Generelle nyheter om bil

Artist og bilentusiast Mikkel Christiansen(Broiler-Mikkel) har lagt ut den siste 911(993) han har bygget om til salgs(auksjon).

Den er vel "over the hill" for de fleste, men er du ute etter oppmerksomhet så må den være midt i blinken. Sporvidde på 214cm sier det meste.

I følge kilder skal han ha kjøpt utgangspunktet som er en 1994-modell Porsche 911 Carrera 2 for 700.000,-. Så kommer RWB-kitet på 400.000,-, og han mener den har kostet ca 1,4 mill slik den står nå.

Enn så lenge er høyeste bud på runst 860k, og det skal bli morro å se hvor høyt den går.

 
Artist og bilentusiast Mikkel Christiansen(Broiler-Mikkel) har lagt ut den siste 911(993) han har bygget om til salgs(auksjon).

Den er vel "over the hill" for de fleste, men er du ute etter oppmerksomhet så må den være midt i blinken. Sporvidde på 214cm sier det meste.

I følge kilder skal han ha kjøpt utgangspunktet som er en 1994-modell Porsche 911 Carrera 2 for 700.000,-. Så kommer RWB-kitet på 400.000,-, og han mener den har kostet ca 1,4 mill slik den står nå.

Enn så lenge er høyeste bud på runst 860k, og det skal bli morro å se hvor høyt den går.

Synes alltid det er trist når klassiske biler får en "over the hill"-ombygning. Vet fortsatt ikke hva som er verst av det og total neglisjering av klassiske biler, der bilen står gjennomrustet, havarert og klar for huggeren.

Nei, biler som har overlevd "over the hill"-ombygninger i sin barndom og tidlig alderdom, de bør slippe en slik skjebne når de trår inn i de klassiske rekkene. Blir litt som om noen skulle kjøpte opp det sixtinske kapellet, for så å fikse om taket med 3D-effektmaling og bruk av LED-lysshow...... for så å kreve mer penger fra neste kjøper.
 
Hadde ikke fått med meg at Varta har kjempet i motvind over ganske lang tid, og de nå i praksis nesten er konkurs. Denne linjen sier det meste:

A capital reduction to zero would mean that the current shareholders exit their position in the company without compensation and the shares of VARTA AG would no longer be listed on the stock exchange.

Ettersom Varta er en stor leverandør til Porsche sine hybrid og elbiler så er det forhandlinger på gang rundt en restrukturering. Varta skal i dag skylde rundt 500 millioner euro - så det er mye penger det er snakk om.

 
Nei, biler som har overlevd "over the hill"-ombygninger i sin barndom og tidlig alderdom, de bør slippe en slik skjebne når de trår inn i de klassiske rekkene.
Jeg er helt enig. Formildende omstendighet her er at utgangspunktet for ombyggingen er en 993 carrera 2, som med totalt salgstall på 46923 ikke er spesielt sjelden.
 
Tiden for muskelbiler er tydeligvis ikke over i USA.

Den nye 2025 Corvette ZR1 er mer eller mindre lansert i USA, og det blir den første Corvette med turbo fra fabrikk.

Twin turbo 5.5 liter flat-plane V8 med 8.000rpm redline gir ikke mindre enn
1064hp/1120Nm.

 
Med tanke på sistnevnte punkt med tilgang på deler, så er det en fare når man velger en bil produsert i få eksemplarer. I denne restaureringsserien til M539 Restorations, så sliter Sreten med å få tak i enkelte deler til en ikke spesielt gammel Maserati Quattroporte:
Tøft å kjøpe en Maserati Quattroporte som har gått 300.000 kilometer.
 
Screenshot_20240728-134046_Chrome.jpg
 
Ja skal mye til at jeg kjøper en ny bil men hvis tilbudet fortsetter i denne retningen får man tenke litt.
 
Marcusbil konkurs. Sponset ikke han Tesla-Bjørn? Blir kanskje ny sutrevideo på Bjørn nå da.

Ser ikke ut som de har hatt alt under kontroll internt og ikke bare kan skylde på et dårlig elbilmarked.

 
Så har vi Ford som nå virkelig betaler for dårlig jobb. Garanti og tilbakekallinger har nå kostet de 281 millioner kroner hver eneste dag de siste tre månedene.
De har en jobb å gjøre for å si det pent.

 
Ser ut som festen er over for Porsche i Norge, for Porsche-nettverket i Norge har opplevd en dramatisk nedgang i resultatene. Et samlet tap på 223 millioner kroner i 2023 fordelt slik.

Importøren Porsche Norge tapte 40 millioner. Hedins Porsche-forhandlere tapte 28 millioner, mens Autozentrum hadde et tap på hele 154 millioner kroner fra sine Porsche-forhandlere.

Nå tror de sikkert den nye Macan med batteri skal bedre på ting, men med de prisene de legger på bil og ikke minst utstyr så tror jeg neppe salget blir veldig høyt. Konfiguerte opp en bil slik jeg helt ville hatt den, og da ble det utstyr for rundt 500.000,-:

Litt etterpå så jeg på Hyundai IONIQ 5 N, og der er det faktisk ikke noe å velge for alt tenkelig utstyr er inkludert.

 
Porsche i Norge solgte jo unormalt mye når penger nærmest var gratis og Taycan en «billigbil».
 
Nå tror de sikkert den nye Macan med batteri skal bedre på ting, men med de prisene de legger på bil og ikke minst utstyr så tror jeg neppe salget blir veldig høyt. Konfiguerte opp en bil slik jeg helt ville hatt den, og da ble det utstyr for rundt 500.000,-:
Jeg var så heldig å få kjøre en E-Taycan fra 2022, den var ikke helt som jeg forestilte meg, mye penger for en bil bare pga utseende og et karosseri som kan heves og senkes. Og noen tøffe lydeffekter.

Er det verdt en halv million mer enn andre som ligger der oppe rundt 700k? Neppe.
 
Litt etterpå så jeg på Hyundai IONIQ 5 N, og der er det faktisk ikke noe å velge for alt tenkelig utstyr er inkludert.

Det kuleste med Ioniq 5 N er den lyseblå fargen som også ble brukt på i30 N.
Lyseblå er så lite "kult" at en N modell må ha den fargen. Man får den selvsagt også i hvit, grå og svart. Det blir jo grenseløst kjedelig.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp