De tøffeste bilene innenfor bakkeløp

8 Jul 2023
1.081
Jeg hadde jo en lengre tråd på det gamle forumet som akkurat nådde 1000 views før bunnpluggen ble tatt ut der.

Jeg gjør derfor en oppsummering av den tråden her i åpningsinnlegget.

Det som bakkeløp har som de fleste andre racing-typer ikke har er ville ombygginger, hjemmesnekra prosjekt og "møt opp med det du har"-mentalitet. Sjåførene er som regel snakk om amatører eller pensjonerte proffer som bygger og eier bilene sine selv, så bakkeløp er på mange måter grasrot-racing. Her i Norge er det noen bakkeløp her og der gjennom året, men nedover i Europa er det flere store serier med massevis av folk som møter opp for å se på.

Det fleste av videoene jeg linker til er fra YouTube-kanalen Hillclimb Monsters.

DE ALLER RÅESTE BILENE
Mercedes SLK340 m/Judd V8
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Lotus Elise m/Hartley V8 (2 Hayabusa-motorsykkelmotorer)
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Volkswagen Golf Mk2
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Mitsubishi Lancer Evo IX
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Lancia Delta Integrale Evo
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Nissan GT-R R35
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Alfa Romeo 4C
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

FREMHJULSDREVNE LETTVEKTERE

Volkswagen Scirocco Mk1
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Honda Integra Type-R DC2
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Honda CRX m/F20 (S2000 motor)
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Renault Clio E1
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Peugeot 205 RS16 Evo
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Yugo GV
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

DE GÆRNESTE PROSJEKTENE

Fiat 500 4x4 m/Hayabusa-motor
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Opel Kadett m/Corvette ZR1 motor og understell
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Volvo S60 m/LS7
https://www.youtube.com/watch?v=DmbzTrp_M1A&ab_channel=HillClimbMonsters

Mini m/Nissan GT-R motor
https://www.youtube.com/watch?v=KeFJHmJtnxE&t=22s&ab_channel=HillClimbMonsters
 
Ford Escort Mk2 har jeg gode minner om, fra Gatebils tidlige dager. Det var flere av de som gikk med Cosworth turbo-motorer, og de var blant de raskeste på Rudskogen den tiden. Her er en fra Hellas, som har en racing-motor fra Millington.

Bil: Ford Escort Mk2 (880kg)
Motor: Millington Diamond 2.0 i4 (340hk)
Eier/sjåfør: Giorgios Katsaros

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Denne Lancer Evoen har fått vekta helt ned under 1000kg, men da jeg fikk se en onboard-video så det jo vitterlig ikke ut som en ren rørramme-bil (altså en silhouette). En artikkel om bilen forklarer at det er nye regler for FIA hillclimb championship, og da må chassiset være intakt for å kvalifisere til å kjøre i Touring-klassen (GT). Jeg kan tenke meg at rammene foran og bak er byttet ut, og at det meste er i karbon for at man skal kutte 300+ kilo, da velteburet normalt veier rundt 50 kilo.

Et slikt bygg og deltakelse i en racing-serie som finner sted over hele Europa koster penger, så selv om Bratchi gjør alt selv, er han en slags fabrikk-kjører for Michelin og har flere andre sponsorer med seg.

Bil: Mitsubishi Lancer Evo 7 RS (990kg)
Motor: Mitsubishi 4G63 (800hk)
Eier/sjåfør: Ronnie Bratschi

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en artikkel om bilen og satsingen hans, fra 2021.
 
Petter Solbergs Volkswagen Polo er den bilen med minst power av topp 15 Simola Hillclimb i Sør-Afrika. Han kom likevel på 3.plass takket være helt vill satsing inn i alle svinger. Slik som da Loeb knuste Judd V8-Mersja i åpningsinnlegget med Pikes Peak-Peugeoten sin, er det et helt annet nivå når verdenseliten stiller opp på slike event.

Bil: Volkswagen Polo R WRX SuperCar (1230kg)
Motor: Volkswagen Motorsport Custom (600hk)
Eier/sjåfør: Petter Solberg

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Anbefaler forøvrig å se hele videoen, da det er syke biler alle i hop.
 
Dette er en Toyota Starlet som har blitt konvertert til bakhjulsdrift, og nytt for sesongen er en ny motor. Lotus Elisen med Hartley V8 som jeg presenterte i åpningsinnlegget har visst fått en "bror", da den gærne finnen Mikko Kataja har kjøpt en racing-motor fra Radical Motorsport. Den har også to Hayabusa-topper, men har ikke samme ytelse som Hartley sin versjon, ennå.

Bil: Toyota Starlet KP62 (740kg)
Motor: RPE RP-V8 (345hk)
Eier/sjåfør: Mikko Kataja

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en artikkel om bilen: https://engineswapdepot.com/?p=95860

Og her er en video fra Katajas egen YT-kanal:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Karl Schagerls Golf MK2 har vært en av de mest dominante bilene i europeisk bakkeløp i en årrekke. Nytt av året er 80 hestekrefter til (eller 40 i følge andre kilder), opp til svimlende 840. Jeg har sett noen videoer med lignende Golf R/Audi S3-motorer med rundt 1000hk i dragrace, så 840 i en race-motor er egentlig temmelig vilt. I dette løpet, Gorjanci i Slovenia, tok han banerekorden.

Bil: Volkswagen Golf Mk2 Rallye TFSi-R (974kg)
Motor: Volkswagen/Audi EA888 (840hk)
Eier/sjåfør: Karl Schagerl

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er litt mer video fra samme løpet, fra HillClimb Fans:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Denne Z4'n er i utgangspunktet en fabrikkbygget racingbil, men har her fått drøyt 70hk mer. Det er også mulig at den har blitt lettet med 10 kilo mer enn standardutgaven. Uansett er V8-lyden upåklagelig, og man skal pikadø være god om man bygger en bil i garasjen som henger med på det proffene fra BMW (eller forsåvidt Porsche, Audi, Ferrari, Lamborghini osv) leverer bare man tæpper kortet.

Bil: BMW Z4 GTE/GT3 (1190kg)
Motor: BMW P65B44 (550hk)
Eier/sjåfør: Marco Iacoangeli

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er mer video med Iaconageli:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Og her er en artikkel fra Bil Norge fra 2010, da bilen ble lansert:
 
Tid for et lite gjensyn med Corvette-Kadetten som jeg viste frem i åpningsinnlegget. Statsene ser ut til å være de samme som før. men denne gangen vant han løpet. Med en 805-hesters sugemotor i en bil på bare 950kg skulle man tro at Holger Hovemann dominerte totalt, men dette har ikke skjedd så vidt jeg har fått med meg. Han har som oftest havnet midt i feltet.

Men klart, det er mer som skal til for å vinne løp enn bare power; bilen må også ha god handling, og sjåføren må håndtere all den kraften. Holger er en rutinert sjåfør, og vant Berg-Cup flere år på rad på 2000-tallet - da riktignok med det som virker som en trimmet originalmotor på 280hk eller deromkring. Akkurat den rutinen viser seg godt i dette løpet. For mitt utrente øye ser det ut som om Holger kjørte kontrollert og med flyt i denne videoen.

Kanskje det bare har tid å få prosjektet ferdigstilt.

Bil: Opel Kadett C (950kg)
Motor: GM Lotus LT5 (805hk)
Eier/sjåfør: Holger Hovemann

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Legger ved dette intervjuet med ham fra 2014, på tysk: https://www.berg-cup.de/berg-cup/si...erg-cup-im-interview-mit-holger-hovemann.html

Den nye hjemmesiden hans: https://www.hovemann-car-design.de/...bpENjgZAcTmCocDT03xLyXNeGl9z0tOB2F4arHuwql7JM

Til slutt re-poster jeg (fra FD) denne detaljerte artikkelen om historien bak Lotus sin involvering i utviklingen av Corvette ZR-1: https://www.curbsideclassic.com/aut...dohc-v8-a-british-heart-for-an-american-icon/
 
Denne flotte Audi 80 Quattroen har en 1.7 liters motor med turbo, men høres likevel veldig sint ut. Med over 500 hk kan det konkluderes med at eieren og selskapet hans har gjort en god jobb med tuningen.

Jeg er en fan av slike "rene" karosserilinjer som Murray har fått til her. Det mest negative med utseendet til moderne biler er nettopp det at det er fullt av (fake) "vents" over alt, plastbiter er satt inn i metallet tilsynelatende helt tilfeldig, og ting stikker ut både her og der. Da er det mye bedre med denne looken.

Bil: Audi 80 Quattro B2 (860kg)
Motor: 1.7 Turbo (500hk) *har ikke funnet noe mer info om den, men det er trolig en EA827
Eier/sjåfør: Keith Murray


For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Legg også merke til at det er hele 43 andre videoer fra dette eventet, kalt "Retro Rides Gathering 2019" i en spilleliste som du kan finne i videoens beskrivelse.
 
Apropos eldre, tyske biler; her er en BMW 320i E21 (produsert fra 1975 til 1982) som har fått en E30-36 motor. Denne er så tunet for å emulere BMWs egen racing-versjon av samme motor, S42B20.

Når det gjelder utseendet, så må jeg si det er noe spesielt med den fremoverlente wedge-fronten. Ekte 70/80-talls herlighet.

Bil: BMW E21 320i (850kg)
Motor: BMW M42B18 (300hk)
Eier/sjåfør: Manuel Santonastaso

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en video av en slik E36 SuperTouring racingbil med det som formodentlig er en S42B20 motor:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Peugeot har jo vært aktivt med i racing og rally i flere tiår. Denne her var eierens bruksbil før han konverterte den til en racingbil med en temmelig unik aero-pakke.

Bil: Peugeot 205 GTI (830kg)
Motor: Peugeot XU10 J4S (290hk)
Eier/sjåfør: Patrick Hedinger

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Speaking of Peugeot; her har noen satt en Pikes Peak-T16 motor i en Gruppe B rally 205 T16 Evo II

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Og til slutt legger jeg ved en video hvor Jason Fenske fra Engineering Explained forklarer hvordan diffusere virker

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Porsche selger jo ferdiglagede racingbiler, så hjemmesnekra prosjekt er en sjeldenhet. Det skal godt gjøres å gjøre en bedre jobb i garasjen enn det proffene gjør i Weissach. Denne karen her bygde en GT3-R med en GT2 som basis, men den solgte han i 2021. Dette prosjektet er nytt av året, og bortsett fra data fra denne videoen, som viser 550hk og at bilen er en GT3-R, så er det vanskelig å finne noe særlig mer info om bilen, annet enn at en 2010-13 997 GT3-R har 500hk, veier 1200kg og har en annen aero-pakke.

Uansett vant han mot rimelig heftig konkurranse (Hayabusa-Lotusen og V6-MR2'en som jeg har vist frem før) i dette løpet i Osnabruck.

Bil: Porsche 911 (997) GT3-R (1180kg)
Motor: Porsche Mezger M97/79 (550hk)
Eier/sjåfør: Nicolas Werver

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en onboard-video fra et annet løp, Ecce Homo 2023, hvor Werver kræsjer grunnet at foten hans glapp bremsepedalen. Kan skje den beste.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Ingen ting låter så tøft som en V8 som revver opp godt over 10.000 rpm. Så denne BMW E30en med en Formula Indy-motor både låter godt, ser rå ut og akselererer brutalt. Jeg kunne ha vært litt kritisk til noe av denne infoen; både BMW og E30 kunne ha blitt satt i klammer, siden dette er en rørrammebil med en karbon-silhouette oppå. Det er bare flaks om en og annen bit av dashbordet er igjen av donor-bilen. Heldigvis var reglene selv tilbake i 2010 slik at chassiset måtte være til stede for at bilen skulle få lov til å konkurrere i GT-klassen, så jeg er trygg på at man med litt godvilje kan si at dette fortsatt er en BMW E30.

Bil: BMW E30 (860kg)
Motor: Formula Indycar 3.5l V8 (570hk)
Eier/sjåfør: Erich Edlinger

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Denne HillclimbFans-videoen viser noen detaljer fra depotet:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Og til slutt, her er Edlingers hjemmeside med info om prosjektet:

 
En liten follow-up er på sin plass. Matej Grudniks Renault Clio E1 har nå fått over 100hk mer og firehjulstrekk har blitt montert. Den var lenge forhjulsdrevet, men med 500+ hk på fremhjulene er det begrenset hvor mye veigrep man har til andre ting, og torque steer blir vanskelig å unngå. Med kraft til alle fire hjulene blir det straks langt bedre på flere måter.

Resultatene lar ikke vente på seg. Grudnik vant dette bakkeløpet i Podnanos i Slovenia foran en Porsche 991.2 GT3 Cup.

Bil: Renault Clio E1 Turbo (1180kg)
Motor: Renault F4R (670hk)
Eier/sjåfør: Matej Grudnik

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
I de europeiske bakkeløp-ligaene er det flere klasser, og den øverste er Sport Prototype. Dette er en onboard-video av en slik som kjører Ecce Homo Šternberk 2023 i Tsjekkia. Bilen er en Osella FA30, som er en videreføring av Formel 3000 fra 80- og 90tallet. Etter dagens standard er nok denne prototypen hakket under Formel 2.

Bil: Osella FA30 (575kg)
Motor: Zytek 3.0 V8 (475hk)
Eier/sjåfør: Alexander Hin
Tid: 2.52.036 (han kom på 4.plass. Vinneren var Christian Merli, også i en Osella FA30 med tiden 2.42.208)

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en GT-bil fra samme løpet, samme året, slik at du kan få sammenligne. En Lamborghini Huracan SuperTrofeo.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Som en liten bonus legger jeg ved Christian Merli sitt rekordløp fra 2018, med tiden 2.41.37:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Sist redigert:
Porsche 911 er jo en institusjon i racing, og Porsche selv selger jo reinspikka racingbiler med vedlikeholdspakker og alt. Derfor er det sjelden å se tuna Porscher i slike løp. Dette er en 997.2-basert 911 GT2 variant som visstnok skal ha 911 hestekrefter å rutte med, i tillegg til at karosseriet ser ut til å være en silhouette.

Bil: Porsche 911 (997) GT2 RSR (1100kg)
Motor: Porsche 3.5 twin turbo flat-6* (911hk) *disse bilene kommer med 3,6 eller 3,8 liters motorer...
Eier/sjåfør: Herbert Pregartner

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Det foregår også bakkeløp i Norge. Her er en video med Stian Hermansen sin Lancer Evo, som han har deltatt i Gatebil Extreme med tidligere. Han setter en foreløpig bakkerekord i Lillehammer, men Stian Hafsengen tok tilbake rekorden dagen etter.

Bil: Mitsubishi Lancer Evo 7 (1100kg)
Motor: Mitsubishi 4G63T (830hk)
Eier/sjåfør: Stian Hermansen

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er Stian i Osnabruck i 2019 og deltar på bakkeløpet der:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Hillclimb Monsters har utendørs videoer av løpet hans:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Bakkeløp.no har en artikkel om Stian og bilen hans:

 
TCR eller Touring Car Racing har etterhvert blitt en populær racingserie verden over. Mange av de største bilfabrikantene tilbyr TCR-versjoner av enkelte av modellene sine, og de brukes primært i World Touring Car Cup og TCR Trophy Europe/TCR Europe Series her i Europa. Men noen av de dukker opp i bakkeløp også, og de gjør det overraskende bra med tanke på at power/weight ratio er blant de laveste av de som deltar i GT-klassen. Vi snakker

I denne videoen havnet denne Peugeot 308 TCR'en rett bak en Hyundai i30 N TCR, på hhv 10. og 9. plass av 15.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her havner en Seat Leon Competicion TCR på 3.plass totalt, foran bla.a. to Porsche GT3 Cup.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Hvis du vil ha en som en billig inngangsport til racing-drømmen, så finnes det mange slike til salgs på kontinentet. Her er en liste fra notorisk overprisede Racecarsdirect.com:

 
Mario Minichberger er eieren og grunnleggeren av Minichberger Motorsport, og her er han i sin egen BMW 2002 opp bakken i Osnabruck.

Bil: BMW 2002 Turbo (835kg)
Motor: BMW M12/7 Formula 2 spec (305hk)
Eier/sjåfør: Mario Minichberger

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er flere foto av bilen: https://www.rs65photos.com/2021/07/28/bmw-2002-minichberger-motorsport/

Turboversjonen av denne firesylindrede motoren (om jeg har forstått det riktig) høres slik ut:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

*********************************************
Minichberger Motorsport er representert med flere kunde-biler i disse bakkeløpene:

VW Corrado
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

VW Golf MK1
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

VW Scirocco MK1
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

*********************************************

Til slutt presenterer jeg historien om BMW 2002: https://silodrome.com/bmw-2002-turbo-vintage-car/
 
Sist redigert:
Opp gjennom åra har det vært mange mislykkede forsøk på å etablere sportsbilfabrikker rundt om kring i Europa (og forsåvidt ellers i verden). En av disse var franske Scora. Denne lille, undermotoriserte (who would have thunk!?) sportsbilen ble designet av Jacques Durand, en kar som før dette hadde vært med på flere lignende prosjekter slik som Atla, Sera og Jidé. Aldri hørt om dem, sier du? Jo, det er som nevnt fordi at ingen av disse var økonomiske suksesser.

Denne racing-versjonen av Scora Maxi er nok sterkt modifisert, så jeg tviler på at det er så mange deler igjen fra bilen Anthony Dubois started med. Noe sier meg at hadde Durand laget den beste bilen han kunne og ikke forsøkt å lage en slags "folke-sportsbil" for massene, så hadde Scora vært et kjent navn i motor-miljøer den dag i dag.

Bil: Scora Maxi (820kg)
Motor: Renault Cléon Fonte 1397cc turbo (350hk)
Eier/sjåfør: Anthony Dubois

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

******************
Her er forøvrig en lignende video med en Jidé:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Og til slutt en video med flere glemte, klassiske sportsbiler:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp