God søndag!

95 mil. 3 ladinger som gikk smertefritt. Lite trafikk i Tyskland, 30 minutter i kø. Morsomt med bil som akselererer bra til den treffer sperra. Med gir hadde den klart 40 km/t mer. Uansett fint med ferie. Bilfritt i morgen før målet er småveier videre sydover.
 
228 stoppet den på. Da er sikkert gps fart ca 220. Trengte kort tid på å komme dit. Audien brukte mye mer tid fra 200 til 230, men stoppet ikke før 265.
 
I dag skulle jeg hjelpe en kompis med å frakte en brukt, uvasket fôrautomat til hans hobbyprosjekt som er å ha tre griser på baksiden av huset.

Idiotisk nok møtte han opp med en Kia Soul med barneseter og ikke Land Cruiseren han også har tilgjengelig, så jeg måtte kjøre med denne møkkete svære kassa bak i V60en. Heldigvis er det oppholdsvær og storvask planlagt i morgen.
Du kunne vel nektet å ta med griseforautomaten i din egen bil?

Så får det være hans problem hvordan den skal fraktes.

Kjekt med pickup iblant til ting som ikke er helt reine.

En gang i vinter var det en frakt jeg heller ikke hadde lyst til å ha oppi lasteplanet mitt. Det var ei 200 liters tønne med tjære, så da valgte jeg å bruke hengeren selv om planet var tomt.

Det var ikke bare pga faren for tilgriset, men også pga lavere lastehøyde på hengeren. Dessuten er det iblant praktisk med henger st man kan sette den fra seg noen dager uten å oppta bil-lasteplanet med last når det er noen dager mellom lasting og lossing fordi man venter med å losse til man skal dit om noen dager.

Viste seg at tjæretønna var ganske bulkete og litt lekk, så greit den ikke havnet oppi planet, da det ble litt tjæresøl der og det er lettere å rengjøre henger enn planet. Dessuten har jo treverket i hengeren bare godt av litt tjærebredding, mens det neppe forlenger levetid til bedlineren av plast i lasteplanet.
 
Søndagen satt jeg i en fellestransport i form av en buss på vei til et bryllup. Like greit, da jeg neppe var kjørbar, i hvertfall ikke på returen.
Sist gang jeg var i bryllup (gor noen årsiden) var det fellestransport, men det var med en tidligere fiskeskøyte. Den ble brukt både til og fra bryllupet, og i mellomtiden (umiddelbart før vielsen) ble det en kjapp liten tur på meg i en Buster aluminiumsbåt (med dress) for et lite hasteoppdrag.

Selv var jeg kjørbar hele tiden. Og det er jo bra da det ble kjøring av både bil og båt i forbindelse med det bryllupet.
 
På 265 stoppet også min Audi S5 coupe V8.
Helt sikker på at du brukte mye kortere tid fra 200. Usikker på om det var mangel på krefter eller sperre.brukte mye tid fra 260.

I dag brukte jeg 8 timer på 35 mil gjennom Tsjekkia. Kjørte på kompass og valgte veier som gikk i skog eller langs elver. Litt for mye dårlig asfalt men underholdene veier i 50 km/t. Korteste veien er ofte kjedeligst.
 
Noen fjelloverganger i Østerrike jeg bør få med meg? Søker kulde så blir noen dager i alpene.
 
Noen fjelloverganger i Østerrike jeg bør få med meg? Søker kulde så blir noen dager i alpene.

Når jeg sjekker listen over de passene over 1200 moh (61) jeg har kjørt er det mye CH/F/I.
De jeg husker best fra Østerrike er Grossglockner-Hochtor og Timmelsjoch (grensepass mot Italia) siden jeg har kjørt begge flere ganger. Av disse er kanskje Timmelsjoch (Passo del Rombo) mest spennende.

Men jeg har kjørt flere fine veistrekninger uten veldig høye pass, selv på veier fra Niederösterreich til Steiermark.
Jeg husker ikke alt i detalj, men Seeberg Passhöhe ligger på listen min med beskjedne 1253 moh.

En strekning som er OK er Eisentalhöhe, Nockalmstrasse (passet 2049 moh). Det var en strekning som Porsche brukte for å teste biler for mange år siden.
 
Her en en liste over fjelloverganger jeg har kjørt (bare tatt med de som er høyre enn Sognefjellveien).

Fjelloverganger.jpg
 
Ikke noe søndag, men en fin onsdagstur med taket av. Ble kun ca 13 mil, men en passe lang tur på en hverdag.

Men det er trist at muligheten for å kabrioleter og liknende nesten nå er nesten umulig å oppdrive blant nye biler. F-Type er vel det siste offeret for å nå målet om å ha 100% kjipe biler på veiene.

Jeg har jo tidligere påstått at bilkjøpere flest er som sauer, men det er en påstand jeg nå trekker tilbake. For jeg har jo innsett at sauer flest er langt mer individualistiske og kreative skapninger enn det moderne bilkjøper er, noe som også har ført til at det er langt større mangfold og variasjon blant sauene langs veien enn blant dagens nybilpark på veien.
 
Ikke noe søndag, men en fin onsdagstur med taket av. Ble kun ca 13 mil, men en passe lang tur på en hverdag.

Men det er trist at muligheten for å kabrioleter og liknende nesten nå er nesten umulig å oppdrive blant nye biler. F-Type er vel det siste offeret for å nå målet om å ha 100% kjipe biler på veiene.

Jeg har jo tidligere påstått at bilkjøpere flest er som sauer, men det er en påstand jeg nå trekker tilbake. For jeg har jo innsett at sauer flest er langt mer individualistiske og kreative skapninger enn det moderne bilkjøper er, noe som også har ført til at det er langt større mangfold og variasjon blant sauene langs veien enn blant dagens nybilpark på veien.
Jepp, noe annet enn hvit, grå og svart er 'fali'.
 
Ingen kjøring på meg i dag, men i løpet av torsdag, fredag, lørdag ble det 750 km (uten å fylle bensin).
Har vært på både Valdresflya og Hardangervidda.
 
Jeg har hatt en ganske lang biltur i Corollaen i El Salvador i dag. Målet var en rundtur fra kysten, og ned en kjent turistvei som kalles Ruta de Flores.

Fin tur, men ble litt actionfylt da en bil i motgående retning plutselig skar over i vår kjørebane. Den traff bilen foran oss (i samme kjøreretning) i siden, men vi klarte å unngå å treffe den.

Det sprutet plastdeler, og hele siden på bilen foran, en Mazda pickup, ble skadet. Både frontfanger og sideskjørt lå igjen i veien. Merkelig nok stakk den andre bilen bare av, den må ha hatt store skader.

Jeg ble såpass satt ut at jeg ikke fikk med meg type bil, annet enn at det var en liten svart suv…

Jeg kan også såpass lite spansk, at jeg hadde lite å bidra med - så etter å ha sjekket alle i pickupen var uskadd kjørte vi videre.

Utover det en fin kjøretur, med hyggelige små landsbyer og fikk også til en omvisning på en kaffeplantasje som vi var innom.
 
Stelvio i morgen. Kjørte ved en tilfeldighet gavia på 2652 i deg. Veldig bra. Anbefaler denne fra syd. Kanskje beste fjellovergangen jeg har kjørt. Anbefaler å kjøre sen ettermiddag. Var trangt å møte sykler.

Har kjørt mye morsomme veier, men travelt. Timmeljoch beste før i dag. Nesten unngått motorveier etter Dresden. Siena sydligste by.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp