Leiebiltråden

Bra du også sier det:

'....Den er helt ålreit å kjøre. Men interiøret er ikke bra designet, og skjermer og menysystemer virker ikke ferdig utviklet. Det er den aller mest frustrende bilen jeg har kjørt, med tanke på advarsler, binging, bonging, kombinert med lite intuitiv navigering i menyer for å få skrudd det av.....'
Jo mer jeg hører om bz4x, desto mer fornøyd er jeg med at det ble valgt en ID.4 som taxi i stedet for Toyotaen. Takk og pris for løse hjulbolter.
 
Jo mer jeg hører om bz4x, desto mer fornøyd er jeg med at det ble valgt en ID.4 som taxi i stedet for Toyotaen. Takk og pris for løse hjulbolter.
Jepp, bortsett fra layout og IT-løsning syns jeg ID4 var helt ok. Hadde den hatt interiøret til dagens Jetta og skjermfunksjonene til årets toppmodell smarttelefon hadde det vært udmerket etter litt skjønn.

Hadde Toyota hyret Teslabjørn mfl. kunne de fint laget den ideelle elbilen......
 
Neste leiebilhistorie blir i juli, da i et noe mer eksotisk land: El Salvador. Leier fra Avis, med bileksempel Nissan Sentra eller lignende.
Spennende, så eksotiske land blir det ofte leiebil med sjåfør. Kom gjerne med en rapport om hvordan det er å kjøre der.
 
Da ble det Citroen C4 fra Enterprise i to uker i UK. Etter 1 uke på vei hjem til Yorkshire fra Legoland i Windsor går begge skjermene i svart. Intet speedometer, benisinmåler, GPS, radio well you name it. Alt annet funket så kjørte 3 timer uten å vite hvor fort men lå i saktefila på motorveien så regner med at det var innafor. RAC hit i dag for resetting av software osv. Bekreftet egentlig bare mine fordommer mot franske biler (og egentlig alt annet utenom ost).
 
Det ble Goldcar og "Key&Go" - så vidt jeg vet det dyreste alternativet. Så vidt jeg kan forstå skal vi kunne hente og levere nøkkelen i nøkkelboks uten noe mer greier, så får vi se hvordan det går.

Enig i den siste setningen. Det er lagt opp til at det skal bli usikkerhet og krangling. Skjønner ikke at det er ønskelig å ha det slik.
To uker med leiebil i Alicante, en Cupra Leon. Jeg likte bilen, en ganske sprek liten sak.

Når det gjelder leieforholdet med Goldcar var det også utmerket. Jeg hentet først nøkkelen i en nøkkelboks før jeg tok heisen opp et par etasjer og hentet bilen. To uker senere leverte jeg tilbake bilen på samme sted med full tank. Ingen spørsmål eller noe ved levering av bil. Et par timer senere fikk jeg e-post fra Goldcar hvor de takket for leieforholdet. Ingen ekstra kostnader.
 
Spennende, så eksotiske land blir det ofte leiebil med sjåfør. Kom gjerne med en rapport om hvordan det er å kjøre der.
Fasit på leiebilen i El Salvador er en Toyota Corolla sedan. Hvit. Produsert i USA. Relativt stusselige greier.

Å kjøre her går så langt veldig greit. Navigerer etter Google maps på CarPlay. Det er ganske mange forbikjøringer av typen nordmenn hadde sendt inn opptak av til VG, men det er en del av gamet 😅

Går stort sett i rundt 80 på landevei. Mye løshunder med varierende trafikkvett.

I morgen setter vi kursen innover i landet til byen Suchitoto, så får vi se hvordan det er å kjøre der.
 
Fasit på leiebilen i El Salvador er en Toyota Corolla sedan. Hvit. Produsert i USA. Relativt stusselige greier.

Å kjøre her går så langt veldig greit. Navigerer etter Google maps på CarPlay. Det er ganske mange forbikjøringer av typen nordmenn hadde sendt inn opptak av til VG, men det er en del av gamet 😅

Går stort sett i rundt 80 på landevei. Mye løshunder med varierende trafikkvett.

I morgen setter vi kursen innover i landet til byen Suchitoto, så får vi se hvordan det er å kjøre der.

IMG_4435.jpeg
 
Har et par dagers pitstop i USA på vei hjem, og booket leiebil fra Newark flyplass. Tanken er å dra ut på Long Island.

Leieprisene var ordentlig stive, så jeg endte opp med å booke det billigste jeg fant. ‘Manager’s surprise’ hos Dollar. Kan altså bli hva som helst, men Compact eller større. Wish me luck.

Blir sikkert en Corolla til.
 
Har et par dagers pitstop i USA på vei hjem, og booket leiebil fra Newark flyplass. Tanken er å dra ut på Long Island.

Leieprisene var ordentlig stive, så jeg endte opp med å booke det billigste jeg fant. ‘Manager’s surprise’ hos Dollar. Kan altså bli hva som helst, men Compact eller større. Wish me luck.

Blir sikkert en Corolla til.
Fin Corolla det der!
Hadde de bare hatt slike i Norge...... var det CVT?

Vedr. forbikjøringer i visse utland måtte man jo hatt luftbro til VG med å filme, fremkalle og rapportere!

Håper du får en RWD V8 bensin i statene!

OT: Hva med kaffen i El Salvador? Har jo hatt noen i toppklasse derfra i Norge.
 
Har et par dagers pitstop i USA på vei hjem, og booket leiebil fra Newark flyplass. Tanken er å dra ut på Long Island.

Leieprisene var ordentlig stive, så jeg endte opp med å booke det billigste jeg fant. ‘Manager’s surprise’ hos Dollar. Kan altså bli hva som helst, men Compact eller større. Wish me luck.

Blir sikker en Corolla tkm
Fin Corolla det der!
Hadde de bare hatt slike i Norge...... var det CVT?

Vedr. forbikjøringer i visse utland måtte man jo hatt luftbro til VG med å filme, fremkalle og rapportere!

Håper du får en RWD V8 bensin i statene!

OT: Hva med kaffen i El Salvador? Har jo hatt noen i toppklasse derfra i Norge.
Det er CVT ja.

Forøvrig en svært interessant dag på veien. Google anbefalte en vei som ble smalere og smalere, og det ble mye rygging - særlig ved møte av store lastebiler. Også fartsdumper så høye at Corollaen gikk nedi selv i krabbefart.

Etter en halvtimes kjøring ned denne veien kom vil til en krapp sving, der veibanen var blitt mer eller mindre vasket ut av en elv. Folk tok seg over, også i vanlige personbiler. Men jeg tok en rask vurdering av Toyotaens bakkeklaring og vadeegenskaper, samt depositumet hos Avis, og snudde og kjørte tilbake.

Det var ikke den eneste feilnavigeringen i dag heller, ble stuck i flere blindveier i boligstrøk. Google Maps er ikke helt oppdatert her.

På den andre siden er man nesten avhengig av navigasjon, for skilter er det lite av og veiene er lite intuitive å finne ut av.

Ble et eventyr da, og byen Suchitoto er helt nydelig.
 
Kaffen jeg har fått servert har så langt vært veldig ordinær. Planlegger å få besøkt en plantasje på turen.
 
Som aktiv bruker av Bilkollektivet har jeg jo strengt tatt leiebil opptil flere ganger i uken. Plukker som oftest Tesla Y, siden det står et par av de 2 min unna der jeg bor og "de bare funker". Jeg har kjørt den nok til at jeg i hvert fall er krystallklar på at jeg aldri skal eie noe slikt. Tesla 3 har jeg brukt én gang, det holdt. Drittbil, ferdig snakka.

Nå i fellesferien er det litt trangt om bilene, forståelig nok. Bilkollektivet har i det siste kjøpt inn en del Toyota Corolla Cross, av versjonen med 2.0 bensin Hybrid og 4x4. De har satt takboks på de også, veldig praktisk. En slik hentet jeg ut onsdag, for å ha den ut denne helgen. Grei bil, egentlig. 2 voksne, 3 barn og en hund i bur bakerst stakk til skogs onsdag kveld (til hytta vi leier i Nordmarka). Med et par bager i takboksen var det helt grei plass til oss alle, selv om de to eldste nå straks er 15 og 18 år gamle. Den tar ujevn vei bedre enn nevnte TMY og TM3, men det skal jo ikke så mye til.

Siden himmelen åpnet seg over Oslo og omegn i dag bestemte vi oss for å dra ned tidlig. Når vi trykket startknapp og skulle sette den i gir ville den ikke og en feilmelding om lav spenning på startbatteri kom opp. Den var halvdau. Etter et par fortvilte trykk og forsøk til ble den heldau. Da var det bare å ringe Toyota Rescue, som sendte en kar fra Viking. Siden vi befant oss ca midt i Nordmarka, og jeg må ringe opp bommen han skulle gjennom, holdt jeg løpende (kjørende) dialog med han underveis. Heldigvis kunne jeg følge han på et kart Viking sendte meg på sms, slik at jeg faktisk kunne ringe og si at han var på bærtur, de gangene han var det. Google Maps fungerer ganske dårlige der inne, tydeligvis. Han nærmet seg og hadde bare 10 min igjen da det plutselig begynte å gå veldig sakte og så snudde han plutselig. Jeg ringte og han kunne da melde om ca 10 mannevonde kuer som blokkerte veibanen. Jeg fortalte at han var 10 min unna, en evt omvei ville ta 2 timer og at han måtte prøve å komme seg forbi. Det klarte han, til slutt. Han kom, brukte den bærbare starthjelperen og vi kunne endelig komme oss ned til byen igjen, 2 timer forsinket.

Nå blir det kjøpt jumpstarter på Biltema som legges på hytta. Dette er andre gang jeg har opplevd flatt batteri når jeg skal hjem derfra.
 
Er det noen som har peiling på dette Android Auto-greiene? Er det vanlig at det går veldig tregt å få opp innhold på bil-skjermen?
 
Som aktiv bruker av Bilkollektivet har jeg jo strengt tatt leiebil opptil flere ganger i uken. Plukker som oftest Tesla Y, siden det står et par av de 2 min unna der jeg bor og "de bare funker". Jeg har kjørt den nok til at jeg i hvert fall er krystallklar på at jeg aldri skal eie noe slikt. Tesla 3 har jeg brukt én gang, det holdt. Drittbil, ferdig snakka.

Nå i fellesferien er det litt trangt om bilene, forståelig nok. Bilkollektivet har i det siste kjøpt inn en del Toyota Corolla Cross, av versjonen med 2.0 bensin Hybrid og 4x4. De har satt takboks på de også, veldig praktisk. En slik hentet jeg ut onsdag, for å ha den ut denne helgen. Grei bil, egentlig. 2 voksne, 3 barn og en hund i bur bakerst stakk til skogs onsdag kveld (til hytta vi leier i Nordmarka). Med et par bager i takboksen var det helt grei plass til oss alle, selv om de to eldste nå straks er 15 og 18 år gamle. Den tar ujevn vei bedre enn nevnte TMY og TM3, men det skal jo ikke så mye til.

Siden himmelen åpnet seg over Oslo og omegn i dag bestemte vi oss for å dra ned tidlig. Når vi trykket startknapp og skulle sette den i gir ville den ikke og en feilmelding om lav spenning på startbatteri kom opp. Den var halvdau. Etter et par fortvilte trykk og forsøk til ble den heldau. Da var det bare å ringe Toyota Rescue, som sendte en kar fra Viking. Siden vi befant oss ca midt i Nordmarka, og jeg må ringe opp bommen han skulle gjennom, holdt jeg løpende (kjørende) dialog med han underveis. Heldigvis kunne jeg følge han på et kart Viking sendte meg på sms, slik at jeg faktisk kunne ringe og si at han var på bærtur, de gangene han var det. Google Maps fungerer ganske dårlige der inne, tydeligvis. Han nærmet seg og hadde bare 10 min igjen da det plutselig begynte å gå veldig sakte og så snudde han plutselig. Jeg ringte og han kunne da melde om ca 10 mannevonde kuer som blokkerte veibanen. Jeg fortalte at han var 10 min unna, en evt omvei ville ta 2 timer og at han måtte prøve å komme seg forbi. Det klarte han, til slutt. Han kom, brukte den bærbare starthjelperen og vi kunne endelig komme oss ned til byen igjen, 2 timer forsinket.

Nå blir det kjøpt jumpstarter på Biltema som legges på hytta. Dette er andre gang jeg har opplevd flatt batteri når jeg skal hjem derfra.
12-voltsproblematikken på div. biler høres ut som tullball fra 70-tallet!

Ellers greit å høre at andre enn meg ikke er helfrelst på disse vidunderlige Teslaene som alminnelige bruksbiler.
 
Er det noen som har peiling på dette Android Auto-greiene? Er det vanlig at det går veldig tregt å få opp innhold på bil-skjermen?

Plenty of users have trouble with Android Auto.
Sjokk. Det kan jo være USB-kabelen som ikke er god nok.

 
Fasit på leiebilen fra Dollar på Newark flyplass er en Ford Edge. Ikke noe voldsomt imponerende greier, men en skikkelig oppgradering fra Corolla i hvert fall.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp