GEOREBUS

Nyere brann enn Ålesundsbrannen- utvider bildet litt 🙂

Screenshot_20240628-021936_Maps.jpg
og: folk har ikke lov til å verken gå eller sykle i veibanen som nå har kommet i bildet- noe altså dette rekkverket i forgrunnen av bildet markerer en grense for!
 
Er Lærdalsbrannen jeg tenker på ja. Så er det hvor i, eller ved Lærdal stedet på bildet er?
Det er vanskelig, og kanskje umulig å si for dem som ikke er lokalkjente i Lærdal, men det kan være en vei eller en bru som er så skadet at det er farlig å ferdes der. Kanskje noe som skal bevares som et minne om brannen?
 
Jeg tenker jeg gir deg rett 🙂 Stedet/punktet jeg skal fram til har ingenting med brannen å gjøre- men...

...Det er snakk om ei bru dvs: Screenshot_20240729-104019_Maps.jpg
som skiltet nede til høyre viser- så er det forbudt for gående og syklende fordi veien fortsetter inn i Fodnestunnelen (6,5 km), og som leder riksvei 5 fra Lærdal og ut til et fergested hvor veien går videre til Sogndal på andre siden av fjorden.

Gang/sykkelforbud også over brua dvs. på venstre siden av brua er det tillatt å ferdes fordi der går en tursti opp i fjellet på andre siden av brua. Når man så nærmer seg slutten av brua/ tunnelåpningen kommer disse blå gjerdene opp for å lede folket inn på turstien 🙂

Screenshot_20240729-104111_Maps.jpg
 
Jeg tenker jeg gir deg rett 🙂 Stedet/punktet jeg skal fram til har ingenting med brannen å gjøre- men...

...Det er snakk om ei bru dvs: Vis vedlegget 17503
som skiltet nede til høyre viser- så er det forbudt for gående og syklende fordi veien fortsetter inn i Fodnestunnelen (6,5 km), og som leder riksvei 5 fra Lærdal og ut til et fergested hvor veien går videre til Sogndal på andre siden av fjorden.

Gang/sykkelforbud også over brua dvs. på venstre siden av brua er det tillatt å ferdes fordi der går en tursti opp i fjellet på andre siden av brua. Når man så nærmer seg slutten av brua/ tunnelåpningen kommer disse blå gjerdene opp for å lede folket inn på turstien 🙂

Vis vedlegget 17505
Fantastisk oppgave! Tenkte hele veien at Sverige hadde vært et av hintene:)
 
En liten og beskjeden konstrukjon som kan kalles en form for infrastruktur som sin beskjedne størrelse til tross er en stor og berømt turristattraksjon. At denne konstruksjonen er blitt så berømt, skyldes i stor grad det navnet som en utenlandsk dikter satte på den rundt 200 år etter at den var blitt bygd. Det er under dette navnet konstruksjonen de siste 200 årene har vært kjent og berømt. Navnet beskriver noe dikteren antok skjedde her rett som det var. Om det som navnet beskriver noengang virkelig skjedde, vet vi ikke.
 
En liten og beskjeden konstrukjon som kan kalles en form for infrastruktur som sin beskjedne størrelse til tross er en stor og berømt turristattraksjon. At denne konstruksjonen er blitt så berømt, skyldes i stor grad det navnet som en utenlandsk dikter satte på den rundt 200 år etter at den var blitt bygd. Det er under dette navnet konstruksjonen de siste 200 årene har vært kjent og berømt. Navnet beskriver noe dikteren antok skjedde her rett som det var. Om det som navnet beskriver noengang virkelig skjedde, vet vi ikke.
Er vi i Norge?
 
Er vi i Norge?
Nei vi er ikke i Norge. Som sagt har denne konstruksjonen fått sin navn av en dikter fra et annet land. En nobelprisvinner fra et tredje land har skrevet en kort roman der stedets navn inngår i tittelen. Jeg vet ikke om denne konstruksjonen er omtalt i romanen. Romanen er filmatisert. Den handler om en eldre person som avstandsforelsker seg i en ung person av samme kjønn.
 
Nei vi er ikke i Norge. Som sagt har denne konstruksjonen fått sin navn av en dikter fra et annet land. En nobelprisvinner fra et tredje land har skrevet en kort roman der stedets navn inngår i tittelen. Jeg vet ikke om denne konstruksjonen er omtalt i romanen. Romanen er filmatisert. Den handler om en eldre person som avstandsforelsker seg i en ung person av samme kjønn.
Sukkenes bro i Venezia.
 
Sukkenes bro i Venezia.
Det er riktig, den 11 meter lange brua mellom Dogepallasset og fengslet ble bygd i 1597. Den engelske dikter Lord Byron kalte den Bridge of Sighs i 1820-årene, de dømte skulle ha sukket når de ble ført over brua og for siste gang så et glimt av vannet og himmelen før de ble satt i fengsel.

Tyske Thomas Mann ga i 1912 ut romanen Der Tod in Venedig (Døden i Venedig) om den aldrende tysker von Aschenbach som avstandsforelsker seg i den 14 år gamle vakre polske gutten Tadzio. von Aschenbach dør i Venezia uten at han noengang har snakket med Tadzio.
 
Vi får vel kanskje fortsette i bruenes verden. Vi skal nå til ei bru som inngår i en samferdselsåre, slik de fleste jo gjør. I denne åren skal vi til den lengste brua, skjønt målt på en annen måte, den nest lengste. Typen bru, kombinert med landskapet rundt, gjør den til et imponerende skue, og den er nok en av de - om ikke den - mest fotograferte brua i riket den befinner seg i. Men den er nok likevel neppe noen stor turistattraksjon i seg selv. Ingen kunstner har gitt denne navn. Den er navngitt etter hvor den ligger.
 
Vi får vel kanskje fortsette i bruenes verden. Vi skal nå til ei bru som inngår i en samferdselsåre, slik de fleste jo gjør. I denne åren skal vi til den lengste brua, skjønt målt på en annen måte, den nest lengste. Typen bru, kombinert med landskapet rundt, gjør den til et imponerende skue, og den er nok en av de - om ikke den - mest fotograferte brua i riket den befinner seg i. Men den er nok likevel neppe noen stor turistattraksjon i seg selv. Ingen kunstner har gitt denne navn. Den er navngitt etter hvor den ligger.
Bro, bro, brille.
Skal vi over Storseisundbrua trille?
 
Millauviadukten.
Ved byen Millau, Frankrike. Landets lengste om alle spennene regnes under ett.
Verdens høyeste bro målt fra tårntoppene.
1722676081781.png
 
Millauviadukten.
Ved byen Millau, Frankrike. Landets lengste om alle spennene regnes under ett.
Verdens høyeste bro målt fra tårntoppene.
Vis vedlegget 17755
Stilig. Nå er det ikke spesielt lange bruer vi snakker om her, kanskje tvert imot. Vi kan sikkert reise tilbake til mer hjemlige trakter.

Merk at brua vi skal til er den lengste på en samferdselesåre målt på en måte, og nest lengst målt på en annen.
 
Stilig. Nå er det ikke spesielt lange bruer vi snakker om her, kanskje tvert imot. Vi kan sikkert reise tilbake til mer hjemlige trakter.

Merk at brua vi skal til er den lengste på en samferdselesåre målt på en måte, og nest lengst målt på en annen.
Kyllingbru er den største steinbrua ,76 meter, på Raumabanen og er trolig Norges mest fotograferte jernbanebru, mens Jora bru er lengst med hovedspenn 54 meter og med endehvelv på 9 og 6 meter, tilsammen 85,4 meter?

Kyllingbru.

fac67724de16f40ca26668917428d747b38cb01b-2000x1500.jpg
 
Kyllingbru er den største steinbrua ,76 meter, på Raumabanen og er trolig Norges mest fotograferte jernbanebru, mens Jora bru er lengst med hovedspenn 54 meter og med endehvelv på 9 og 6 meter, tilsammen 85,4 meter?

Kyllingbru.

fac67724de16f40ca26668917428d747b38cb01b-2000x1500.jpg
Korrekt.

Jeg ser jeg må ha blingset litt da jeg lagde oppgaven - eller eventuelt blitt feilinformert av en kilde uten å dobbeltsjekke opplysningene, for jeg mente at Kylling bru var lenger enn Jora bru i samlet lengde, men med kortere hovedspenn. Beklager dette.
 
Vi fortsetter med bruer. En bru der den største ulykke i sitt slag i dette landets historie fant sted.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp