• Gratulerer med dagen Gjest! Vi i Diskutopia ønsker deg en flott 17. mai-feiring! 🇳🇴

Shipping

9 Jul 2023
330
Hvordan ser dere for dere de ulike segmenter innen shipping for 2024?

Hvilke selskaper er dere bull på?

Sitter selv i MPCC og HSHP.
 
Jøss, har faktisk ikke fått med meg dette lille underforumet.

Sitter i MPCC selv, har sittet noen år. Tenker å tyne ut noen flere utbytter før jeg selger meg ned.

Sitter også i KCC og HAUTO som har vært knall-investeringer for min del. Timingen var selvfølgelig bare flaks, men det har vært moro!
 
Tydeligvis var ikke politikken så altfor viktig, herunder å få slutt på oppdrettspolitikere og få restartet industrien i Norge, for Waltherzøe. For han ødelegger enhver mulighet til å havne over sperregrense både for INP og DNI nå. Humor!

Sitter også i KCC og HAUTO som har vært knall-investeringer for min del. Timingen var selvfølgelig bare flaks, men det har vært moro!
Sjekket Himalaya Shipping? 12 båter, hvorav 9 er levert, og 3 leveres i juni. Skal betale alt i utbytte som ikke går i lån og faste utgifter. Månedlig utbytte. Tvilling til 2020 Bulkers.
 
Sjekket Himalaya Shipping? 12 båter, hvorav 9 er levert, og 3 leveres i juni. Skal betale alt i utbytte som ikke går i lån og faste utgifter. Månedlig utbytte. Tvilling til 2020 Bulkers.
Sett det nevnt, men ikke sjekket det grundigere. Takk for tips!

Føler jeg er litt overeksponert i shipping, men man sier jo ikke nei takk til penger heller. Kommer jo endel utbytte nå i skiftet februar/mars, og kommer til å re-investere det.

Sitter ganske tungt i MPCC, så må se an resultatene der litt. De kommer nok til å fortsette med utbyttene ut året i hvert fall, men er spent på forlenging av kontrakter og vilkår der.
 
Sjekket Himalaya Shipping? 12 båter, hvorav 9 er levert, og 3 leveres i juni. Skal betale alt i utbytte som ikke går i lån og faste utgifter. Månedlig utbytte. Tvilling til 2020 Bulkers.
Spørsmålet hvor mye som alt er priset inn i aksjen. Har gjennomsnittskur på mine 2020 aksjer på 93kr. Da med oppgangen til 150 og utbytter underveis, har det jo hittils vært en fin reise. Men usikker på om jeg bør øke eksponeringen her nå.
 
Hvordan ser dere for dere de ulike segmenter innen shipping for 2024?

Hvilke selskaper er dere bull på?

Sitter selv i MPCC og HSHP.
Tørrbulk vil være, i følge stort sett alle eksperter, det beste segmentet fremover, primært grunnet lav ordrebok og aldrende flåte. Verftene har heller ikke særlig god kapasitet til å bygge disse skipene fremover.

De mindre skipene (supra/ultra) er noe mer avhengig av Kinaopptur enn de andre (capesize, panama etc).

De selskapene som går mer etter spotrater er naturligvis langt mer volatile enn de som sikter seg mot 1-3 års kontrakter, selv foretrekker jeg sistnevnte med mer stabile kurser og jevne utbytter.

Tørrbulk bør ha minst 2-3 gode år foran seg, container ville jeg derimot vært forsiktig med.
 
Tørrbulk vil være, i følge stort sett alle eksperter, det beste segmentet fremover, primært grunnet lav ordrebok og aldrende flåte. Verftene har heller ikke særlig god kapasitet til å bygge disse skipene fremover.

Noe av det samme ser man også innen segmenter innen tank, dog ikke like tydeligvis som i tørrbulk.
 
Noe av det samme ser man også innen segmenter innen tank, dog ikke like tydeligvis som i tørrbulk.
Stemmer. Et annet viktig poeng er miljøkrav. En ting er at skipene i seg selv må ha det på plass (ex scrubbere), men vel så viktig er det at selskapene som trenger skip til frakt også får strengere interne krav ift miljøhensyn.

Da vil de gå etter selskaper med moderne skip, og ikke gamle. Det fører til et vakuum fremover innen tørrbulk spesielt, hvor det knapt bygges skip for tiden.
 

Himalaya Shipping vil ved rater på 55.000 usd, ha en free cash flow på 5.7 usd per aksje. Med 75% utbytte, skulle det tilsimåelige utbytte på rundt 50 kroner i 2026..ref. siste presentasjon https://himalaya-shipping.com/investor-relations/#presentations
Det blir jo en litt teoretisk øvelse. HS har Newcastlemax (eller tilsv Capesize) der ratene nå er under det halve av det du nevner her.

Samme gjelder de andre selskapene som Haugen drar frem. Han er også kjent for sine spenstige kursmål.

Jeg mener det viktigste bør være å se på hvor moderne skip det enkelte selskap har og deres break-even nivå, samt hvor mange nybygg de har i de neste 4-5 årene.

Et selskap som Belships kommer sannsynligvis til å levere veldig godt i de neste 3-4 årene da de treffer på det meste (mindre båter, Ultramax) men de går litt under radaren grunnet sin størrelse og kanskje et lavere antall frie aksjer, samt fokus på lange kontrakter. Gjør at de ikke er så «tradingvennlige».
 
Det er ikke Haugen sin påstand at det forventes høy ratevekst i tørrbulk fra 2025 og fremover. Det er som du selv har nevnt; økt etterspørsel kombinert med redusert tilbud grunnet aldrende flåte og rekordlav ordrebok (laveste på 25 år) og lav verftskapasitet som tilsier det.

Slår forventningene til, så er Himalaya Shipping i en særdeles gunstig posisjon med 12 helt nye skip, og med scrubbere og duel-fuel som gir premium rate over BCI.
 
Det er ikke Haugen sin påstand at det forventes høy ratevekst i tørrbulk fra 2025 og fremover. Det er som du selv har nevnt; økt etterspørsel kombinert med redusert tilbud grunnet aldrende flåte og rekordlav ordrebok (laveste på 25 år) og lav verftskapasitet som tilsier det.

Slår forventningene til, så er Himalaya Shipping i en særdeles gunstig posisjon med 12 helt nye skip, og med scrubbere og duel-fuel som gir premium rate over BCI.
Poenget var at Petter Haugen i ABG er kjent for å ha høye kursmål som oftest langt over andre analytikere.

Gjør ikke meg noe om de inntreffer, sitter (for meg) relativt tungt i bulk selv.

Alle seriøse bulkrederier vil ha gode år fremover i 3-4 års horisont, tror jeg, uavhengig av skipsklasse.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp