjøre ut i busslommer for å slippe forbi.
 
Hvordan misbruke sin Lamborghini Huracán Sterrato(terreng versjonen av Huracán), og se hvor høyt/langt den kan hoppe? Noen har dype lommer når man gjør slike stunt....

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Stellantis har satt inn sin helt standard elektriske drivlinje i Opel Astra, og blir således en ordentlig elektrisk stasjonsvogn. Dog 156hk og 400 WLTP kilometer er det kanskje ikke pakken som gir mest for pengene når man tror en pris på godt over 400k

Før i tiden var Opel et av de mest solgte merkene i Norge og de laget masse bra biler som folk flest hadde råd til. Det er vemodig å se hva de har blitt til nå... den modell-lineupen de har er nitrist. Det skulle ikke forundre meg om Opel lider en sakte død noe ala det som skjedde med Saab.
 
Vi begynner å bli relativt bortskjemt med at dagens familieelbiler helst skal kunne holde følge med en Ferrari F40, men 0 - 100 på 8,5 blir litt som om Opel har skrudd tida 15 år tilbake og lansert en litt sprek diesel.
Ja, og det er det samme med flere av de andre elbilene produsert av tyske og franske merker.

Litt mimring.... På 80- og første halvdel av 90-tallet så var spesielt tyske merker "gniene" med utstyret i bilene sine. Man måtte betale ekstra for ting som elektriske sidespeil og el-vinduer. Ville man ha mest mulig utstyr inkludert måtte man se på japanske og til dels amerikanske konkurrenter. Nå gjentar historien seg litt, men med tilgjengelige krefter inkludert istedet for utstyr. Der man får flere hk pr krone ved å velge amerikansk, og til dels også kinesisk og koreansk (selv om de også tilbyr "treige" alternativer) enn om man går til f.eks. et VAG- Renault- eller Stellantis-produkt.
 
Litt mer om Stellantis STLA Medium plattform som nå rulles ut på kommende modeller.

FWD eller AWD
Passer for biler på 4,3-4,9 meter
Rekkevidde typisk på 500-700km, avhengig av stort eller lite batteri
160 to 285 kW så (ca 215-380 hester)


Så vesentlig mer en deres hittil standardpakke på 136/156hk og rekkevidder på bare opp 400km
 
Litt mer om Stellantis STLA Medium plattform som nå rulles ut på kommende modeller.

FWD eller AWD
Passer for biler på 4,3-4,9 meter
Rekkevidde typisk på 500-700km, avhengig av stort eller lite batteri
160 to 285 kW så (ca 215-380 hester)


Så vesentlig mer en deres hittil standardpakke på 136/156hk og rekkevidder på bare opp 400km
Nå begynner det å ligne på boe fra Stellantis.
Klarer de å få til fransk luksus oppå dette er kanskje en del interesserte.
 
Polestar 2 får en facelift fra 2024 modelle . Lenger rekkevidde gjennom en kombinasjon av mer effektiv drivlinje og litt større batteri for long range utgaven. Og den med FWD endres til RWD

 
Motor har lagt ut en reportasje fra «Porsche-festivalen» som ble avholdt forrige lørdag på Rudskogen. Det er smått imponerende at de klarer å lokke mer enn 10.000 mennesker til en plass i skogen en lørdag. Jeg skulle gjerne vært der selv, men andre planer kom i veien.

I artikkelen kommer det også frem at Rudskogen åpnet for 33 år siden med en bane på 1,9 km. I 2019 ble hovedbanen bygget ut til dagens bane med lengde på 3,2 km, 14 svinger og 53 m i høydeforskjell.

 
I en tid hvor biler med manuell girkasse forsvinner i hurtig tempo så er det noen som tar seg brytet med å tilby dette på en ny modell. Møt Toyota GR Supra med manuell ZF-kasse.

 
I en tid hvor biler med manuell girkasse forsvinner i hurtig tempo så er det noen som tar seg brytet med å tilby dette på en ny modell. Møt Toyota GR Supra med manuell ZF-kasse.

Toyota har gått fra å være et pensjonistmerke til å bli et entusiastmerke (som fortsatt også leverer pensjonistbiler).
 
Nye elektriske BMW 3-serie skal dukke opp i 2025, og i 2027 skal en elektrisk M3 dukke opp hvis ryktene stemmer. Det er snakk om den nye plattformen - Neue Klasse (NK).

Det skal være snakk om 4 motorer, ekstrem chassis kontroll og ukjent antall krefter enn så lenge. Spørsmålet blir om det finnes nye og bedre batterier før den skal lanseres.

 
Nye elektriske BMW 3-serie skal dukke opp i 2025, og i 2027 skal en elektrisk M3 dukke opp hvis ryktene stemmer. Det er snakk om den nye plattformen - Neue Klasse (NK).

Det skal være snakk om 4 motorer, ekstrem chassis kontroll og ukjent antall krefter enn så lenge. Spørsmålet blir om det finnes nye og bedre batterier før den skal lanseres.


Så kommer det da samtidig ny i4?
 
VW har lansert ny Tiguan og Passat nå i hørt, sistnevte kun som stasjonsvogn. Men siden ingen av den vil importeres av VW til Norge, så har det ikke vært mye snakk om dem

 
VW har lansert ny Tiguan
Gode nyheter for de som er glad i god brukervennlighet. Tidligere hadde høyere spec (R-line og R) Tiguan kapasitive knapper på rattet, nå har VW tatt til fornuften og tilbyr fysiske knapper også for disse utstyrsnivåene.
1695284650155.jpeg

I Tiguan får man nå også girvelger som spak til høyre bak rattet, styring av blinklys og vindusvisker er samlet på venstre spak.
 
Gode nyheter for de som er glad i god brukervennlighet. Tidligere hadde høyere spec (R-line og R) Tiguan kapasitive knapper på rattet, nå har VW tatt til fornuften og tilbyr fysiske knapper også for disse utstyrsnivåene.
Vis vedlegget 3050
I Tiguan får man nå også girvelger som spak til høyre bak rattet, styring av blinklys og vindusvisker er samlet på venstre spak.
Utrolig nok har jeg kjørt noe lignende i VW: T-Roc med normale knapper på rattet samt virtuelt display/speedometer. Og girspak i midtkonsoll.
Mye bedre enn 'haptiske knapper' og 'utvekst' skjermene i ID4.
 
Audi oppdaterer Q4, så ny motor på bakakselenb betyr noen flere hester. Q4 45 får 286hk og Q4 55 340hk. Så bør vel betyr noe økt rekkevidde også da jeg antar motoren er mer effektiv

I tillegg blir noe mer utstyr standard, så en slags prisreduksjon der
 
BMW faser ut grunnmodellene for M-modellene. Altså M3 og M4 skal ikke leveres lengre, for nå blir inngangsmodellen M3 Competition og M4 Competition. Så følger CS og CSL.
De mener da at biler av typen M440i fyller gapen mellom standardmodeller og M-modellene.

 
Volvo vil etter planen produsere sin siste dieselbil våren 2024

 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp