Valg i EU - 2024

Nei. Hun ble utpekt av europeiske statsledere og bekreftet i parlamentet i etterkant.

Men rett skal være rett, denne gangen var hun offisielt med i valget. Det var hun ikke forrige runde.
Nettopp. Takk for presisering!

Tja, det var en kompromiss-løsning, noe som også teknisk sett kan skje i Norge. Det skjedde i Nederland nå med Dick Schoof som kom inn fra sidelinjen også, og EU sin setup for hvordan valg foregår er jo ganske lik den norske, da begge er basert på den tyske modellen. Så i realiteten om man fikk et valgresultat i Norge som var i maks gridlock. Si en løsning der Frp ble veldig mye større enn Høyre og Venstre. Disse tre har flertall, og Venstre setter seg helt på bakbeina mot at Sylvi Listhaug skal bli statsminister, mens Frp ikke godtar hverken Erna Solberg eller Guri Melby så kunne disse ha kommet opp med en nominasjon av en kompromiss-løsning av en annen politiker. Ikke noe som er realistisk for øyeblikket, men i realiteten kan dette skje også i Norge med hvordan det er bygget opp.

Absolutt! Slike ting kan skje. Og det er åpenbart at indirekte demokrati stort sett gir mer effektivitet og i prinsippet er helt legitimt. Mitt hovedpoeng er at det gir mer legitimitet om velgerne kjenner kandidatene på forhånd. Og at det derfor er en forskjell på valget av Junker og første gang von der Leyen ble valgt (da Manfred Weber var kandidaten).
 
Ja og månen kan falle ned...

EUs utnevnelse av EU kommisjonær blir kraftig kritisert som lite demokratisk. Innad i EU.

For å bøte på dette lanserte EU parlamentet systemet med Spitzenkandidater. Dette systemet ble i realiteten avviklet i 2019, da von der Leyen ble EU president uten å være Spitzenkandidat.

Mens jasiden her hjemme ser overhodet ingen demokratiske utfordringer her. Fantastisk.
Igjen så stemmer man ikke på disse spitzenkandidatene, de er som statsministre å regne i dette. Nederland er jo et perfekt eksempel på nettopp dette som nå skjedde der.

Frankrike kan faktisk også fort bli tilsvarende også hvor de må komme med en slik løsning. Selv om de har en annen modell

Alternativet er at man behandler EU-kommisionæren mer som en president, og at man da stemmer direkte på dem, men i slike modeller som EU for øyeblikket, så kan dette også faktisk skje i Norge.

Ingen har sagt at det er optimalt at noe sånt skjer, eller fantastisk. Det er derimot en svakhet med systemet, men det gjelder faktisk også systemet her i Norge for og få en løsning på en floke når vi stemmer på partier.
 
Absolutt! Slike ting kan skje. Og det er åpenbart at indirekte demokrati stort sett gir mer effektivitet og i prinsippet er helt legitimt. Mitt hovedpoeng er at det gir mer legitimitet om velgerne kjenner kandidatene på forhånd. Og at det derfor er en forskjell på valget av Junker og første gang von der Leyen ble valgt (da Manfred Weber var kandidaten).
Da burde man heller vurdere og gå over til en mer president-type valg, for slike scenarioer kan som sagt også skje i Norge under de riktige omstendighetene, da Norge har de samme svakhetene som nevnt her.

Fordi det er ingenting som forhindrer dette og skje i Norge heller som sagt. Nederland beviste det nå nylig, og i Frankrike kan det også skje, selv om man der har en helt annen modell.

Så spørsmålet er jo om man ønsker seg en mer direkte modell, hvor man faktisk stemmer på kandidatene eller ei, eller på partiene, og hvor slike kompromisløsninger dessverre kan skje.
 
Igjen så stemmer man ikke på disse spitzenkandidatene, de er som statsministre å regne i dette. Nederland er jo et perfekt eksempel på nettopp dette som nå skjedde der.

Frankrike kan faktisk også fort bli tilsvarende også hvor de må komme med en slik løsning.

Alternativet er at man behandler EU-kommisionæren mer som en president, og at man da stemmer direkte på dem, men i slike modeller som EU for øyeblikket, så kan dette også faktisk skje i Norge.
Hele poenget med Spitzenkandidatordningen er jo at de fra den partgruppen med flest representanter blir EU president.


Men den ble altså i realiteten lagt død i 2019. Til kraftige protester fra EU parlamentet.
 
Da burde man heller vurdere og gå over til en mer president-type valg, for slike scenarioer kan som sagt også skje i Norge under de riktige omstendighetene, da Norge har de samme svakhetene som nevnt her.

Fordi det er ingenting som forhindrer dette og skje i Norge heller som sagt. Nederland beviste det nå nylig, og i Frankrike kan det også skje, selv om man der har en helt annen modell.

Så spørsmålet er jo om man ønsker seg en mer direkte modell, hvor man faktisk stemmer på kandidatene eller ei, eller på partiene, og hvor slike kompromisløsninger dessverre kan skje.
Ja, men hvorfor ikke ha spitzenkandidat-ordningen som et ideal som man forsøker å etterleve? Selv om det ikke er perfekt fungerer det jo stort sett i Norge og andre land. Jeg har ikke noe imot presidentvalgløsningen som du peker på, men den vil jo kreve traktatsendring og blir dermed et mer teoretisk alternativ.
 
Hele poenget med Spitzenkandidatordningen er jo at de fra den partgruppen med flest representanter blir EU president.


Men den ble altså i realiteten lagt død i 2019. Til kraftige protester fra EU parlamentet.
Ingen bestrider at partiene skulle nominere sine kandidater, men det var ingen garanti for at det ble det faktiske utfallet i en gridlock. Det er jo det samme som når man ser partier i Norge,Nederland etc. nominere sine statsministerkandidater.

Dette fordi at man stemmer på partiene, og de andre partiene ønsket ikke EPP sin kandidat for Spitzenkandidat, på samme måten som det var uaktuelt med Wilders i Nederland, og det er hvorfor nettopp dette også kan skje i Norge.

Selvsagt en svakhet med dette systemet, men det er nå faktisk det samme systemet som vi har i Norge også, og hvor det potensielt sett kan oppstå et slikt scenario når antall seter, og hvem man må jobbe sammen med for et styringssdyktig alternativ faktisk er der.
 
Ja, men hvorfor ikke ha spitzenkandidat-ordningen som et ideal som man forsøker å etterleve? Selv om det ikke er perfekt fungerer det jo stort sett i Norge og andre land. Jeg har ikke noe imot presidentvalgløsningen som du peker på, men den vil jo kreve traktatsendring og blir dermed et mer teoretisk alternativ.
Årsaken til at det har fungert i Norge til nå er jo hvilken kandidat som er lansert og sammensettingen, og det funker frem til det ikke lengre funker, Nederland som et eksempel på dette også.

Jeg nevnte jo som en spissformulert eksempel i Norge et scenario med et kraftig Frp, og veldig svake Høyre og Venstre partier, og hvor ingen av de ønsket seg Sylvi Listhaug. Si at det var nå utkastede Gjedda som var kandidaten til Frp til og med i et slikt scenario, og Høyre og Venstre overhodet ikke ønsket seg Gjedda som statsminister, selv om han i et slikt scenario var Frp sin statsministerkandidat. Er lite som tyder på noe slikt i Norge for øyeblikket, men slik som det norske regelverket og systemet er bygget. Akkurat identisk som EU så kan det faktisk skje her til lands også. I Nederland skjedde dette som sagt. Det er ingenting som forhindrer noe sånt og skje her til lands.

Jeg liker det heller ikke, bare så det er klart, og skulle som jeg har nevnt heller sett at man faktisk hadde en presidentmodellsløsning på dette heller. Så det var ganske klart hvem som ble leder, og langt mindre usikkerhet på akkurat det punktet.
 
Ingen bestrider at partiene skulle nominere sine kandidater, men det var ingen garanti for at det ble det faktiske utfallet i en gridlock. Det er jo det samme som når man ser partier i Norge,Nederland etc. nominere sine statsministerkandidater.

Dette fordi at man stemmer på partiene, og de andre partiene ønsket ikke EPP sin kandidat for Spitzenkandidat, på samme måten som det var uaktuelt med Wilders i Nederland, og det er hvorfor nettopp dette også kan skje i Norge.

Selvsagt en svakhet med dette systemet, men det er nå faktisk det samme systemet som vi har i Norge også, og hvor det potensielt sett kan oppstå et slikt scenario når antall seter, og hvem man må jobbe sammen med for et styringssdyktig alternativ faktisk er der.
Nei, dette er ikke det samme systemet som en har I Norge. Det er jo hele poenget.

EU kommisjonærene utpekes fra sin regjering, helt uavhengig av valget i EU parlamentet. Hadde Norge vært med i EU ville vår kommisjonær kommet fra Ap, til tross for EPP ble størst i EU valget.

Og EU presidenten utnevnes også uavhengig av valgresultatet, selv om det heter at utnevnelsen skal "ta hensyn" til valgresultatet.
 
Nei, dette er ikke det samme systemet som en har I Norge. Det er jo hele poenget.

EU kommisjonærene utpekes fra sin regjering, helt uavhengig av valget i EU parlamentet. Hadde Norge vært med i EU ville vår kommisjonær kommet fra Ap, til tross for EPP ble størst i EU valget.

Og EU presidenten utnevnes også uavhengig av valgresultatet, selv om det heter at utnevnelsen skal "ta hensyn" til valgresultatet.
Jo det er selvsagt i prinsippet det samme rammevilkårene rundt dette, fordi at hvem som blir statsminister i Norge kan i realiteten ikke bli noen av de som er statsministerkandidat, noe som man så i Nederland f.eks.

Det er ingenting som forhindrer akkurat dette i Norge, og det vet nok du også. Selv om det for øyeblikket er lite trolig at det skjer i Norge med de partiene og de partilederne vi har så er det ingenting som forhindrer dette i å skje.
 
Jo det er selvsagt i prinsippet det samme rammevilkårene rundt dette, fordi at hvem som blir statsminister i Norge kan i realiteten ikke bli noen av de som er statsministerkandidat, noe som man så i Nederland f.eks.

Det er ingenting som forhindrer akkurat dette i Norge, og det vet nok du også. Selv om det for øyeblikket er lite trolig at det skjer i Norge med de partiene og de partilederne vi har så er det ingenting som forhindrer dette i å skje.
Så du mener det er en sjanse for at vi får en regjering i Norge der ministerpostene blir fordelt etter resultatet fra kommunevalget og en statsminister som ingen har hørt var aktuell før etter valget?

Jeg er uenig.
 
Så du mener det er en sjanse for at vi får en regjering i Norge der ministerpostene blir fordelt etter resultatet fra kommunevalget og en statsminister som ingen har hørt var aktuell før etter valget?

Jeg er uenig.
Nå troller du, dette hopper jeg av da det blir for dumt.
 
Nå troller du, dette hopper jeg av da det blir for dumt.
Dette er jo ikke trolling, det er jo dette sin er realiteten i EU.

EU kommisjonærene utnevnes av hjemlandets regjeringer, og har ingenting med valget med EU parlamentet å gjøre. Og som vi så i 2019 fikk vi altså en EU president som ingen viste var aktuell før lenge etter valget.
 
Nei. Hun ble utpekt av europeiske statsledere og bekreftet i parlamentet i etterkant.

Men rett skal være rett, denne gangen var hun offisielt med i valget. Det var hun ikke forrige runde.
Nominert av europarådet og godkjent av parlamentet. Demokratisk valgt.
 
Jo, det er slik presidenten for EU-kommisjonen velges, og det er demokratisk valg. Selv om nasjonalistene mener indirekte, reperesentativt demokrati ikke er demokratisk.
Selv i EU parlamentet er det sterk motstand mot denne måten å utnevne EU presidenten på. Det var derfor de lanserte Spitzenkandidatsystemet.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp