Uno-X

Vet ikke om dette er nytt for alle, men Wærenskjold takket blant annet nei til UAE tidligere i år.

Imponert over holdningene han viser og det er flere norske idrettsutøvere som kunne lært av han.

 
Ligger omtrent 800 poeng foran TomForEnergies nå, så kan nesten allerede nå si at de kommer til å bli det 3. beste PCT-laget i år, og dermed få autoinvite til alle endagsritt neste sesong.

Har også litt heng på 18. plassen, men blir nok vanskelig å bli topp 18 innen 2025.
 
Uno-X har kjørt Sibiu Tour nå under Tour de France. Helt naturlig at det kommer litt i skyggen. Men det var god innstats av Uno-X-gjengen. Ekstremt gledelig å se at Anders Halland Johannessen bygger videre på Dauphine. Han ble nummer 5 sammenlagt, og leverte stabilt gode prestasjoner på de to fjelletappene. Stortalentet Johannes Kulset opererte med en offensiv rolle, og ble nummer 8. Han er født i 2004, og er det største klatretalentet Uno-X har hatt i stallen sin. Allerede neste år kommer han til å sykle WT-ritt for profflaget.

Uno-X plukker totalt 80 UCI-poeng i sammendraget, og det kommer godt med videre. Veldig bra å se at bredden i laget blir bedre, og det er helt nødvendig for å plukke jevnt med poeng når de beste rytterne har pause eller svak form.
 
Uno-X plukker totalt 80 UCI-poeng i sammendraget, og det kommer godt med videre. Veldig bra å se at bredden i laget blir bedre, og det er helt nødvendig for å plukke jevnt med poeng når de beste rytterne har pause eller svak form.
Ikke at det spiller så stor rolle, men poengene Johannes Kulset tar teller ikke siden han er på utviklingslaget i år.

Det er også sånn at ikke alle poeng teller, når sesongen er slutt er det poengene til de 20 beste rytterne som gjelder. Så AHJ må fortsette å plukke poeng i sommer/høst om de 50 poengene han tok her skal telle, han er vel kun på 53 poeng nå denne sesongen.
 
Ikke at det spiller så stor rolle, men poengene Johannes Kulset tar teller ikke siden han er på utviklingslaget i år.

Det er også sånn at ikke alle poeng teller, når sesongen er slutt er det poengene til de 20 beste rytterne som gjelder. Så AHJ må fortsette å plukke poeng i sommer/høst om de 50 poengene han tok her skal telle, han er vel kun på 53 poeng nå denne sesongen.
Jeg må åpenbart sette meg bedre inn i reglene. Takk for korreks! Tror uansett at AHJ kommer til å plukke bra med poeng resten av sesongen, så det skal være mulig å komme seg inn topp 20. Skal egentlig ikke være mulig å sykle på et så høyt nivå allerede. Han hadde tilnærmet full treningsstopp fra slutten av september til starten av desember. Og det er først nå han er tilbake for fullt, og det resulterte i god kjøring i Dauphine og Sibiu Tour.
 
Jeg stusset litt på at Uno-X ikke var med i Tour of Qinghai Lake. Men det var vel fordi Sibiu og Qinghai overlapper med én dag. Lurer på om Fredheim, Blikra og Dversnes hadde fått til noe gøy i det feltet der.
Dupont, Lillebror Viviani og Zanoncello hadde nok muligens blitt for raske, men tror Blikra og Fredheim kunne hatt noen fine plasseringer på spurtene (hvis de er friske og raske).
 
Jeg stusset litt på at Uno-X ikke var med i Tour of Qinghai Lake. Men det var vel fordi Sibiu og Qinghai overlapper med én dag. Lurer på om Fredheim, Blikra og Dversnes hadde fått til noe gøy i det feltet der.
Dupont, Lillebror Viviani og Zanoncello hadde nok muligens blitt for raske, men tror Blikra og Fredheim kunne hatt noen fine plasseringer på spurtene (hvis de er friske og raske).
Tenker at det hadde vært veldig lite smart. Noen av etappene i det rittet er på over 3000 høydemeter, og det hadde vært idiotisk å utsette uerfarne ryttere som Fredheim for det. Ikke sikkert Blikra eller Dversnes hadde vært konkurransedyktige uansett. Det hadde kostet mer enn det smaker. Jeg registrerer at Coop hevdet seg ganske bra, men det er en stor sjanse å ta. Og det kan gå utover formen i rittene som kommer. Blikra skal til Walloniet, Dversnes til Czech Tour og Fredheim har viktige oppgaver i VM U-23.

Og så er jeg ekstremt uenig i at Dupont, Atilla Viviani og Zononcello på generelt grunnlag er raskere enn Blikra. Blikra vil jeg heller sette i båsen rett under Merlier og Groenewegen. Så rask er faktisk den mannen.
 
Abrahamsen signert ny kontrakt ut 2026. Regner med at han har fått en fortjent lønnsøkning.

Det er imponerende handlekraft av Uno-X. Mange lag som hadde fått opp øynene for Abrahamsen underveis i touren, og han satt på en veldig liten kontrakt i forhold til nivået han leverte på. Forståelig nok det. Men liker tendensen jeg ser. De klarte å fornye kontrakten til Wærenskjold, selv om UAE og Intermarche var interessert i ham. Førstnevnte kom med et veldig lukraktivt tilbud. Det er ekstremt viktig for Uno-X å beholde de rytterne de allerede har. Så får vi se om de får signert kontrakt med Træen. Signalene der var tydelige før rittet, men mulig resultatene i TDF gjør interessen mer lunken. Selv om det i utgangpunktet er et dårlig argument. Nivået til Træen er ubestridt.
 
Det er imponerende handlekraft av Uno-X. Mange lag som hadde fått opp øynene for Abrahamsen underveis i touren, og han satt på en veldig liten kontrakt i forhold til nivået han leverte på. Forståelig nok det. Men liker tendensen jeg ser. De klarte å fornye kontrakten til Wærenskjold, selv om UAE og Intermarche var interessert i ham. Førstnevnte kom med et veldig lukraktivt tilbud. Det er ekstremt viktig for Uno-X å beholde de rytterne de allerede har. Så får vi se om de får signert kontrakt med Træen. Signalene der var tydelige før rittet, men mulig resultatene i TDF gjør interessen mer lunken. Selv om det i utgangpunktet er et dårlig argument. Nivået til Træen er ubestridt.
Hva tenker du man gjør til neste års TDF hvis de har en THJ med full treningshøst/vinter i tillegg til Træen? Blir vel vanskelig og frata førstnevnte en kapteinsrolle etter årets ritt, men da vil Træen muligens få en fri rolle?
 
Hva tenker du man gjør til neste års TDF hvis de har en THJ med full treningshøst/vinter i tillegg til Træen? Blir vel vanskelig og frata førstnevnte en kapteinsrolle etter årets ritt, men da vil Træen muligens få en fri rolle?
Jeg tviler på at Uno-X vil kjøre 100% kaptein for en rytter. Da må Halland Johannessen ta et stort steg, og kjempe om seier i ukesritt som Paris Nice eller Catalunya. Laget passer best til å kjøre offensivt i det selskapet, og ikke ha 4-5 hjelperyttere og satse på topp 10 sammenlagt. Leknessund skal jo også inn i miksen her. Han er jo strengt tatt den rytteren som har bevist mest i en GT. Han ble nummer 8 i giroen, og var imponerende stabil i sisteuka. Jeg tror de som er sterke nok får frie roller i fjellene, og at en evt sammenlagtkamp må gjøres litt alene.

Når det er sagt, så hadde det vært gull verdt å få noen høyt i sammendraget. 8.plass gir 360 UCI-poeng for eksempel. Og selv en 13.plass gir 140 poeng, og det er en relativt lavthengende frukt i forhold til prestasjonen som må til.
 
Best case scenario, altså at man beholder Træen og Gregaard og får inn Leknessund og Cort (+ Hvideberg etc) og at THJ viser seg være en klar topp 10-kandidat:

Hypotetisk Tour-lag:
THJ
Leknessund
Træen
Gregaard
Cort
Wærenskjold
Abrahamsen
Skarseth / Tiller / en annen som tar steg

THJ blir kaptein og kjører for sammendraget.

Leknessund, Træen og Cort går inn i Touren med frie roller der de får frihet til å jakte brudd på kuperte etapper og rene fjelletapper. De som ikke kommer seg med i brudd de må stille opp for THJ den dagen.

Wærenskjold får en fri rolle der han kan gå for spurtene, men med veldig begrenset støtte. Det får begrenses til at Abrahamsen får plassere han på et OK hjul med en kilometer igjen og så får han gjøre resten selv.

Gregaard får være babysitter for THJ.

Abrahamsen får en viktig rolle rundt THJ, men får også gjøre en jobb rundt Wærenskjold i spurtene.

Skarseth / Tiller får først og fremst jobben med være å ta vare på THJ i stressede avslutninger på flate etapper.

I teorien bør det her funke veldig bra, dersom THJ er god nok.
 
Best case scenario, altså at man beholder Træen og Gregaard og får inn Leknessund og Cort (+ Hvideberg etc) og at THJ viser seg være en klar topp 10-kandidat:

Hypotetisk Tour-lag:
THJ
Leknessund
Træen
Gregaard
Cort
Wærenskjold
Abrahamsen
Skarseth / Tiller / en annen som tar steg

THJ blir kaptein og kjører for sammendraget.

Leknessund, Træen og Cort går inn i Touren med frie roller der de får frihet til å jakte brudd på kuperte etapper og rene fjelletapper. De som ikke kommer seg med i brudd de må stille opp for THJ den dagen.

Wærenskjold får en fri rolle der han kan gå for spurtene, men med veldig begrenset støtte. Det får begrenses til at Abrahamsen får plassere han på et OK hjul med en kilometer igjen og så får han gjøre resten selv.

Gregaard får være babysitter for THJ.

Abrahamsen får en viktig rolle rundt THJ, men får også gjøre en jobb rundt Wærenskjold i spurtene.

Skarseth / Tiller får først og fremst jobben med være å ta vare på THJ i stressede avslutninger på flate etapper.

I teorien bør det her funke veldig bra, dersom THJ er god nok.
Jeg er litt usikker på hvordan jeg ville satt opp laget. Synd hvis de må kutte plasser i opptrekket rundt en hovedsprinter. Jeg synes Uno-X imponerte i den fasen, og at de viste veldig gode tendenser. Så jeg ville tatt med en opptrekker. Mørkøv har flørtet med Uno-X, og hadde nok takket ja om han får et tilbud. Han kan trekke opp Wærenskjold, evt kan mandalitten brukes som opptrekker, og kjøre Blikra som hovedsprinter. Det blir viktig for Uno-X å dekke alle deler av rittet, og være konkurransedyktige i sprintene. Ville ofret noen plasser i fjellene for det. THJ trenger ikke mer enn to mann. Skaarseth(typ) som babysitter på flatene, og en fjellhjelper i enten Træen eller Leknessund. Der det selvfølgelig gis frie tøyler til å gå i brudd.
 
Hva tenker dere om Kristoffs rolle i laget framover? Har jo fortsatt et par år igjen av kontrakten, men sannsynligvis ikke god nok til å vinne de aller største rittene lenger. Blir han opptrekker for Wærenskjold, Blikra eller noen av de andre ungguttene? Har han noe å fare med som road captain? Eller ender han opp med å justere ambisjonene litt og kjøre for seiere i mindre endagsritt?

EDIT: Kunne også vært interessant å se Alex kjøre mer offensivt og jakte brudd framover.
 
Sist redigert:
Hva tenker dere om Kristoffs rolle i laget framover? Har jo fortsatt et par år igjen av kontrakten, men sannsynligvis ikke god nok til å vinne de aller største rittene lenger. Blir han opptrekker for Wærenskjold, Blikra eller noen av de andre ungguttene? Har han noe å fare med som road captain? Eller ender han opp med å justere ambisjonene litt og kjøre for seiere i mindre endagsritt?

EDIT: Kunne også vært interessant å se Alex kjøre mer offensivt og jakte brudd framover.
Tenker at Kristoff kommer til å bidra som kaptein i noen klassikere fortsatt. Spesielt i seige endagsritt som ender i spurt fra liten gruppe. Men i rene massespurter må han vike nå. I de enkleste rittene bør Blikra kjøre som kaptein, og Wærenskjold bør få tillit i andre ritt. Kristoff har gjort sitt i massespurtene, og har selv sagt at han tar mindre sjanser når det blir kaotisk. Håpet er at han hever seg litt fysisk fra i år, og at han kan samle bra med UCI-poeng i klassikerne.

Har ikke troen på Kristoff som bruddrytter. Han er en diesel, og sliter ofte i starten. Det har man sett i årets ritt også. Hvis det er stigninger tidlig på etappen, så ender han fort bak feltet. Så bruddrytter tror jeg han aldri blir.
 
Best case scenario, altså at man beholder Træen og Gregaard og får inn Leknessund og Cort (+ Hvideberg etc) og at THJ viser seg være en klar topp 10-kandidat:

Hypotetisk Tour-lag:
THJ
Leknessund
Træen
Gregaard
Cort
Wærenskjold
Abrahamsen
Skarseth / Tiller / en annen som tar steg

THJ blir kaptein og kjører for sammendraget.

Leknessund, Træen og Cort går inn i Touren med frie roller der de får frihet til å jakte brudd på kuperte etapper og rene fjelletapper. De som ikke kommer seg med i brudd de må stille opp for THJ den dagen.

Wærenskjold får en fri rolle der han kan gå for spurtene, men med veldig begrenset støtte. Det får begrenses til at Abrahamsen får plassere han på et OK hjul med en kilometer igjen og så får han gjøre resten selv.

Gregaard får være babysitter for THJ.

Abrahamsen får en viktig rolle rundt THJ, men får også gjøre en jobb rundt Wærenskjold i spurtene.

Skarseth / Tiller får først og fremst jobben med være å ta vare på THJ i stressede avslutninger på flate etapper.

I teorien bør det her funke veldig bra, dersom THJ er god nok.
Med mindre det er noen som tar store steg (feks AHJ) eller er i kjempeform slik Abra var i juni, så ville jeg kjørt på med gamlefar neste år også som en backupspurter og road captain. Tiller burde bli utelatt hvis det ikke er flere enn 1-2 etapper som passer ham, og 2 av Skaarseth/Abrahamsen er waste.
 
Så jeg ville tatt med en opptrekker. Mørkøv har flørtet med Uno-X, og hadde nok takket ja om han får et tilbud. Han kan trekke opp Wærenskjold, evt kan mandalitten brukes som opptrekker, og kjøre Blikra som hovedsprinter. Det blir viktig for Uno-X å dekke alle deler av rittet, og være konkurransedyktige i sprintene.
Blikra har hatt en god sesong og kjørt inn noen fine resultater, men såvidt jeg kan se har han aldri kjørt World Tour-ritt og samtlige ritt han har skaffet resultater i har vært mer eller mindre helt flate etapper/ritt i Belgia/Nederland/Nord-Frankrike og han blir stort sett kjørt av dersom det dukker opp noe særlig med høydemeter.
Jeg tror han har en fryktelig lang vei å gå før det blir aktuelt å sende han til Touren.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp